فناوری

جهان خودرو؛ ماشین دست‌ساز انگلیسی با طرح ایتالیایی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو: مدل سفارشی ۲۰۰۰۰۰ پوندی مورگان که بدون سقف و شیشه جلو است، جگوار قصد دارد سری جدیدی از محصولات الکتریکی را روانه بازار کند، چرا تقاضا برای ابرخودروهای برقی چند میلیون دلاری در حال کاهش است و خودروساز جدید چینی با کمک یک خودروساز وسترن وارد بازار جهانی می شود

مورگان با طعم ایتالیایی

مورگان، خودروساز بریتانیایی از یک مدل سفارشی جدید که با همکاری یک استودیو ایتالیایی طراحی شده است، رونمایی کرد. تنها ۵۰ دستگاه از مورگان میدسامر ساخته خواهد شد و این خودروساز بریتانیایی می گوید همه این مدل ها را پیش فروش کرده است.

نام خودرو اشاره به اوج فصل تابستان دارد که طبق اعلام کارخانه بهترین زمان برای رانندگی با این خودرو است. Midsummer همچنین نام تپه ای در نزدیکی کارخانه مورگان است. مورگان از سال ۱۹۱۴ شروع به تولید ماشین آلات دست ساز در این منطقه کرد و اکنون سالانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه تولید می کند.

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییمورگان میدسامر از موتور و گیربکس BMW استفاده می کند

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییتمام ۵۰ دستگاه Morgan Midsummer پیش فروش می شود

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییاتاق تابستان مورگان با چوب ساج تزئین شده است

این خودرو از نظر فنی مشابه مدل کارخانه پلاس ۶ است. موتور آن شش سیلندر با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و ساخت BMW است. مورگان سرعت و شتاب این خودرو را اعلام نکرده است، اما حداکثر سرعت پلاس ۶ با این موتور ۱۶۶ مایل در ساعت (۲۶۷ کیلومتر در ساعت) و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۲ ثانیه است. بدنه Midsummer حدود ۱۵۰ کیلوگرم سبکتر از Plus 6 است و این ممکن است عملکرد Midsummer را بهتر از Plus 6 کند.

ظاهر خودرو کاملا جدید است و با همکاری استودیوی ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده است. مدیر طراحی پینین فارینا، فلیکس گیلبرتوس، می گوید که پروژه نیمه تابستان با گفتگو بین طراحان این دو شرکت در یک میخانه در انگلستان آغاز شد و منجر به جلسات جدی تری برای صرف قهوه در ایتالیا شد.

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییMorgan Midsummer بر اساس مدل کارخانه پلاس ۶ ساخته شده است

حاصل این همکاری خودرویی است که تمام ویژگی های مورگان را دارد اما شبیه هیچ مدل کارخانه ای نیست. Midsummer سقف و جلوپنجره ندارد، چراغ های آن از پلاس ۶ بزرگتر است و طراحی جلوپنجره آن تغییر کرده است. اتاق با لایه های نازکی از چوب ساج تزئین شده و به جز یک نمایشگر کوچک در جلوی فرمان، اطلاعات به صورت آنالوگ به راننده نمایش داده می شود.

مورگان می گوید Midsummer مدلی برای مدل های جدید این کارخانه خواهد بود. قیمت این خودرو اعلام نشده است، اما رسانه ها آن را حدود ۲۰۰ هزار پوند (۲۵۰ هزار دلار) پیش بینی می کنند. برای مقایسه، قیمت پایه Morgan Plus 6 حدود ۹۰۰۰۰ پوند (۱۱۵۰۰۰ دلار) است.

مورگان می گوید که او هر خودرو را مطابق با سلیقه مشتری تغییر خواهد داد. تولید خودرو از پاییز امسال آغاز شده و آخرین خودروها در سال ۲۰۲۵ به مشتریان تحویل داده می شود.

فصل جدیدی برای جگوار

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییجگوار در دهه نود در بازار آمریکا بسیار موفق بود

جگوار اعلام کرده است که اولین مدل از سری جدید محصولات خود را تا پایان سال جاری در آمریکا رونمایی خواهد کرد. این خودرو قرار است در سال ۲۰۲۵ با قیمت پایه حدود ۱۰۰۰۰۰ پوند (۱۲۷۰۰۰ دلار) روانه بازار شود.

جگوار در سری جدید محصولات خود سه خودرو خواهد داشت که هر سه آنها برقی هستند و بر روی پلتفرمی ساخته خواهند شد که مخصوص جگوار ساخته شده است. این کارخانه به جای رقابت با بنز و بی ام و با این مدل های جدید می خواهد با شرکت هایی مانند بنتلی و پورشه رقابت کند.

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییجگوار به زودی تولید شاسی بلند F-Pace را متوقف خواهد کرد

با نزدیک شدن به عرضه مدل جدید، جگوار تولید پرفروش ترین مدل خود یعنی F-Pace را متوقف خواهد کرد. فروش آخرین سری از این مدل آغاز شده و جگوار می گوید تولید آن تا پایان سال جاری متوقف می شود. تولید مدل های سدان و اسپرت جگوار به تازگی متوقف شده است.

ایران تحلیل آمریکا برای رونمایی از اولین مدل از سری محصولات جدید جگوار بی دلیل نیست. این خودروساز انگلیسی در دهه نود با جذب مشتریان ثروتمند آمریکایی اعتبار کسب کرد و فروش بسیار خوبی داشت و حالا می خواهد این موفقیت را با مدل های جدید خود تکرار کند.

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییجگوار می گوید در طراحی مدل های جدید خود از مدل های قدیمی مانند E-Type الهام گرفته است.

گمانه زنی های زیادی درباره زمان رونمایی از مدل جدید جگوار وجود دارد. برخی از خبرنگاران بر این باورند که این خودرو در تابستان در جشنواره خودروهای کلاسیک در پبل بیچ کالیفرنیا رونمایی خواهد شد و برخی نیز منتظر رونمایی از این خودرو در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در پاییز هستند.

جزئیات فنی زیادی درباره این خودرو منتشر نشده است، اما مدیران کارخانه گفته اند که طراحی این خودرو بسیار مبتکرانه و الهام گرفته از مدل های گذشته کارخانه مانند E-Type است و می تواند به سمت بالا حرکت کند. تا ۷۰۰ کیلومتر در هر شارژ.

کاهش تقاضا برای ابرخودروهای برقی

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییریماک مدل نورا را در سال ۲۰۲۱ عرضه کرد

ریماک، سازنده ابرخودروهای برقی، اعلام کرده است که تقاضا برای تنها مدلش، Nevera، آنطور که پیش‌بینی کرده بود زیاد نیست و مدل بعدی آن احتمالاً کاملاً الکتریکی نخواهد بود. ریماک نورا در سال ۲۰۲۱ با قیمتی در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به بازار عرضه شد و قرار است ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته شود.

ریماک نورا یکی از اولین ابرخودروهای برقی جهان بود که با قدرت ۱۹۱۴ اسب بخاری خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این خودروساز کارخانه ای در کرواسی است که توسط Mate Rimac تاسیس شده است. ریماک نیز سه سال پیش کنترل بوگاتی را در دست گرفت.

آقای ریماک در کنفرانس “آینده خودروها” که توسط روزنامه فایننشال تایمز برگزار شد، گفت که دلیل فروش نکردن نورا این است که به گفته او، ابرخودروهای برقی دیگر “باحال” نیستند.

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییمیت ریماک، موسس کارخانه ریماک و مدیر بوگاتی ریماک

آقای ریمک گفت: زمانی که پروژه نورا در سال ۲۰۱۶ شروع شد، برقی بودن خاص و جذاب بود، اما در چند سال گذشته بازار تغییر کرده است و دولت ها و برخی خودروسازان می خواهند خودروهای برقی را مجبور کنند تا به جریان اصلی صنعت خودرو تبدیل شوند. روندی که او با آن مخالف است.

مدیر کارخانه ریماک معتقد است اکنون که خودروهای برقی به جریان اصلی تبدیل شده اند، مشتریان خاص و ثروتمند می خواهند متفاوت باشند و آنها به دنبال این تفاوت در پیگیری فناوری های آنالوگ و موتورهای بنزینی هستند.

آقای ریماک وضعیت را به بازار ساعت های لوکس تشبیه می کند، جایی که یک ساعت آنالوگ دست ساز بسیار گرانتر از ساعت هوشمند دیجیتال است. در حالی که ساعت هوشمند به مراتب امکانات بیشتری دارد. او گفت: «یک اپل واچ همه کارها را بهتر انجام می دهد، اما هیچ کس حاضر نیست ۲۰۰ هزار دلار برای آن بپردازد.

با این حال، Matte Rimac گفت که قصد ندارد نورا را از بازار خارج کند. او معتقد است که سوپراسپرت های برقی همچنان می توانند تجربیات و امکاناتی را در اختیار مشتریان قرار دهند که خودروهای بنزینی نمی توانند آن ها را در اختیار مشتریان قرار دهند و مطمئن است برای حدود صد خودروی فروخته نشده نورا مشتری پیدا می شود.

یکی دیگر از خودروسازان چینی در اروپا

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییLipmotor T03 یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی در جهان است

Lipmotor، خودروساز جدید چینی اعلام کرده است که به زودی محصولات خود را در ۹ کشور اروپایی از طریق نمایندگی های گروه خودروسازی Stlantis به فروش خواهد رساند. همکاری این دو شرکت با عرضه یک مدل کوچک و یک SUV الکتریکی در ۲۰۰ نمایندگی Stellantis آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود تعداد نمایندگی ها تا سال ۲۰۲۶ به ۵۰۰ نمایندگی افزایش یابد.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو شرکت، کارلوس تاوارس، مدیر گروه Stellantis گفت که این شرکت قصد ندارد بازار خودروهای ارزان‌تر از ۲۰۰۰۰ یورو را به رقبای چینی واگذار کند، اما به گفته وی، “آن را دوست دارم یا نه، چینی‌ها سهمی از بازار اروپا می‌گیرند و من می‌خواهم از این فرصت در اینجا استفاده کنم.»

دنیای خودرو؛  ماشین دست ساز انگلیسی با طراحی ایتالیاییLipmotor C10 با محصولات الکتریکی تسلا و فولکس واگن رقابت خواهد کرد

کارلوس تاوارس معتقد است که خودروسازان چینی تا پایان سال ۲۰۲۴ ده درصد از بازار اروپا را در اختیار خواهند گرفت و بهترین راه این است که به آنها بپیوندیم و از این روند سود ببریم.

استلانتیس در پاییز گذشته ۲۰ درصد از سهام لیپموتور را به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو خریداری کرد. این دو کارخانه به طور مساوی صاحب یک شرکت هستند که قرار است محصولات لیپموتور را به بازارهای جهانی صادر کند.

Lipmotors در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و اولین مدل خود را در سال ۲۰۱۹ روانه بازار کرد. این کارخانه در حال حاضر دارای پنج مدل هیبریدی-الکتریکی و الکتریکی در محصولات خود است که ارزان ترین مدل آن ۴۹۹۰۰ یوان (کمتر از هفت هزار دلار) قیمت دارد. لیپموتور در سه ماهه نخست امسال ۳۳۴۱۰ دستگاه خودرو فروخته است.

مدل کوچکی که لیپموتور قصد دارد به اروپا صادر کند T03 نام دارد و پیش بینی می شود با قیمتی کمتر از بیست هزار یورو به فروش برسد. T03 می تواند تا ۲۶۵ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. مدل دیگری به نام C10 گرانتر است و رقیبی برای تسلا مدل ۳ و Y و فولکس واگن ID3 و ID4 است. این SUV با هر بار شارژ می تواند تا ۴۲۰ کیلومتر را طی کند و به بالاترین استانداردهای ایمنی اروپا دست یافته است. Lipmotor می گوید این خودرو را به ویژه برای بازارهای جهانی طراحی کرده است.

Stlantis با Lipmotor به توافق رسیده است که اگر دولت ها برای صادرات محصولات این شرکت تعرفه وضع کنند، Lipmotors محصولات خود را در کارخانه های Stlantis تولید کند. لیپموتورز همچنین خدمات پس از فروش محصولات خود را از طریق نمایندگی های استلانتیس ارائه خواهد کرد.

در عین حال، Stellantis خودروهای الکتریکی ارزان قیمت را از طریق کارخانه های تابعه خود عرضه می کند. سیتروئن اخیراً یک مدل برقی C3 را عرضه کرده است و فیات نیز قصد دارد یک مدل پاندا الکتریکی را با قیمت ارزان عرضه کند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا