فناوری

جهان خودرو؛ فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در جهان خودرو: رونمایی مدل جدید دوازده سیلندر فراری، شاسی‌بلند جدید لامبورگینی که به گفته کارخانه سریع‌ترین در جهان است، انتشار عکس‌های اولین رنج‌روور الکتریکی و فاصله گرفتن از تولید خودرو.

فراری «دوازده سیلندر»

فراری جدیدترین مدلش را همزمان با مسابقه فرمول یک در شهر میامی در آمریکا رونمایی کرد. این ماشین با الهام از مدلی از دهه شصت کارخانه طراحی شده و نامش «دودیچی چیلندره» یا به ایتالیایی «دوازده سیلندر» است.

نام ماشین به دوازده سیلندری اشاره دارد که بدون سیستم توربو یا هیبرید ۸۳۰ اسب بخار موتور نیرو تولید می کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۹ ثانیه و سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدقیمت پایه مدل کوپه در ایتالیا ۳۹۵ هزار یورو است

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدظاهر ماشین با الهام از فراری ۳۶۵ GTB/4 طراحی شده است

دودیچی چیلندره برداشتی مدرن از فراری ۳۶۵ GTB/4 است که بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ تولید شد و یکی از مشهورترین مدلهای دوازده سیلندر تاریخ فراری است. شباهت دو مدل در بخش جلو بیشتر دیده می‌شود. دودیچی چیلندره از مدل‌های کنونی فراری هم الهام گرفته، از اتاقش که به مدل پوروسانگوئه، شاسی‌بلند جدید کارخانه شبیه است.

فراری دو مدل کوپه و روباز از دودیچی چیلندره تولید می‌کند. سقف مدل روباز در چهارده قرن باز و بسته می‌شود. در حالت روباز شیشه عقب بالا می‌آید تا صدای بلند اگزوزها کمتر به گوش سرنشینان برسد. فراری می‌گوید با این کار سرنشینان می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بدون نیاز به فریادزدن با هم گفتگو کنند.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدسقف مدل روباز در چهارده ساعت به طور خودکار باز و بسته می‌شود

فراری مانند دیگر خودروسازان در حال سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی است. اما همزمان با عرضه دودیچی چیلندره این پیام را به طرفداران کارخانه سنتی داده است که موتور دوازده سیلندر بخشی از هویت این کارخانه باقی خواهد ماند و فعلا قصد ندارد این موتور را کنار بگذارد.

از سوی دیگر این گمانه‌زنی در رسانه‌ها مطرح است که نامگذاری ماشین به این معنی است که این آخرین مدل فراری با موتور دوازده سیلندر است.

قیمت پایه مدل کوپه دودیچی چیلندره در ایتالیا ۳۹۵ هزار یورو (۴۲۵ هزار دلار) و قیمت پایه مدل روباز این ماشین ۴۳۵ هزار یورو (۴۶۸ هزار دلار) است. فراری می‌گوید ده تا پانزده درصد کلکسیونرها و مشتریان قدیمی بخرند.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شداتاق ماشین شبیه به مدل شاسیبلند فراری طراحی شده است

نزدیک‌ترین رقیب این ماشین آستون مارتین ونکویش است که به زودی با موتوری دوازده سیلندر به بازار عرضه می‌شود. از رقیبان دیگر ماشین می‌توان به مرسدس AMG اشاره کرد که قیمتش حدود دویست هزار یورو است.

طبقه بندیتو ویگنا، مدیر فراری به تازگی از ساخت کارخانه تازه‌ای در شهر مارانلو در شمال ایتالیا خبر داده است که برای تولید ماشین‌های الکتریکی استفاده خواهد شد. اولین مدل کاملاً الکتریکی فراری قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.

فراری اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ مدل‌های الکتریکی و مدل‌های هیبرید هر کدام از سهمی ۴۰ درصدی از محصولات کارخانه‌ها، بیست درصد باقیمانده‌های مدل‌هایی هستند که فقط از موتور بنزینی نیرو می‌گیرند.

قویترین اوروس

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدمدل هیبرید-الکتریکی لامبورگینی اوروس ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد

لامبورگینی پرفروش‌ترین مدل خود را با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی به بازار عرضه می‌کند. لامبورگینی می‌گوید مدل جدید شاسی‌بلند اوروس که در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی با سرعت ۳۱۲ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین ماشین کلاس خود است.

تغییرات ظاهری اوروس نسبت به نسل اول ماشین که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمدند، اما با چراغ‌ها و جلوپنجره جدید به سرعت می‌توان مدل جدید را از مدل تشخیص قدیمی داد. تغییرات در اتاق ماشین هم زیاد نیست و تنها نمایشگرهای ماشین بزرگ‌تر شده است.

اما ظاهرش، اوروس جدید از نظر فنی کاملاً تغییر کرده است. ماشین اضافی بر موتور هشت سیلندر توربو یک موتور الکتریکی هم دارد که مجموع قدرت ماشین را به ۸۰۰ اسب بخار افزایش داده است. لامبورگینی می‌گوید شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین ۳.۴ ثانیه است و ماشین می‌تواند تا ۶ کیلومتر فقط با نیروی موتور الکتریکی حرکت کند.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدلامبورگینی اوروس پرفروش‌ترین مدل کارخانه ایتالیایی است

سیستم هیبرید-الکتریکی ماشین از پورشه کاین گرفته شده که از نظر فنی تعداد زیادی با لامبورگینی اوروس دارد. اما با تغییراتی که لامبورگینی در این سیستم اوروس از کاین سریع‌تر و پرشتاب‌تر است. پورشه و لامبورگینی هر دو عضو گروه خودروسازی فولکس‌واگن هستند.

لامبورگینی به رسم همیشه ایران تحلیل‌های بسیار زیادی برای مشتریانش است. از جمله تعداد رنگ‌هایی که می‌توان برای اوروس سفارش داد به صد رنگ افزایش یافته و رینگ‌های برای این مدل طراحی شده است.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شداتاق لامبورگینی اوروس جدید تفاوت زیادی با مدل قدیمی ندارد

قیمت مدل جدید هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۶۰ هزار دلار باشد. نزدیک‌ترین رقیب ماشین علاوه بر پورشه کاین، آستون مارتین DBX است که گرچه موتور الکتریکی اما سرعت و شتابش بسیار به اوروس نزدیک است.

لامبورگینی با آمدن مدل هیبرید-الکتریکی در ماههای آینده تولید مدل بنزینی ماشین را خواهد کرد. مدل کاملا الکتریکی اوروس در سال ۲۰۲۹ به بازار خواهد آمد.

رنج‌روور الکتریکی

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدظاهر رنج‌روورزین متفاوت است با مدل بنی

لندروور اولین تصاویر از مدل الکتریکی رنج‌روور را در حال حاضر آزمایش زمستانی منتشر کرد. این اولین مدل کاملا الکتریکی است که لندروور تولید کرده و تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

عکس‌ها نشان می‌دهند که رنج‌روور از نظر ظاهری با مدل بنزینی و هیبرید فرق زیادی ندارد. لندروور می‌گوید آنقدر به مدل آزمایشی ماشین مطمئن است که عکس‌های آن را بدون استار منتشر کرده است. به گفته مهندسان کارخانه در حال آزمایش سیستم نهایی تعلیق و موتورهای الکتریکی در شرایط سخت آب و هوایی هستند.

موتور موتور ماشین توسط مهندسان گروه خودروسازی جگوار-لندروور طراحی شده و رنج‌روور اولین ماشین در این گروه است که از این موتور استفاده می‌کند. انتظار میرود ماشین دو موتور الکتریکی داشته باشد.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدلندروور می‌گوید توانایی رنج‌روور الکتریکی در خارج از جاده همتراز مدل بنزینی است

جزییات فنی ماشین هنوز منتشر نشده است.لندروور تنها گفته نرم‌افزاری برای کنترل گشتاور طراحی کرده است که واکنش هر چرخ به لغزندگی جاده را از یک دهم به یک هزارم کاهش می‌دهد. باتری ماشین هم از ساختار ۸۰۰ ولتی استفاده می‌کند که زمان شارژ را کاهش می‌دهد.

لندروور می‌گوید قابلیت‌های آف‌رود مدل الکتریکی به خوبی مدل بنزینی است و از همه رقیبانش بهتر خواهد بود. نزدیکترین رقیب این ماشین مرسدس-بنز G580 است که هفته گذشته در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد.

لندروور از زمستان گذشته پیش‌فروش مدل الکتریکی را آغاز کرده و می‌گوید تا شانزده هزار نفر برای خرید ماشین ثبت‌نام کرده‌اند. ماشین در کنار مدل‌های بنزینی، هیبرید و هیبرید-الکتریکی رنج‌روور در کارخانه سولی‌هال در انگلستان تولید خواهد شد.

تسلا دیگر یک خودروساز نیست؟

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدنمایش تسلا سایتبرتراک در مرکز خرید در شهر برلین توجه رهگذران را جلب کرد

سفری در هفته گذشته ایلان ماسک به پکن و تصمیم‌هایی که در چند هفته گذشته به گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آینده تسلیح شده اعلام کرده است.

آقای ماسک می‌گوید این تصمیم‌ها برای تغییر استراتژی شرکت و توسعه هوش مصنوعی و ساخت سیستم‌های خود است. اما منتقدان این میلیاردر آمریکایی را می‌گویند که حرف‌های او را برای منحرف کردن افکار عمومی از شکستی که در بازار مصرف می‌کند.

ایلان ماسک هفته گذشته در سفری از پیش اعلام نشد به پکن رفت و از جمله با لی چیانگ، نخست وزیر چین دیدار کرد. گفته می‌شود او در این سفر درباره ارائه نسخه پیشرفته‌تری از سیستم خودران تسلا در چین با مقام‌های این کشور گفتگو کرد. همچنین گفته می‌شود با شرکت بایدو، بزرگ‌ترین موتور جستجو در چین به توافق رسید تا اطلاعات و نقشه این شرکت را در محصولاتش استفاده کند.

دولت چین اجازه نمی‌دهد تسلا جمع‌آوری شود از ماشین‌هایش را از کشور خارج کند که این باعث می‌شود نتواند سیستم خودران را به طور کامل به رانندگان چینی ارائه دهد. در صورتی که جلسات مذاکرات با مقام‌های چینی به نتیجه برسد، این شرکت می‌تواند با ارائه کامل سیستم‌های خودران با خودروسازان چینی رقابت کند.

ایلان ماسک سال‌ها است که درباره سیستم خودران صحبت می‌کند و معتقد است این سیستم صنعت آینده خودرو را تعیین می‌کند. او ماه گذشته در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) بقیه فن‌آوری‌ها در صنعت خودرو را به تلاش برای بهتر کردن درشکه تشبیه کرد و قمارش روی سیستم خودران تصمیم درستی را نوشت.

تسلا در بازار ماشین های الکتریکی درگیر رقابتی شدید با خودروسازان در چین است. فروش این شرکت با وجود تخفیف زیاد در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیست درصد از سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ کمتر بود. این کاهش فروش با کم مصرف برای ماشین‌های الکتریکی در جهان همراه می‌شود و باعث می‌شود خودروسازان سرعت سرمایه‌گذاری در ساخت محصولات را کاهش دهند.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدخودروسازی در تازه ترین گزارش مالی تسلا در اولویت نیست

آقای ماسک همزمان با اعلام فروش سه ماه اول امسال در گفتگو با سرمایه‌گذاران گفت که می‌خواهد یک شرکت «هوش مصنوعی و ربات‌سازی» باشد و هرکس به موفقیت این شرکت در ساخت سیستم کاملاً خودران اعتقاد داشته باشد، نباید در تسلا سرمایه‌گذاری کند.

در تصویری که در گزارش مالی سه ماه اول سال میلادی منتشر شد، اولویت اول در کارخانه اکوسیستم به ربات انسان‌نمای منتشر شده و خودرو در کنار چیپ کامپیوتر و سرویس تاکسیرانی و باتری‌های خورشیدی در اولویت‌های بعدی است.

تسلا همزمان به شدت در حال کاهش هزینه‌ها است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که این شرکت از ساخت یک مدل ارزان منصرف شده و سرمایه‌گذاری در ساخت پرس‌هایی که خودرو را متحول می‌کرد را هم ساخته است. تسلا همچنین ده درصد از نیروی کارش را اخراج کرده و درباره ساخت کارخانه در هند و مکزیک هم مواردی مطرح شده است.

جهان خودرو؛  فراری دوازده سیلندر در میامی رونمایی شدبحرانان ماسک به ایده‌های او درباره آینده تسلا بین می‌آید

تسلا همزمان پرداخت می‌شود که محصولات ارزان‌تری را با امکانات موجود به بازار عرضه می‌کنند و قول می‌دهند که در ماه اوت جزییات بیشتری از برنامه‌های آینده‌اش از جمله ربوتاکسی را اعلام کند که باعث سرمایه‌گذاران خواهد شد. ربوتاکسی ترکیبی از دو کلمه ربات و تاکسی و نامی است که به تاکسی‌های خودرانش داده است.

منتقدان آقای ماسک به ایده‌های بلندپروازانه او بدبین هستند و می‌گویند تصمیم‌هایش چیزی بیشتر از واکنش به وضعیت بد شرکت نیست. به گفته آنها تسلا مانند هر خودروساز دیگری در شرایطی است که ناچار شده از هزینه‌هایش کم کند و حتی اگر به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل شود باید با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و اپل رقابت کند که در این زمینه از تسلا بسیار استفاده شود. قوی تر هستند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا