فناوری

جهان خودرو؛ مدل مینیاتوری که قیمتش از ماشین‌های واقعی گران‌تر است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

این هفته در دنیا: معرفی جدیدترین مدل مینیاتوری کارخانه آمالگام که از بسیاری خودروهای واقعی گرانتر است، واکنش بنز به انتقاد از ظاهر مدل های برقی این کارخانه، کانسپت کرایسلر که باتری های آن شارژ شده با حرکت در جاده، و مدل جدید ارزان ترین خودروی برقی اروپا.

لامبورگینی کوچک

آمالگام، مدلساز انگلیسی از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد. تنها ۱۹۹ دستگاه از این خودرو که یک لامبورگینی کانتاچ یک تا هشت است ساخته خواهد شد و خریداران می توانند خودروی خود را تا حد زیادی مطابق با سلیقه خود تزئین کنند.

طول ماشین حدود پنجاه سانتی متر است و آمالگام می گوید برای ساخت آن از هزاران قطعه استفاده کرده است. همه خودروها با دست ساخته می شوند و ساخت هر کدام ۴۰۰ ساعت زمان می برد.

لامبورگینی کانتاچ یکی از معروف ترین خودروهای کلاسیک در جهان است و مدل های قدیمی آن تا دو میلیون دلار قیمت دارند. قیمت پایه مدلی که آمالگام از این خودرو ساخته ۱۸ هزار و ۷۰۶ دلار است.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استساخت هر خودرو حدود ۴۰۰ ساعت زمان می برد

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استطول ماشین حدود ۵۰ سانتی متر است

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استلامبورگینی کانتاچ یکی از معروف ترین خودروهای کلاسیک است

آمالگام در ساخت مدل هایی که کیفیت و دقت بالایی دارند و شباهت زیادی به خودروی واقعی دارند مشهور است. این کارخانه حدود سی سال پیش در شهر بریستول در جنوب انگلستان کار خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای کارخانه هایی در چین و مجارستان می باشد. اکثر سازندگان خودروهای لوکس از جمله فراری، بوگاتی، لامبورگینی و مک لارن با این شرکت برای ساخت مدل های مینیاتوری همکاری می کنند.

آمالگام می گوید طراحی قالب برای مدل های خود تا ۴۵۰۰ ساعت زمان می برد. قالب ها پس از تصویربرداری دیجیتالی از ماشین واقعی توسط نرم افزار مورد استفاده برای طراحی ماشین طراحی می شوند. از هر قالب برای ساخت تعداد کمی ماشین استفاده می شود و برای حفظ کیفیت باید قالب ها را بازسازی کرد.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استآمالگام عکس هایی از مدل بعدی خود منتشر کرده است

آمالگام همزمان با معرفی مدل کونتاش عکس هایی از محصول بعدی خود که مدل یک به هشت لامبورگینی Revuelto است را منتشر کرده است. این مدل به تعداد محدود تولید و با قیمت ۱۶۴۵۰ دلار به فروش می رسد.

آمالگام همچنین مدل گران‌تری نسبت به رولتو به فروش می‌رساند که قیمت آن ۲۳۵۲۵ دلار است. خریداران این مدل می توانند با توجه به سلیقه خود رنگ و تزئینات خودرو را تغییر دهند. این برای کسانی که مدل واقعی رولتو را خریده اند و می خواهند مدل کوچکی مانند آن داشته باشند امکان پذیر است.

عقب نشینی بنز

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استفروش مرسدس بنز EQS کمتر از انتظارات کارخانه بود

مرسدس بنز می گوید فروش محصولات برقی آن به اندازه ای که پیش بینی کرده بود رشد نخواهد کرد. در عین حال یکی از مدیران این کارخانه گفت که ظاهر نسل بعدی مدل های برقی بنز در پاسخ به نظرات مشتریان تغییر خواهد کرد.

مرسدس بنز چهار سال پیش اعلام کرد که سهم محصولات الکتریکی و هیبریدی در سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد از کل فروش خواهد رسید اما این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ امکان رسیدن به سهم ۵۰ درصدی وجود ندارد.

خودروسازان سرمایه گذاری زیادی برای توسعه خودروهای الکتریکی کرده اند، اما تقاضا برای این خودروها آنطور که انتظار می رود زیاد نیست. نبود زیرساخت شارژ کافی، قیمت های بالا و تنوع کم خودروهای برقی از جمله دلایلی است که برای این استقبال کم ذکر شده است.

بنز پیش بینی کرده است که سهم خودروهای برقی و هیبریدی از فروش خود در سال ۲۰۲۴ بین ۱۹ تا ۲۱ درصد باشد. اولا کلینیوس، مدیر این کارخانه می گوید به دلیل هزینه های بالای تولید، بعید است قیمت خودروهای برقی در چند سال آینده با خودروهای بنزینی برابری کند.

بنز همچنین اعلام کرد که به توسعه و تولید مدل های بنزینی ادامه خواهد داد و سری جدید محصولات بنزینی خود را در سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهد کرد.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استمحصول جدیدی بر اساس مفهوم CLA در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد

در همان زمان یکی از مدیران مرسدس بنز به مجله انگلیسی Topgear گفت که بنز با مشاهده واکنش بازار، ظاهر محصولات الکتریکی خود را در نسل بعدی تغییر خواهد داد. شایعاتی در محافل صنعت خودرو و رسانه ها منتشر شده که ظاهر مدل های EQS و EQE یکی از دلایل فروش کم این دو مدل است.

کریستوفر استارزینسکی، مدیر مهندسی مرسدس بنز به مجله Topgear گفت که کانسپت CLA که چند ماه پیش رونمایی شد، نشان می دهد که بنز بازخورد خریداران را جدی می گیرد.

کانسپت CLA اساس مدل جدیدی است که در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. بنز می گوید این خودرو با یک بار شارژ می تواند تا ۷۵۰ کیلومتر را طی کند و امیدوار است با ورودش فروش محصولات الکتریکی خود را افزایش دهد.

لوکس الکتریکی کرایسلر

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استگفته می شود سدان برقی کرایسلر در سال ۲۰۲۸ به بازار خواهد آمد

کرایسلر با نمایش مفهومی از تولید مدل الکتریکی جدید خبر داد. نام این کانسپت Halcyon است و گفته می شود خودروی مبتنی بر آن در سال ۲۰۲۸ روانه بازار خواهد شد.

کرایسلر یکی از زیرمجموعه های Stlantis است و در حال حاضر تنها یک مینی ون تولید می کند. این شرکت در سال های گذشته ایده هایی از مدل های آینده خود را در قالب چند کانسپت به نمایش گذاشته است اما تاکنون هیچ خبر رسمی از تولید این مدل ها منتشر نشده است.

Halcyon از پلتفرم الکتریکی گروه Stlantis استفاده می کند که قرار است توسط جیپ، مازراتی و آلفارومئو، زیر مجموعه های دیگر Stlantis، برای ساخت مدل های لوکس استفاده شود. Stellantis می گوید این پلت فرم می تواند باتری هایی داشته باشد که با یک بار شارژ می توانند تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کنند.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استکرایسلر یکی از زیرمجموعه های Stlantis Automobile Group است

از جمله فناوری های معرفی شده در مفهوم Halcyon، سیستمی برای شارژ باتری در حین حرکت است. در این فناوری جاده ها مجهز به سیستمی هستند که می تواند برق را به باتری خودروهای در حال حرکت انتقال دهد. در این صورت خودرو برای شارژ باتری نیازی به توقف ندارد و تا زمانی که در جاده حرکت نکند باتری های آن شارژ خواهند شد.

در سال ۲۰۲۲، Stellantis این فناوری را با همکاری چند شرکت دیگر در آزمایشی در ایتالیا به نمایش گذاشت. هزینه بالای ساخت جاده هایی که می توانند باتری را شارژ کنند، یکی از مهم ترین موانع بر سر راه تولید انبوه این فناوری است. ماشین ها نیز برای چنین روشی به تکنولوژی خاصی نیاز دارند که هزینه بر است.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر است۹۵ درصد از اتاق مفهومی Halcyon با مواد بازیافتی ساخته شده است

۹۵ درصد اتاق هالسیون با مواد بازیافتی ساخته شده استدیموسیقی تولید شده است. این کانسپت با ایده دورانی طراحی شده است که خودروها بیشتر اوقات خودران هستند و به همین دلیل فرمان زیر داشبورد قرار می گیرد.

کرایسلر همچنین قابلیت های نرم افزاری جدید گروه Stellantis را در مفهوم Halcyon به نمایش گذاشت. Stellantis برای خودروهای خود سیستم عاملی طراحی کرده است که می تواند با اینترنت به روز شود و قابلیت افزودن قابلیت های خودران پیشرفته را به خودرو اضافه کند. این سیستم عامل می تواند اطلاعات را به صورت سه بعدی و واقعیت مجازی روی شیشه های خودرو نمایش دهد.

خودروی برقی ارزان برای اروپا

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استمدل جدید داچیا اسپرینگ با قیمت ارزان تری عرضه می شود

داچیا اعلام کرده است که مدل جدید برقی داچیا اسپرینگ را با تغییرات ظاهری بسیار و با قیمت ارزان تری روانه بازار می کند. داچیا اسپرینگ در حال حاضر ارزان ترین خودروی الکتریکی در بازار اروپا است و در فرانسه با قیمت ۲۰۰۰۰ یورو به فروش می رسد.

داچیا یکی از زیرمجموعه های رنو است و مدل اسپرینگ را در چین تولید می کند. بسیاری از قطعات این مدل با مدل های بنزینی داچیا مشترک است و همین امر باعث کاهش هزینه تولید آن شده است. مدیران این شرکت می گویند استقبال خریداران در اروپا آنها را شگفت زده کرده است. آنها انتظار داشتند هر سال ۴۰۰۰۰ دستگاه از بهار به فروش برسند اما سال گذشته بیش از ۵۹۰۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شد.

دنیای خودرو؛  مدلی مینیاتوری که از خودروهای واقعی گرانتر استاتاق مدل بهار جدید کاملا تغییر کرده است

فنر دارای باتری های کوچکی است که با هر بار شارژ می توانند تا ۲۲۰ کیلومتر را طی کنند. داچیا می گوید اطلاعاتی که از رانندگان اسپرینگ به دست آورده است نشان می دهد که آنها کمتر از ۴۰ کیلومتر در روز سفر می کنند و این خودرو به باتری های بزرگ و گران قیمت نیاز ندارد.

در واکنش به هجوم رقبای چینی، خودروسازان اروپایی به تولید خودروهای برقی ارزان روی آورده اند. قیمت بالا یکی از دلایل اصلی عدم استقبال خریداران از خودروهای برقی است و خودروسازان چینی با محصولات ارزان قیمت به سرعت در حال گسترش نفوذ خود در بازار اروپا هستند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا