فناوری

جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو؛ معرفی اولین خودروی تیم ردبول که برای مسابقه فرمول یک ساخته نشد، انتقاد از نام شاسی بلند برقی جدید فورد، ارائه کانسپت اسپرت ترین مدل پال استار و تصمیم جدید بنز برای تولید برقی ماشین ها.

هایپرکار ردبول

تیم فرمول یک ردبول از اولین هایپرکار خود رونمایی کرد. این خودرو با نام خودروهای مسابقه ای ردبول RB17 نامیده می شود و پنجاه دستگاه از آن تولید خواهد شد.

RB17 توسط آدریان نیوی، مدیر فنی تیم ردبول طراحی شده است و تحت بخش “تکنولوژی های پیشرفته” این تیم تولید می شود. آقای نیوی ۱۲ بار با تیم های ویلیامز، مک لارن و ردبول قهرمان فرمول یک شده و یکی از پرافتخارترین نام های این رقابت ها است.

این دومین پروژه غیر رقابتی زیر نظر آقای نیوی است. او و بخش فناوری‌های پیشرفته ردبول قبلا یک هایپرکار با کارخانه استون مارتین ساخته بودند. اما پس از اینکه استون مارتین تصمیم گرفت با تیم خود وارد فرمول یک شود، راه این دو شرکت از هم جدا شد و ردبول تصمیم گرفت ماشین خود را بسازد.

RB17 برای رانندگی در شهر مجوز ندارد و فقط می تواند در پیست رانندگی کند. این موضوع باعث شده تا مهندسان و طراحان ردبول محدودیت کمتری در ساخت خودرو داشته باشند و آن را تا حد امکان شبیه خودروی فرمول یک کنند.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدردبول RB17 دارای پیشرانه هیبریدی با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار است.

موتور RB17 یک موتور ده سیلندر با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار است. این موتور ساخت کارخانه انگلیسی Cosworth است که برای استون مارتین و بوگاتی نیز موتور می سازد. ردبول می‌گوید موتور RB17 شبیه خودروهای فرمول یک اوایل دهه ۲۰۰۰ است که در بین طرفداران این مسابقه بسیار محبوب هستند. RB17 همچنین دارای یک موتور الکتریکی است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.

ردبول تمام تلاش خود را برای کاهش وزن RB17 انجام داده و در نتیجه دستگاهی به طول پنج متر و عرض دو متر با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم ساخته شده است. برای کاهش وزن، شاسی، کابین و حتی گیربکس از فیبر کربن ساخته شده است.

یکی دیگر از تمرکزهای ردبول در طراحی این خودرو کاهش مقاومت هوا بوده است. مسیر هوا طوری مدیریت می شود که فشار هوای بالای ماشین بیشتر از زیر آن باشد و ماشین به پیست بچسبد. با سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت (۲۴۱ کیلومتر در ساعت)، ردبول می گوید که ۱۷۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین به زمین اعمال می کند.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدحداکثر سرعت RB17 بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است

ردبول می گوید RB17 حداکثر سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دارد و در برخی مسیرها می تواند رکوردهای بهتری نسبت به خودروهای فرمول یک به ثبت برساند.

الزامات فنی ظاهر خودرو را به طراحان دیکته کرده است، با این حال بدنه زیبایی برای خودرو طراحی کرده اند و با نگاهی دقیق می توان خطوطی شبیه به خودروهای فرمول یک را در RB17 مشاهده کرد. این خودرو فضایی برای دو سرنشین دارد و فضاهایی در جلو و اطراف آن برای نگهداری کلاه ایمنی و لباس های مخصوص مسابقات رانندگی در نظر گرفته شده است.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدکریستین هورنر، مدیر تیم ردبول (راست)، آدریان نیوی، مدیر فنی ردبول و راب گری، مدیر فناوری های پیشرفته ردبول در مراسم رونمایی از RB17

قیمت پایه RB17 پنج میلیون پوند (۶.۵ میلیون دلار) است و تمام ۵۰ دستگاه پیش فروش شده است. قبل از تحویل خودرو، به خریداران آموزش داده می شود تا از رانندگی با خودرو نهایت لذت را ببرند. ردبول همچنین برنامه های ویژه ای را در پیست های مختلف در سراسر جهان برای خریداران RB17 برگزار خواهد کرد.

این خودرو آخرین همکاری آدریان نیوی با ردبول است. او سال آینده پس از ۱۹ سال ردبول را ترک خواهد کرد. برنامه آینده او هنوز مشخص نیست، اما رسانه ها حدس می زنند که او به استون مارتین یا فراری برود.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد کاپری در سال ۲۰۲۵ عرضه می شود

فورد کاپری

شاسی بلند برقی جدید فورد به دلیل نامش با واکنش هایی مواجه شده است. هفته گذشته فورد از این SUV با نام کاپری رونمایی کرد. کاپری نام کوپه معروف فورد است که حدود چهل سال پیش تولید آن متوقف شد.

اولین نسل کاپری در سال ۱۹۶۹ عرضه شد. کاپری یک خودروی اسپرت ارزان قیمت بود که به نوعی نقش فورد موستانگ را در بازار اروپا ایفا کرد. استقبال از کاپری خوب بود و فورد تا سال ۱۹۸۶ حدود ۱.۹ میلیون دستگاه از آن را فروخت.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد کاپری یک خودروی اسپرت محبوب در دهه هفتاد بود

سال ها شایعه بازگشت کاپری به محصولات فورد در رسانه ها مطرح بود تا اینکه هفته گذشته به جای یک خودروی اسپرت از یک SUV الکتریکی با این نام رونمایی شد.

کاپری جدید بر روی پلت فرمی به نام MEB ساخته شده است که فورد آن را از گروه فولکس واگن گرفته است. علاوه بر فولکس واگن، آئودی، کوپرا و اشکودا، سایر اعضای گروه فولکس واگن نیز از این پلت فرم برای ساخت خودروهای برقی استفاده می کنند.

منتقدان می گویند که کاپری باید نام یک خودروی اسپرت باشد و نام گذاری یک SUV خانوادگی با این نام تصمیم درستی نبود.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد از پلت فرم خودروی الکتریکی فولکس واگن برای ساخت مدل کاپری استفاده می کند

اما از دیدگاه فورد این تصمیم منطقی است. برقی شدن خودروها را از نظر فنی از یکدیگر دور کرده است، به خصوص اینکه شاسی بلند فورد شباهت های زیادی با فولکس واگن دارد.

فورد می خواهد با استفاده از نام یکی از مدل های کلاسیک معروف خود، این SUV جدید را از رقبای خود متمایز کند. با همین استراتژی، خودروساز آمریکایی دو شاسی بلند الکتریکی دیگر خود را موستانگ و اکسپلورر نامگذاری کرد.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدقیمت پایه این خودرو در آلمان ۵۱۹۵۰ یورو است.

طراحان فورد می گویند که سعی کرده اند شاسی بلند الکتریکی کاپری را انعکاسی از مدل اسپرت معروف گذشته بسازند. چراغ ها و منحنی پشت شیشه عقب از کاپری کلاسیک الهام گرفته شده است.

این خودرو مجهز به اکثر تکنولوژی های روز است و هدف آن جلب توجه خانواده هاست. دو مدل کاپری ساخته شده است. قدرتمندترین مدل ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می تواند تا ۵۶۰ کیلومتر را طی کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل ۵.۳ ثانیه است.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شداریک کانتونا بازیکن سابق منچستریونایتد فورد کاپری را تبلیغ می کند

همزمان با راه اندازی کاپری، فورد برنامه ای را با شعار «بازگشت افسانه» آغاز کرده است که در آن اریک کانتونا، فوتبالیست بازنشسته فرانسوی و اسطوره سابق منچستریونایتد، فورد کاپری را تبلیغ می کند.

کاپری در کارخانه فورد در شهر کلن آلمان تولید می شود و از سال ۲۰۲۵ در بازار عرضه می شود. قیمت پایه این خودرو در آلمان ۵۱۹۵۰ یورو (۵۶۷۳۰ دلار) است.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدPaulstar 6 قرار است در سال ۲۰۲۶ اکران شود

پال استار ۶

در جشنواره سرعت Goodwood در انگلستان، Polestar مفهومی از مدل ۶ را در حال حرکت به نمایش گذاشت. این خودرو اسپرت ترین مدل خودروساز سوئدی است و قرار است در سال ۲۰۲۶ به تعداد محدود تولید شود.

کانسپت Polestar 6 اولین بار در سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.این خودرو دارای چهار موتور الکتریکی است که در مجموع ۸۸۴ اسب بخار قدرت تولید می کند. حداکثر سرعت خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۲ ثانیه است.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدPaulstar 6 BST در گودوود نمایش داده شد

Paulstar می گوید قیمت این خودرو حدود ۲۰۰۰۰۰ دلار است و ۵۰۰ دستگاه از سری اول را پیش فروش کرده است.

همزمان با مدل ۶، پولستار مدل ارتقا یافته این خودرو را به گودوود آورد.

مدل پیشرفته با پسوند BST از مدل معمولی متمایز می شود. اطلاعات فنی در مورد مدل ۶ BST منتشر نشده است، اما ظاهر خودرو نسبت به مدل معمولی اسپرت تر است و یک بال بزرگ به عقب اضافه شده است.

دنیای خودرو؛  اولین هایپرکار ردبول با قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدخط تولید SUV الکتریکی EQS در کارخانه مرسدس بنز در آمریکا

باتری برای بنز

مرسدس بنز می‌گوید تقاضا برای خودروهای برقی آن‌طور که پیش‌بینی کرده بود رشد نکرده است، بنابراین عجله‌ای برای تولید باتری برای این خودروها ندارد.

مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۰۰ گیگاوات ساعت باتری برای خودروهای خود نیاز دارد و قصد دارد با همکاری سایر شرکت ها هشت کارخانه تولید باتری در سراسر جهان ایجاد کند.

مرسدس بنز پیش بینی می کند که مدل های الکتریکی و هیبریدی تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش کارخانه را به خود اختصاص خواهند داد و تا سال ۲۰۳۰ همه تقریباً دو میلیون خودرویی که سالانه می فروشد به باتری نیاز دارند.

اما فروش خودروهای برقی در ماه های گذشته رشد چندانی نداشت و این خودروساز آلمانی اوایل سال جاری اعلام کرد که انتظار ندارد تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای هیبریدی و الکتریکی به نصف کل فروش برسد.

مارکوس شفر، مدیر فنی مرسدس بنز هفته گذشته گفت که کارخانه تا زمانی که اطلاعات دقیق تری در مورد تقاضا نداشته باشد، تصمیمی در مورد ساخت کارخانه باتری نخواهد گرفت و طبق شنیده های او از قطعه سازان، در حال حاضر باتری های کافی برای این کارخانه وجود دارد. محصولات کارخانه

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا