اقتصاد جهان

جنگ با حماس روزانه 270 میلیون دلار برای اسرائیل هزینه دارد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، مؤسسه رتبه بندی آمریکایی مودیز در گزارشی با استناد به برآوردهای وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگ با گروه فلسطینی حماس روزانه حداقل ۲۶۹ میلیون دلار خسارت وارد می کند. این رژیم و بیش از جنگ های قبلی انتظار می رود که اقتصاد اسرائیل را کوچک کرده باشد.

گزارش مودیز در این هفته با استناد به داده های موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS)، نشان می دهد که هزینه کل جنگ می تواند به ۲۰۰ میلیارد شیکل (۵۳.۵ میلیارد دلار) برسد که معادل حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصادی رژیم در آینده است. تهدید می کند

کاترین موهلبرونر، معاون ارشد مودیز در این گزارش گفت که شدت هرگونه آسیب به اقتصاد به طور قابل توجهی به مدت درگیری نظامی و همچنین چشم انداز بلندمدت وضعیت امنیت داخلی اسرائیل بستگی دارد.

اقتصاددانان هشدار می دهند که بزرگترین شوک اقتصادی به اسرائیل ناشی از کاهش سرمایه گذاری، اختلال در بازار کار و کاهش رشد بهره وری خواهد بود.

مولبرونر افزود: اگرچه عدم اطمینان در مورد آینده (اقتصاد اسرائیل) بسیار زیاد است، اما معتقدیم که تأثیر آن بر این اقتصاد می تواند شدیدتر از درگیری های نظامی قبلی باشد.

به گفته مودیز، بار مالی این جنگ بر اسرائیل بسیار بیشتر از عملیات نظامی قبلی مانند Protective Edge در سال ۲۰۱۴ یا جنگ دوم با لبنان در سال ۲۰۰۶ خواهد بود که هزینه مستقیم آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار بود.

با توجه به تحولات اخیر، مودیز پیش بینی خود از رشد اقتصادی اسرائیل در سال جاری را از ۳ درصد به ۲.۴ درصد کاهش داد. در چشم انداز بدبینانه سال ۲۰۲۴، این آژانس رتبه تولید ناخالص داخلی رژیم را به حدود ۱.۵ درصد افزایش داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا