فناوری

جهان خودرو؛ استخدام ربات‌های انسان‌نما در کارخانه بنز

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو: استفاده از ربات های انسان نما در کارخانه مرسدس بنز، معرفی قدرتمندترین مدل تاریخ پورشه، SUV های الکتریکی جدید ریوین و همکاری نیسان و هوندا برای ساخت خودروهای برقی.

ربات های کارگر در کارخانه بنز

مرسدس بنز اعلام کرد که استفاده آزمایشی از ربات های انسان نما را در تولید محصولات خود آغاز کرده است. به گفته این کارخانه، از این ربات ها برای کارهای «تکراری و دشوار» استفاده می شود.

رباتی که بنز از آن استفاده می کند Apollo نام دارد و توسط یک شرکت آمریکایی به نام Optronic ساخته شده است. قد آپولو یک متر و ۷۳ سانتی متر و وزن او کمی بیش از ۷۲ کیلوگرم است. آپولو می تواند تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل کند.

مرسدس بنز از آپولو برای تحویل قطعات به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده می کند. روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که این ربات ها در کارخانه بنز در مجارستان کار می کنند. مجارستان مشکل کمبود نیروی کار دارد و اتحادیه های کارگری آن به اندازه آلمان سختگیر نیستند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزبنز از ربات ها برای تحویل قطعات به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده می کند

جایگزینی کارگران با روبات ها برای بسیاری از کارخانه ها وسوسه انگیز است. اما مدیران بنز می گویند این ربات ها قرار نیست مردم را بیکار کنند. یورگ برزر، مدیر تولید بنز، همزمان با اعلام استفاده از آپولو، هدف از تاسیس این کارخانه را ارزیابی پتانسیل روبات ها برای انجام کارهایی دانست که نیاز به مهارت کمی دارند. به گفته وی، با این کار، وقت کارگران ماهر صرف کارهای تکراری و خسته کننده نمی شود.

خودروسازان سال‌هاست که از ربات‌ها برای ساخت خودرو استفاده می‌کنند، اما تا به حال ثابت بودند و تنها یک کار را انجام می‌دادند. این اولین باری است که روبات ها می توانند حرکت کنند و کارهای مختلفی انجام دهند. مزیت دیگر استفاده از این ربات ها این است که در محیط کارخانه با انسان کار می کنند و به دلیل آن ها نیازی به تغییر چیدمان و طراحی خط تولید نیست.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزتسلا به تازگی از نسل جدید Optimus، ربات انسان نمای خود رونمایی کرده است

بی ام و، مهم ترین رقیب بنز نیز ماه گذشته اعلام کرد که طی یک تا دو سال آینده ربات های انسان نما را در کارخانه خود در آمریکا آزمایش خواهد کرد. ربات هایی که ب ام و قرار است از آنها استفاده کند، ساخت شرکت آمریکایی فیگور است.

هوندا و هیوندای سال هاست که روی ربات های انسان نما کار می کنند، اما هنوز از آنها در خط تولید استفاده نکرده اند.

تسلا، سازنده آمریکایی خودروهای الکتریکی، به تازگی نسل جدیدی از ربات های انسان نما به نام Optimus را به نمایش گذاشته است. این شرکت همچنین اعلام کرد که قصد دارد از این ربات ها برای تولید خودرو استفاده کند. ایلان ماسک، مدیر تسلا، پیش بینی کرده است که تعداد ربات های انسان نما در جهان تا سال ۲۰۴۰ به یک میلیارد خواهد رسید.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزپورشه تایکان جی تی توربو ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد

قدرتمندترین پورشه

پورشه نمونه جدیدی از مدل الکتریکی تایکان را منتشر کرده است که به گفته خودش قدرتمندترین خودروی تولید انبوه در تاریخ این شرکت است. این خودرو با قیمت پایه ۲۴۰۰۰۰ یورو (۲۶۱۵۰۰ دلار) به بازار عرضه شده است و این خودروساز آلمانی برای نشان دادن قدرت و سرعت خود با آن در دو پیست معروف جهانی رکوردها را شکسته است.

تغییرات ظاهری خودرو نسبت به سایر مدل های تایکان جزئی است اما قدرت آن به ۱۱۰۰ اسب بخار افزایش یافته و وزن آن نیز ۷۵ کیلوگرم سبکتر از سایر مدل های تایکان است. ماشین را می توان با دو صندلی یا چهار صندلی سفارش داد.

این خودرو که دارای دو صندلی است برای رانندگی در پیست ساخته شده و مجهز به پکیج ارتقاء وایساخ است. Weisach شهری در نزدیکی اشتوتگارت است که مرکز تحقیق و توسعه پورشه در آن قرار دارد. پورشه ده سال است که یکی از قوی ترین پکیج های بهبود خودرو خود را با این نام به مشتریان عرضه می کند.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ تایکان با پکیج Vaisakh 2.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است. حالتی به نام Attack به این خودرو اضافه شده که قدرت آن را حدود ۱۶۰ اسب بخار به مدت ده ثانیه افزایش می دهد. پورشه می گوید این خودرو با یک بار شارژ می تواند تا ۵۵۵ کیلومتر را طی کند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزقیمت پایه تایکان توربو GT 240000 یورو است

پورشه برای نشان دادن توانایی تایکان توربو GT، در دو پیست معروف نوربرگ رینگ آلمان و لاگونا سکا در آمریکا رکورد زد. رکورد در پیست لاگونا سکا مهم است زیرا قبل از پورشه، تسلا با مدل S رکورد سریع ترین خودروی الکتریکی را به ثبت رسانده بود.

رکورد تسلا در این پیست ۱ دقیقه و ۳۲ ثانیه بود، اما پورشه این زمان را به ۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه کاهش داد.

تایکان اولین مدل برقی پورشه است که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد. استقبال از این خودرو بسیار خوب بوده و پورشه تاکنون بیش از ۱۳۶ هزار دستگاه از آن را تولید کرده است. این خودروساز آلمانی اخیراً ماکان دومین مدل الکتریکی خود را که یک SUV است روانه بازار کرده و قصد دارد یک مدل اسپرت برقی دو در را نیز تولید کند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزRivian R2 در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد

SUV های ریویان

ریویان، خودروساز جدید آمریکایی، از دو خودروی شاسی بلند الکتریکی جدید رونمایی کرد که قرار است از سال ۲۰۲۶ به محصولاتش اضافه شود، نام این دو مدل R2 و R3 است و ریوین اعلام کرده است که آنها را در اروپا نیز به فروش خواهد رساند. به آمریکا

ریوین فعالیت خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد و در حال حاضر یک پیکاپ الکتریکی و شاسی بلند به نام R1 تولید می کند. قیمت پایه R1 نزدیک به ۷۷۰۰۰ دلار است و کارخانه کمی بیش از ۵۷۰۰۰ دستگاه از آن را در سال ۲۰۲۳ تولید کرد.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزخریداران Rivian R2 می توانند یک چادر و تشک بادی برای خودرو سفارش دهند

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزاتاق Rivian R2 ساده و مجلل است

اولین مدلی که در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ به R1 اضافه می شود R2 نام دارد. ابعاد این خودرو تقریباً مشابه تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین SUV در جهان است. قیمت پایه R2 45000 دلار است که نشان می دهد کارخانه قصد دارد با تسلا وارد جنگ شود.

ظاهر R2 بسیار شبیه به مدل R1 است. قدرتمندترین مدل R2 دارای یک موتور الکتریکی در جلو و دو موتور الکتریکی در عقب است. ریوین می گوید شتاب ۰-۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر) این مدل کمتر از سه ثانیه است. طبق اعلام کارخانه، این خودرو با هر بار شارژ می تواند بیش از ۵۵۰ کیلومتر را طی کند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزتوضیحات: Rivian R3 در سال ۲۰۲۷ منتشر خواهد شد

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزتوضیحات: قیمت Rivian R3 بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار پیش بینی می شود

Rivian R2 را به ویژگی های سفارشی برای دوستداران طبیعت مجهز کرده است. از جمله چادری که روی سقف تعبیه شده و تشک بادی که بعد از خوابیدن دو ردیف صندلی روی کف ماشین پهن می شود. مکانی برای قرار دادن دوچرخه، میز پیک نیک و چراغ قوه تعبیه شده در در از دیگر ویژگی های R2 است.

Rivian کوچکترین مدل R3 خود را در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد کرد. R3 بر روی همان پلتفرم R2 ساخته شده است، اما از نظر اندازه کوچکتر است. نمای جلویی خودرو شبیه سایر مدل های ریوین است اما از بغل شباهت زیادی به خودروهای هاچ بک دارد. رسانه ها شباهت این خودرو به نسل اول فولکس واگن گلف را برجسته کرده اند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنز برخی رسانه ها شباهت Rivian R3 به نسل اول گلف را برجسته کرده اند (عکس پایین).

Rivian می گوید که R3 را با همان ویژگی های R2 ارائه خواهد کرد. از جمله یازده دوربین و سنسور که به خودرو کمک می کند تا حد زیادی خودران باشد. مدل قدرتمندتر R3 که دارای سه موتور الکتریکی است با نام R3X و ویژگی های لوکس تر به فروش می رسد. ریوین قیمت پایه این خودرو را اعلام نکرده است اما رسانه ها پیش بینی می کنند که R3 با قیمت پایه ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار به فروش برسد.

ریوین در حالی مدل های جدید خود را به نمایش گذاشت که کارخانه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ ۵.۴ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد و می گوید فروش آن در سال جاری رشد نخواهد کرد. ریوین ماه گذشته اعلام کرد که ده درصد از نیروی کار خود را برای کاهش هزینه ها اخراج می کند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزماکوتو اوچیدا، مدیر نیسان و تاشیهیرو میبه، مدیر هوندا در مراسم امضای تفاهم نامه بین دو کارخانه.

همکاری نیسان و هوندا

هوندا و نیسان یادداشت تفاهمی برای بررسی راه های همکاری در تولید خودروهای الکتریکی امضا کردند. مدیران دو شرکت در مراسم امضای این قرارداد گفتند که این همکاری شامل تولید پیشرانه و فناوری باتری خواهد بود.

هوندا دومین و نیسان سومین خودروساز بزرگ ژاپن هستند. امضای این تفاهم نامه نشان می دهد خودروسازان ژاپنی قصد دارند با کنار گذاشتن رقابت داخلی عقب ماندگی خود را در تولید خودروهای برقی جبران کنند.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزسری جدید محصولات الکتریکی هوندا در سال ۲۰۲۶ عرضه می شود

همکاری این دو کارخانه هزینه تولید فناوری خودروهای الکتریکی را تا حد زیادی کاهش می دهد. این دو شرکت در مجموع سالانه هفت میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید می کنند و با کاهش هزینه ها می توانند محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کنند.

نیسان یکی از اولین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان بود و اولین مدل برقی خود را در سال ۲۰۱۰ روانه بازار کرد اما در سال های گذشته این عرصه را به شرکت های جدیدی مانند تسلا و بی وای دی واگذار کرد و در حال حاضر تنها سه مدل برقی دارد.

دنیای خودرو؛  استخدام ربات های انسان نما در کارخانه بنزنیسان آریا یکی از سه مدل برقی این خودروساز ژاپنی است

هوندا تنها خودروساز ژاپنی است که اعلام کرده قصد دارد تمام محصولات خود را برقی کند. این شرکت می خواهد تا سال ۲۰۳۰ ۳۰ مدل برقی بسازد و تمام مدل های آن تا سال ۲۰۴۰ الکتریکی یا هیدروژنی خواهند بود.محصولات الکتریکی جدید هوندا با نام سری Safar از سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده عرضه می شود.

همزمان هوندا و نیسان با سایر شرکت ها در زمینه ساخت خودروهای برقی همکاری می کنند. هوندا با سونی خودروهای برقی می‌سازد و نیسان برخی از مدل‌های برقی خود را با رنو می‌سازد. معلوم نیست همکاری دو کارخانه تا چه حد بر توافقات قبلی آنها تأثیر خواهد گذاشت. همچنین این دو کارخانه از نظر فرهنگ کاری تفاوت های زیادی دارند که ممکن است مانعی برای نزدیک شدن آنها به یکدیگر باشد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا