فناوری

جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از مفهوم جدید BMW، SUV الکتریکی آئودی که بر روی پلت فرم مشترک با پورشه ساخته شده است، مدل الکتریکی ارزان قیمت اشکودا و مالکیت کامل بحرین بر این خودروساز برجسته بریتانیایی.

BMW با چهره ای جدید

بی ام و با نمایش مفهومی از تولید نسل جدیدی از SUV های الکتریکی خبر داد. نام این کانسپت به زبان آلمانی «X-Class Core» یا «New X-Class» است و اولین مدل مبتنی بر آن سال آینده وارد بازار خواهد شد.

X-Class جدید دومین مفهومی است که BMW از مدل های الکتریکی آینده خود به نمایش گذاشته است. سال گذشته، این شرکت کانسپت Noye Class را به نمایش گذاشت که قرار است الهام بخش سری جدیدی از مدل‌های سدان الکتریکی باشد.

ظاهر کانسپت جدید ترکیبی از ماهیت کلاس سدان و شکل شاسی بلندهای فعلی BMW است. تفاوت اصلی را می توان در جلوپنجره دید که نسبت به مدل های فعلی باریک تر است و بیشتر شبیه مدل های کلاسیک BMW است. جلوپنجره به شکل سه بعدی بوده و به جای کروم دارای لامپ ال ای دی ساخته شده است.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان داددو کانسپت جدید کلاس پایه ای برای مدل های الکتریکی آینده BMW خواهند بود

کای لنگر، مدیر طراحی خودروهای الکتریکی BMW، می‌گوید که هدف او در کلاس جدید طراحی خودرویی بود که تمام ارزش‌های اولیه BMW را حفظ کند و در عین حال به اندازه مدل‌های فعلی BMW تهاجمی به نظر نرسد. به گفته وی، این کانسپت بسیار شبیه به خودرویی است که BMW در سال آینده تولید خواهد کرد.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان داداحتمالاً اولین مدلی که بر اساس X-Class ساخته خواهد شد، نسل جدید مدل iX3 خواهد بود

کلاس جدید از چهار کامپیوتر برای مدیریت خودرو استفاده می کند که BMW آن را “ابر کامپیوتر” نامیده است. ب ام و می گوید که قدرت پردازشی این کامپیوترها ده برابر سیستم های فعلی است و خودرو می تواند تا سطح ۳ خودران با آن حرکت کند. این خودرو در سطح ۳ در جاده های خاص کاملاً خودران است.

سادگی و استفاده از مواد بازیافتی دو ویژگی اصلی در اتاق کلاس Noye است. همه کنترل ها یا روی فرمان هستند یا به صفحه نمایش بزرگ روی داشبورد منتقل می شوند. علاوه بر این نمایشگر، اطلاعات خودرو نیز بر روی نوار باریکی در زیر شیشه جلو نمایش داده می شود. بی ام و می گوید بسیاری از قسمت های کابین از مواد بدون پتروشیمی ساخته شده اند و قطعات از تورهای ماهیگیری بازیافتی ساخته شده اند.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان داداطلاعات در نوار باریک زیر پنجره نمایش داده می شود

احتمالا اولین مدلی که بر اساس کلاس X ساخته خواهد شد، نسل جدید مدل iX3 باشد. بی ام و اطلاعاتی در مورد سرعت و قدرت خودرو منتشر نکرده است اما گفته است باتری های به کار رفته در این خودرو بیست درصد انرژی بیشتری ذخیره می کنند و سرعت شارژ بالاتری دارند. بی ام و می گوید که باتری ها می توانند انرژی را برای ۳۰۰ کیلومتر سفر تنها با ده دقیقه شارژ ذخیره کنند.

در دو سال آینده، BMW قرار است شش مدل مختلف را بر اساس کانسپت های کلاس جدید روانه بازار کند. این کارخانه دو میلیارد دلار برای ساخت این ماشین ها سرمایه گذاری کرده است. اولین سری از این مدل ها در کارخانه BMW در مجارستان و مدل های دیگر در کارخانه های این شرکت در آلمان و چین تولید خواهند شد.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان دادراننده می تواند طراحی چراغ جلو را با توجه به سلیقه خود تغییر دهد

یک رقیب جدید برای تسلا

همزمان با رونمایی از مدل جدید برقی Q6 e-tron، آئودی اعلام کرد که نگرانی از فروش خودروهای برقی در جهان تاثیری بر طرح این کارخانه ندارد و این شرکت تا سال ۲۰۳۳ تمامی مدل های خود را برقی خواهد کرد.

Q6 e-tron مهم ترین خودروی آئودی برای رقابت با تسلا مدل Y، پرفروش ترین خودروی الکتریکی جهان است. پلت فرم خودرو با همکاری پورشه ساخته شده است و پورشه به تازگی مدل برقی ماکان را با این پلتفرم روانه بازار کرده است. آئودی می گوید از فناوری جدیدی برای ساخت باتری استفاده کرده است که با یک بار شارژ می تواند تا ۶۲۵ کیلومتر مسافت را طی کند.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان دادآئودی Q6 e-tron می تواند تا ۶۲۵ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند

SUV جدید آئودی در آلمان با قیمت پایه ۷۴۷۰۰ یورو (حدود ۸۱۰۰۰ دلار) به فروش می رسد که ۱۰۰۰۰ یورو ارزان تر از پورشه ماکان است. یک مدل ارزان‌تر و یک نسخه تقویت‌شده از Q6 e-tron نیز تولید خواهد شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

ظاهر این خودرو بسیار محافظه کارانه طراحی شده است و بسیار شبیه Q8 e-tron، شاسی بلند بزرگتر آئودی است. چراغ های خودرو از جمله تفاوت های جزئی این دو مدل هستند. هر چراغ از ۶۱ قسمت مجزا تشکیل شده است که راننده می تواند بنا به سلیقه خود طرح آن را تغییر دهد. طراحی چراغ های عقب نیز به همین شکل تغییر می کند و راننده می تواند با استفاده از آن به خودروهای پشت سر پیغام بدهد که مثلا تصادف کرده یا خودرو در حالت خودران است.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان دادبرای مسافر کنار راننده نمایشگر قابل سفارش است

اتاق Q6 کاملا نو است. راننده دارای دو صفحه نمایش است، یکی ۱۱.۹ اینچی جلوی فرمان و دیگری ۱۴.۵ اینچی در وسط داشبورد. یک صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی نیز برای مسافر کنار راننده قابل سفارش است. سیستم عامل این نمایشگرها مبتنی بر اندروید است. اطلاعات خودرو نیز به صورت واقعیت مجازی سه بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می شود.

کاهش فروش خودروهای برقی در ماه های گذشته باعث شده تا خودروسازان در برنامه های خود برای برقی سازی محصولات خود تجدید نظر کنند. اما گرنوت دوئلنر، مدیر آئودی در نشست سالانه این شرکت گفت که برنامه های این خودروساز لوکس تغییر نخواهد کرد و آئودی علاوه بر Q6 امسال یک سدان برقی نیز روانه بازار خواهد کرد. آخرین مدل بنزینی آئودی در سال ۲۰۲۶ عرضه می شود.در حال حاضر سهم خودروهای آئودی با موتور الکتریکی ۲۸ درصد از کل فروش کارخانه است.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان داداشکودا اپیک در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد

اشکودا برقی ارزان

اشکودا تصاویری از یک مدل الکتریکی جدید به نام Epic منتشر کرده است. کلاوس وولمر، مدیرعامل اشکودا در نشست سالانه این شرکت گفت که Epic سال آینده عرضه خواهد شد و قیمت پایه آن ۲۵۰۰۰ یورو (حدود ۲۷۰۰۰ دلار) خواهد بود.

اشکودا یکی از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن است و Epic یکی از چهار مدل برقی ارزان قیمتی است که این گروه برای رقابت با خودروسازان چینی و رقبای اروپایی آماده کرده است. کوپرا، یکی دیگر از اعضای گروه فولکس واگن، یک SUV الکتریکی ارزان قیمت بر اساس Epic Plunger تولید خواهد کرد و فولکس واگن نیز قرار است دو مدل با این پلت فرم بسازد.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان داداشکودا می گوید که Epic را با در نظر گرفتن خانواده ها طراحی کرده است

اشکودا می گوید اپیک را برای خانواده ها طراحی کرده است و علیرغم ابعاد کوچکش، اتاق بزرگی دارد. طبق اعلام کارخانه، فضای بار اپیک ۴۹۰ لیتر است که از بسیاری از خودروهای مشابه بیشتر است. به گفته کارخانه Epic، با هر بار شارژ می تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

Epic اولین خودروی اشکودا است که با ظاهری جدید طراحی شده است. مدل های بعدی کارخانه به مرور با چهره ای مشابه طراحی خواهند شد. نمایشگر بزرگ روی داشبورد، شارژر بی سیم موبایل و امکان قفل شدن درها با موبایل از جمله ویژگی های Epic است که اشکودا امیدوار است خریداران زیادی را به خود جذب کند. Epic همچنین گزینه ای دارد که راننده می تواند برق باتری را به سیستم برق شهر برگرداند و برای آن پول دریافت کند.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان دادقیمت پایه اشکودا اپیک ۲۵۰۰۰ یورو است

Epic رقبای زیادی دارد. علاوه بر محصولات چینی که با امکانات فراوان و قیمت پایین به بازار آمده اند، خودروسازان اروپایی نیز خودروهایی تولید می کنند که رقابت مدل جدید اشکودا را با مشکل مواجه می کند.

همزمان با اشکودا، رنو یک SUV کوچک به نام رنو ۴ روانه بازار خواهد کرد و فیات نیز قصد دارد مدل جدید پاندا را با پیشرانه الکتریکی تولید کند. تسلا، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، مدل ارزان قیمت خود را در سال آینده عرضه خواهد کرد که گفته می شود قیمت آن ۲۵۰۰۰ دلار است.

اشکودا اپیک به همراه سایر مدل های ارزان قیمت گروه فولکس واگن در اسپانیا تولید خواهد شد. فولکس واگن قصد دارد در سال ۲۰۲۷ خودروی ارزان تری با قیمت پایه ۲۰۰۰۰ یورو (۲۱۷۰۰ دلار) تولید کند. گفته می شود که فولکس واگن ممکن است این خودرو را با همکاری رنو برای کاهش هزینه های تولید بسازد.

دنیای خودرو؛ BMW چهره SUV های آینده خود را نشان دادمک لارن به دنبال افزایش فروش مدل های خود از جمله آرتورا در کوتاه مدت است

مالک جدید مک لارن

Mamtelkat، صندوق سرمایه گذاری بحرین، کنترل کامل گروه مک لارن را به دست گرفت. این خودروساز بریتانیایی در بیانیه ای با اعلام این خبر گفت که این شرکت اکنون می تواند برنامه های بلندمدت خود از جمله سرمایه گذاری در مدل های جدید را اجرا کند.

گروه مک لارن علاوه بر داشتن تیم‌هایی در برترین مسابقات اتومبیل رانی جهان، خودروهای اسپرتی را تولید می‌کند که رقیب فراری و پورشه هستند.

Mamlaqat سرمایه گذاری در مک لارن را در سال ۲۰۰۷ با خرید ۳۰ درصد از سهام این شرکت آغاز کرد. سهام بعداً به شصت درصد افزایش یافت و اکنون کل شرکت متعلق به صندوق سرمایه گذاری بحرین است.

مک لارن از زمان بحران کرونا در یک بحران مالی قرار داشت و در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ ۲۷۶ میلیون پوند (۳۴۷ میلیون دلار) از دست داد. سهامداران سال گذشته ۴۵۰ میلیون پوند (۵۶۷ میلیون دلار) به شرکت تزریق کردند تا مک لارن را از ورشکستگی نجات دهند.

مک لارن به دنبال شریکی در میان خودروسازان برای ساخت خودروهای برقی است. بی بی سی دریافته است که Polestar، یکی از شرکت های تابعه خودروساز چینی جیلی، در میان شرکت هایی است که در حال مذاکره با مک لارن است. روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز می گوید هیوندای، بی ام و و شرکت آمریکایی لوسید موتورز نیز در حال مذاکره با مک لارن هستند.

شرکتی که در این مذاکرات موفق شود، بخشی از سهام مک لارن را در اختیار خواهد گرفت. نتیجه این همکاری ایجاد یک SUV الکتریکی خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۸ عرضه شود. مک لارن در کوتاه مدت قصد دارد با افزایش فروش مدل های آرتورا، ۷۵۰، GTS و مدل های تک و سفارشی به سوددهی دست یابد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا