فناوری

جنگ‌های رو در روی هوایی در آینده چگونه خواهند بود؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: من بر فراز دریای ایرلند یک تایفون را هدایت می کنم و مشکل بزرگی دارم.

یک جنگنده دشمن از نزدیک هواپیمای من را تعقیب می کند و هر چقدر جوی استیک را به جلو فشار می دهم و گاز می گیرم، دشمن همچنان تا دم هواپیما مرا تعقیب می کند.

این تهدید خطرناک در واقع یک مثلث سیاه است که روی صفحه کامپیوتر رو به روی من نقش بسته است. تصویری از کابین خلبان هواپیمای تایفون نیز در این صفحه قابل مشاهده است. من یکی از سه نبرد هوایی را روی یک سیستم شبیه ساز انجام می دهم. متاسفانه تا الان نمره ام خوب نبوده.

این تصویر کوچک آزار دهنده تحت هیچ شرایطی از صفحه رادار خارج نمی شود. من در نهایت ۳-۰ به مثلث سیاه باختم.

دشمن فرضی من در این جنگ هوایی یک برنامه هوش مصنوعی است که توسط مهندسان هوافضای ترکیه به نمایندگی از BA، یکی از غول های سیستم های دفاعی طراحی شده است.

آنها در حال کار بر روی ساخت یک کمک خلبان هوش مصنوعی هستند که می تواند به نجات خلبانان واقعی در نبردهای هوایی کمک کند و در نهایت در سیستم های شبیه سازی جنگی پیچیده استفاده شود.

امره سالدیران یک مهندس است که در دانشگاه کرانفیلد در بریتانیا تحصیل می کند. این دانشگاه سالهاست که ارتباط تنگاتنگی با امور هوا و فضا دارد.

آقای سالدیران توضیح می دهد که چگونه کمک خلبان هوش مصنوعی تکنیک های رزمی را از طریق فرآیند آزمون و خطا آموخت. او می‌گوید: «ما یادگیری این هوش مصنوعی را با داده‌های بیشتر و بیشتر به سیستم شبیه‌سازی جنگ افزایش دادیم.

یکی از اهداف او کمک به خلبانان جنگنده در شرایطی است که اطلاعات زیادی دریافت می کنند. همکار آقای سالدیران، Molot Ozon، به من اطمینان می دهد که هوش مصنوعی قبل از اینکه بتواند از انسان ها پیشی بگیرد، به آموزش و یادگیری زیادی نیاز دارد: «هوش مصنوعی میلیون ها بار اشتباه کرد. آموزش دادن به او مانند راهنمایی کودک است».

اما همانطور که آقای اوزون می گوید، زمانی که هوش مصنوعی در نهایت آموزش ببیند و یاد بگیرد، می تواند توصیه های ارزشمندی را ارائه دهد.

هوش مصنوعی خلبان را در مورد موقعیت هایی که می تواند باعث اصابت و سقوط جت آنها شود، هشدار می دهد و می تواند در چند میلی ثانیه تصمیم بگیرد. اما این گروه از طراحان ادعای جایگزینی خلبان را ندارند.

آقای اوزون می گوید: «در نهایت، همه اینها فقط یک کد است که می توانید حتی روی تلفن همراه خود اجرا کنید. امروز برنامه آنها را روی یک لپ تاپ معمولی اجرا کردیم.

نیروی هوایی ایالات متحده همچنین سیستم هوش مصنوعی جنگ هوایی خود را طراحی کرده است که بسیار پیشرفته تر از آنچه ما آزمایش کردیم. این هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ رونمایی می شود.این سیستم با پرواز جت F-16 در مانورهای رزمی به نمایش گذاشته شد.

این پرواز نتیجه سال ها کار برای ساخت یک سیستم هوش مصنوعی بود که می توانست عملکرد بهتری داشته باشد و خلبان زنده را شکست دهد.

در سال ۲۰۲۰، هشت شرکت سازنده سیستم های هوش مصنوعی در یک مسابقه سه روزه به نام Alpha Experimental Air Combat با یکدیگر رقابت کردند. یکی از کارهایی که در این مسابقه باید انجام می شد، شبیه سازی وضعیت جنگ هوایی بین هوش مصنوعی در حال رقابت با خلبان مجرب نیروی هوایی آمریکا بود.

برنامه ای که بتواند خلبان واقعی را چندین بار شکست دهد برنده خواهد شد. برت دارسی از فروشگاه دفاعی ایالات متحده Shield AI یکی از سه نفری بود که چنین برنامه ای را ساخت.

او نبرد هوایی آزمایشی آلفا را به خوبی به یاد می آورد: «رقبای مختلفی در مسابقه حضور داشتند. از شرکت بزرگی مانند لاکهید مارتین که یکی از غول‌های صنعت دفاعی است گرفته تا شرکت‌های کوچکی مانند ما».

آقای دارسی می گوید که آنها با قرار دادن خلبان هوش مصنوعی در مقابل هدفی که مستقیماً به سمت آن می آمد شروع کردند.

در مراحل بعدی و با پیشرفت بیشتر، آنها با خلبانان هوش مصنوعی دیگر وارد نبرد می شوند و خلبان هوش مصنوعی را مجبور می کند تا به تاکتیک های نبرد فکر کند. قوانین خاصی از جمله مدت زمان هر نبرد هوایی و حداکثر سرعت مجاز در این نبردها وجود داشت که باید رعایت می شد.

اما هیچ الزامی برای پایبندی به دکترین نیروی هوایی ایالات متحده در مورد روش های جنگی وجود نداشت: “هوش مصنوعی ما از موقعیت پیش روی دشمن به عنوان فرصتی برای شلیک استفاده کرد.”

این روش جدید برخلاف روش های معمول دکترین جنگ است. هوش مصنوعی یاد گرفته بود که وقتی با یک فرصت خوب برای حمله موثر مواجه شد، این قوانین را نادیده گرفت.

پس از هر دور نبرد، امتیاز داده می شد. هوش مصنوعی برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود را کامل و توسعه می دهد. چندین نسخه تکامل یافته از هر سیستم هوش مصنوعی پس از هر مسابقه ایجاد شد. این خلبانان هوش مصنوعی پس از هر نبرد تاکتیک های جدید یکدیگر را یاد گرفتند.

پس از چندین دور نبرد، تیم آقای دارسی باید با یک خلبان باتجربه نیروی هوایی ایالات متحده که یک هدست واقعیت مجازی در کابین یک جت F-16 بر سر داشت، می جنگید.

تیم آقای دارسی به لطف امتیازات خوبشان در نبرد با خلبان انسان پیروز شدند. سپس گروه کوچک آنها به آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) دعوت شد که فناوری های جدیدی را برای وزارت دفاع ایالات متحده توسعه می دهد.

آنها آشکارا به بخش توسعه جنگ هوایی دارپا (AIS) پیوستند.

هنگامی که F-16 ساخت دارپا به پرواز درآمد، مانورهای رزمی توسط نسخه پیچیده‌تر برنامه‌ای که تیم آقای دارسی در سال ۲۰۲۰ نوشت کنترل می‌شد.

هوش مصنوعی با سرعت فوق العاده ای در حال توسعه و تکامل است. آقای دارسی می‌گوید برنامه جدید ممکن است نوه یا لانگ شات نسخه اصلی مورد استفاده در جنگ هوایی آزمایش آلفا باشد.

با وجود همه این پیشرفت های شگفت انگیز، هوش مصنوعی هنوز راه درازی در پیش دارد. جت جدید دارپا همچنان برای ایمنی در هنگام برخاستن و فرود نیاز به یک خلبان واقعی دارد تا بتواند در صورت نیاز هوش مصنوعی را خاموش کند.

برای اینکه یک خلبان هوش مصنوعی مفید و کاربردی باشد، باید بتواند اعتماد زیادی به دست آورد و با سایر نیروها تعامل و ادغام کند.

آقای دارسی به نکته قابل توجهی اشاره می کند. او می‌گوید سوال اصلی این است که چگونه یک خلبان هوش مصنوعی می‌تواند خود را برای کسانی که در زمین هستند توضیح دهد و وضعیت عملیاتی، رفتارها و انگیزه‌اش را برای انسان‌ها در اتاق فرمان یا اتاق فرمان توضیح دهد.

جت جنگنده هوش مصنوعی بریتانیا نیز بسیار مقرون به صرفه تر از پسر عموی آمریکایی خود است. آقای اوزون می گوید: “در آمریکا هوش مصنوعی را برای پرواز با هواپیما آموزش می دهند. اما ما مجبور نیستیم این کار را انجام دهیم.”

تیم دانشگاه کرانفیلد با فشرده کردن پروژه و تمرکز فقط بر تاکتیک های رزمی، توانستند کار خود را سرعت بخشند: “آنچه هفته ها طول کشید، ما در دو روز انجام دادیم.”

مایکل هال یکی از کسانی است که کار خود را در صنعت دفاعی از ابتدای ابزارهای دفاعی دیجیتال تا امروز و حضور هوش مصنوعی دیده است. او که اکنون مدیر ارشد فناوری در BAE Systems در وارتون، لنکاوی است، در سال ۱۹۹۰ به عنوان مهندس الکترونیک به این شرکت پیوست.

او تغییرات چشمگیری دیده است. او دیده است که چگونه نوآوری‌هایی که در شرکت‌های صنایع دفاعی شروع شده‌اند به سمت‌های دیگری رفته‌اند. ما امروز فناوری ای مانند هوش مصنوعی را از حوزه عمومی به صنایع دفاعی معرفی می کنیم.

جت‌های جنگنده هوش مصنوعی تاکتیک‌های اصلی جنگ هوایی خود را از یک وب‌سایت عمومی مانند ویکی‌پدیا دانلود کرده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده دیگر مشکلی نیست و به سرعت بخشیدن به پروژه کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا