ترندهای روز

جنگ قیمتی خودروهای برقی به آمریکا رسید؛ قیمت خودروهای تسلا کاهش یافت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

طی دو سال گذشته، تسلا جنگ قیمتی در بازار خودروهای الکتریکی را مدیریت و رهبری کرده است. این جنگ ابتدا در چین آغاز شد و طی آن قیمت خودروهای تسلا و بی وی افزایش یافت دی کاهش یافته. سپس شاهد این جنگ در بازار خودرو آلمان بودیم. در حال حاضر نیز بازار خودروهای آمریکا جنگ قیمتی برای خودروهای برقی را تجربه می کند. بر اساس اعلام تسلا، قیمت خودروهای این برند تا پایان بهمن ماه به صورت موقت کاهش یافت و خریداران می توانند خودروهای تسلا را با تخفیف ویژه خریداری کنند.

هدف اصلی تسلا از ایجاد جنگ قیمت، به حاشیه راندن رقبای کوچک و بزرگ خود است. البته گاهی دلایل دیگری نیز برای تخفیف ویژه تسلا وجود دارد. در برخی بازارها، شرکا و همکاران این شرکت نیز به تسلا در جنگ قیمت کمک می کنند. برای مثال، در چین، شرکت‌های بزرگ خودروسازی این کشور با تسلا متحد شدند تا تولیدکنندگان کوچک خودروهای الکتریکی را به ورشکستگی بکشانند.

کاهش قیمت خودروهای تسلا برای مدت محدود

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت خودروهای تسلا مدل Y که مدل اقتصادی این شرکت است، در آمریکا به صورت موقت کاهش می یابد. این تخفیف ویژه تا پایان بهمن ماه یعنی ۱۸ روز دیگر اعتبار دارد. یک ماه پیش، تسلا به طور موقت قیمت مدل Y را در آلمان کاهش داد. تسلا قیمت مدل Y دیفرانسیل عقب و مدل Y دوربرد را به ترتیب ۱۰۰۰ دلار کاهش داد که نشان دهنده ۲.۳ درصد و ۲ درصد تخفیف نسبت به قیمت های قبلی است. با این حال قیمت تیپ عملکردی این خودرو بدون تغییر باقی مانده است. به گفته تسلا، قیمت ها در اول مارس به سطح قبلی خود باز خواهند گشت.

تولید تسلا در آلمان ماه گذشته متوقف شد. دلیل این مشکل نرسیدن قطعات خودرو به سایت تولید آلمان بود. دلیل این وقفه، حملات دریایی انجام شده در دریای سرخ است که روند حمل و نقل کالا را مختل کرد. در نتیجه، تسلا بر روی مدل های موجود در کارخانه تخفیف گرفت تا آنها را در سریع ترین زمان ممکن بفروشد.

آیا آغاز پایان تسلا در راه است؟

پس از یک دوره طولانی رهبری بلامنازع در بازار خودروهای الکتریکی، تسلا با فروش دست و پنجه نرم کرده است. حضور رقبای زیادی در بازار خودروهای برقی باعث شده است که فروش تسلا هر سال بیش از سال گذشته کاهش یابد. تسلا برای حل مشکل فروش خودروهای خود به تخفیف های ویژه روی آورده است. این حرکت در درازمدت بر حاشیه سود تسلا تأثیر خواهد گذاشت، زیرا در حال حاضر نیز درآمد تسلا به دلیل جنگ قیمتی سال گذشته آسیب جدی دیده است.

شرکت چینی BY دی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، از تسلا پیشی گرفت و به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی تبدیل شد. بنابراین جایگاه سنتی تسلا از دست رفت و حتی ممکن است مشکلات بیشتری این شرکت را تهدید کند.

مشکل دیگری که تسلا را تهدید می کند کاهش تمایل مشتریان بزرگ و کوچک به خرید خودروهای برقی است. شرکت کرایه خودرو هرتز در ژانویه اعلام کرد که ۲۰۰۰۰ خودروی الکتریکی تسلا را در ناوگان خود به فروش خواهد رساند. شرکت هرتز دلیل این موضوع را هزینه نگهداری خودروهای برقی و قیمت بالای تعمیرات آنها اعلام کرده است. در همان زمان، دلالان خودرو در ایالات متحده گزارش می دهند که حجم زیادی از خودروهای برقی صفر کیلومتری را که خریداری نکرده اند، جمع آوری کرده اند. به نظر می رسد رویای تسلا پس از حدود دو دهه اکنون در حال تبدیل شدن به یک کابوس است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا