فناوری

جهان خودرو؛ ماشینی که با هر باک بنزین ۲۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از نسل جدید موتورهای هیبریدی BYD، اولین مدل هیبریدی پورشه ۹۱۱، دفتر سیار رنو و ساخت یک SUV دو نفره توسط مدیر طراحی سابق جگوار.

هیبریدی کم مصرف

خودروساز چینی BYD از سیستم هیبریدی جدیدی رونمایی کرده است که ادعا می کند در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۹ لیتر بنزین مصرف می کند. بی وای دی همزمان با عرضه این موتور در مراسمی در شیان چین اعلام کرد که دو مدل «کین» و «سیل» را به این موتور مجهز خواهد کرد.

BYD یکی از اولین کارخانه هایی است که سیستم هیبریدی-الکتریکی را تولید انبوه کرد. در این سیستم باتری خودرو هم با نیروی موتور احتراق داخلی و هم با اتصال مستقیم به برق قابل شارژ است. سیستمی که بی وای دی هفته گذشته از آن رونمایی کرد، پنجمین نسل از پیشرانه های هیبریدی این کارخانه است.

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندBYD دو مدل سدان خود را به سیستم هیبریدی جدید مجهز خواهد کرد

BYD می گوید موتور هیبریدی جدیدش می تواند تا ۲۱۰۰ کیلومتر را با باک پر و باتری شارژ شده طی کند. قیمت پایه ارزان ترین مدلی که BYD به این سیستم مجهز خواهد کرد ۹۹۸۰۰ یوان (۱۴۰۰۰ دلار) است. این خودروساز چینی می گوید که با این سیستم هیبریدی، رانندگان سالانه نزدیک به ده هزار یوان در هزینه های گاز صرفه جویی می کنند.

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندارزان ترین مدل بی وای دی چین با قیمتی معادل ۱۴۰۰۰ دلار به فروش می رسد

BYD هنوز در بازارهای آمریکا و اروپا ناشناخته است، اما در بازارهای جنوب شرق آسیا، خودروسازان ژاپنی رقابت جدی را آغاز کرده اند. این شرکت همچنین خودروهای هیبریدی-الکتریکی خود را با تخفیف های عمیق در چین می فروشد و می گوید که در سه سال گذشته بیش از ۳.۶ میلیون دستگاه از آنها را فروخته است.

تویوتا هفته گذشته همراه با BYD از موتورهای هیبریدی جدیدی رونمایی کرد که می گوید با سوخت سبز نیز کار خواهند کرد. سوخت‌های سبز سوخت‌هایی هستند که توسط فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شوند که معمولاً شامل ترکیب هیدروژن با کربن می‌شوند.آنها اکسید یا مونوکسید کربن هستند. تویوتا می گوید ابعاد این موتورها از نسل فعلی موتورهای کارخانه کوچکتر است.

اولین ۹۱۱ هیبریدی

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندقدرت پورشه ۹۱۱ هیبریدی ۵۴۱ اسب بخار است

پورشه از سری جدید مهم ترین مدل خود یعنی ۹۱۱ رونمایی کرد که در بین این مدل ها برای اولین بار مدلی با پیشرانه هیبریدی عرضه می شود که به گفته کارخانه آلمانی شتاب و سرعت بسیار بهتری نسبت به قبل دارد.

سیستم هیبریدی پورشه با نمونه های موجود متفاوت است. در این ساختار موتور و باتری الکتریکی به جای تامین انرژی چرخ ها به سیستم توربوی خودرو متصل می شوند. شتاب صفر تا صد ۹۱۱ هیبرید در سه ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت است. قدرت موتور این مدل ۵۴۱ اسب بخار است.

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندظاهر ۹۱۱ جدید تفاوت چندانی با قبل ندارد

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندنمایشگر جلوی فرمان کاملا دیجیتال است

پورشه مثل همیشه ظاهر ۹۱۱ را تغییر چندانی نداده است. مهم ترین تغییر، ترکیب جدید چراغ های جلو است. پنل های متحرک زیر چراغ ها طراحی شده اند که در سرعت های پایین بسته می شوند و زمانی که خودرو به هوای بیشتری برای خنک شدن موتور نیاز دارد باز می شوند.

فضای داخلی خودرو با فناوری های جدید به روز شده است. برای اولین بار یک نمایشگر کاملا دیجیتال در جلوی فرمان قرار دارد که راننده می تواند آن را به سلیقه خود تنظیم کند. اطلاعات بیشتر در صفحه نمایش ۱۲.۶ اینچی روی داشبورد نشان داده شده است.

۹۱۱ هیبریدی به همراه مدل بنزینی ۹۱۱ از تابستان امسال در بازار عرضه می شود. قیمت پایه این خودرو در آلمان ۱۷۰۶۰۰ یورو (۱۸۵۰۰۰ دلار) است.

دفتر سیار

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کنددفتر سیار رنو در نمایشگاه فناوری Vivatec رونمایی شد

در نمایشگاه فناوری Vivatech پاریس، رنو مفهومی از یک کلینیک سیار را به نمایش گذاشت که برای شهرهای دور افتاده و کشورهای در حال توسعه طراحی شده است.

نام این کانسپت “U1st Vision” (U1st Vision) است و رنو آن را با همکاری ائتلافی به نام “Republic Software” که متشکل از هفت شرکت بزرگ رسانه ای و فناوری فرانسوی است، ایجاد کرده است. علاوه بر این هفت شرکت، پانزده موسسه و شرکت دیگر نیز با این پروژه همکاری داشته اند.

ایده این کانسپت خودرویی است که به شهرها و محله های دور از مراکز درمانی برده می شود. مردم با استفاده از اپلیکیشنی که در تلفن همراه خود دارند با پزشک قرار ملاقات می گذارند و به جای یک سفر طولانی، پزشک آنها را نزدیک خانه ویزیت می کند.

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندتا ۸۵ درصد از تست های پزشکی را می توان در مفهوم Yofirst انجام داد

«نرم افزار جمهوری» می گوید که با این روش افراد می توانند تا ۸۵ درصد از آزمایشات پزشکی رایج در Euforest را انجام دهند و این به متروک شدن بیمارستان ها کمک زیادی می کند.

ایده این دستگاه تنها به ارائه خدمات پزشکی محدود نمی شود و از این طریق می توان خدمات مختلفی را به افراد ارائه کرد. ائتلاف جمهوری نرم افزار می گوید که با ۱۶ کسب و کار دیگر که تقریباً آماده ارائه خدمات از این طریق هستند، کار می کند.

کانسپت Yofirst با استفاده از یک ماشین الکتریکی طراحی شده توسط Flexis ساخته شده است. فلکسیس شرکتی است که توسط رنو با همکاری ولوو و شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM تاسیس شد و قرار است اولین محصولات آن در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود.

SUV دو نفره

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندCalum Skye تا دو سال دیگر وارد بازار خواهد شد

استودیوی طراحی بریتانیایی Callum از یک SUV الکتریکی اسپرت به نام Skye رونمایی کرد. این خودرو دو نفره و برقی است و قرار است تا دو سال دیگر وارد بازار شود.

Callum Studio توسط Ian Callum که سالها مدیر طراحی جگوار و فورد بود، تاسیس شد. جگوار XK، F-Type و i-Pace از معروف ترین خودروهایی هستند که او طراحی کرده است.

پس از ترک جگوار در سال ۲۰۱۹، آقای کالوم شرکتی را برای مشاوره به خودروسازان راه اندازی کرد. اما او می گوید همیشه می خواست ماشین خودش را بسازد. اولین برنامه این شرکت ساخت یک خودروی اسپرت بود، اما بعداً به یک SUV اسپرت تغییر کرد.

دنیای خودرو؛  خودرویی که با هر باک بنزین 2100 کیلومتر را طی می کندقیمت پایه Column Sky صد هزار دلار است

Sky دارای دو موتور الکتریکی است که در مجموع ۲۴۷ اسب بخار قدرت تولید می کنند. با این قدرت، اسکای در کمتر از چهار ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را طی می کند و حداکثر سرعت آن به ۲۷۰ کیلومتر در ساعت می رسد. کالوم می گوید که ماشین را به باتری هایی مجهز کرده که خیلی سریع شارژ می شوند.

آسمان مدلی برای رانندگی در شهر و مدلی با قابلیت های آفرود خواهد ساخت. قیمت خودرو بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰ پوند (۱۰۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ دلار) است. آقای کالوم می گوید که سفارش های زیادی برای این خودرو دریافت کرده است و اولین خودرو در تابستان ۲۰۲۶ به مشتری تحویل داده می شود.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا