فناوری

جهان خودرو؛ کادیلاک توانایی‌اش در ساخت ماشین‌های بسیار لوکس را نمایش داد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: کانسپت جدید کادیلاک که نشان می دهد این کارخانه برای رقابت با رولزرویس جدی است، رونمایی از قدرتمندترین مدل شورولت کوروت، احتمال تعطیلی مازراتی در رسانه ها و دلیل شیائومی ورود به بازار خودروهای برقی

مفهوم سفارشی

کادیلاک برای نشان دادن توانایی خود در ساخت خودروهای سفارشی، یک مفهوم روباز به نام Sollei ساخته است. کادیلاک سولی هفته گذشته در دیترویت رونمایی شد و به زودی در هفته خودروی مونتری در کالیفرنیا به نمایش درخواهد آمد.

کادیلاک می خواهد عنوان لوکس ترین خودروساز جهان را که زمانی در اختیار داشت، دوباره به دست آورد. این خودروساز آمریکایی برای رسیدن به این هدف به تولید خودروهای سفارشی و دست ساز روی آورده است که بسیار لوکس و گران قیمت هستند. نام اولین مدل از این سری کادیلاک سلستیق است که تا چند ماه دیگر روانه بازار می شود.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادکانسپت Solly در مرکز طراحی کادیلاک در دیترویت رونمایی شد

کانسپت سولی بر روی پلت فرم سلستیال ساخته شده است و جلوی خودرو کاملا شبیه به سلستیال است. طول دو خودرو یکسان است. سولی دارای دو درب بزرگ و سقف پارچه ای است. رنگ خودرو «کرم مانیل» نام دارد و رنگی است که کادیلاک در اواخر دهه پنجاه برای مدل های خود افق میهن کرد.

اتاق با ترکیب چرم و چوب تزئین شده است. کادیلاک می گوید از ماده جدیدی به نام میسلیوم که از ریشه قارچ ساخته شده است برای تزئین کنسول و درها استفاده کرده است. میسلیوم توسط کارخانه ای به نام MycoWorks در کالیفرنیا ساخته می شود که هدف آن جایگزینی چرم طبیعی با مواد تجدید پذیر است. Myco Works می‌گوید صنعت خودرو پس از کیف و کفش، بزرگترین بازار این مواد خواهد بود.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان داداتاق کادیلاک سولی با ترکیبی از چرم و چوب تزئین شده است

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادصفحه نمایش خودرو ۵۵ اینچ است

Soli دارای صفحه نمایش ۵۵ اینچی شبیه به مدل Celestial است. پشتی صندلی ها و روکش در با چوب منبت کاری شده و بین دو صندلی عقب یخچال با در شیشه ای تعبیه شده است.

کادیلاک اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای تولید Solly ندارد. با این حال، جان راث، یکی از مدیران ارشد کادیلاک، در زمان رونمایی از این خودرو گفت: «اکنون که فرصتی برای ساخت یک خودروی بسیار لوکس وجود دارد، فکر می‌کنم زمان خوبی است که با دقت به صحبت‌های مشتریانمان گوش کنیم تا ببینیم چه می‌خواهند. ” تفسیر رسانه ها از صحبت های آقای راث این است که اگر کادیلاک سفارشات کافی برای ساخت Solly دریافت کند، ممکن است Solly تولید شود.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادکادیلاک سلست به صورت سفارشی و با دست ساخته شده است

تمرکز کادیلاک در حال حاضر بر روی مدل Celestial است. گفته می شود اولین خودرو تا پایان سال جاری تحویل مشتری می شود. کادیلاک می گوید که Celestial آنقدر سفارشی شده است که هیچ خودرویی شبیه هم نیست. قیمت پایه Celestial 340000 دلار است و کادیلاک می گوید که بدون اشاره به آمار فروش، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادشورولت کوروت ZR1 سال آینده وارد بازار خواهد شد

قوی ترین کوروت

شورولت نسخه تقویت‌شده‌ای از کوروت را معرفی کرد که به گفته این شرکت، قوی‌ترین کوروت ساخته شده است. این مدل که ZR1 نام دارد گران ترین مدل کوروت نیز هست و سال آینده روانه بازار می شود.

شورلت می گوید موتور ZR1 قوی ترین موتور V8 است که تا به حال توسط یک خودروساز آمریکایی ساخته شده است. قدرت این موتور ۱۰۶۴ اسب بخار است. شورلت می گوید کوروت ZR1 با این موتور به راحتی با خودروهای اسپرت گران قیمت رقابت می کند.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادشورولت سرعت کوروت ZR1 را بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی کرده است.

شورلت در طول هفتاد سال گذشته هشت نسل از کوروت ها را ساخته است. نسل هشتم این خودرو در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و برای اولین بار موتور خودرو پشت صندلی راننده قرار گرفت. این تصمیم در زمان رونمایی از خودرو بحث برانگیز بود، اما مهندسان کارخانه می گویند اگر موتور در جلو قرار می گرفت نمی توانستند آن را تا این حد تقویت کنند.

مشخصات فنی خودرو هنوز اعلام نشده است، اما شورولت می گوید انتظار دارد ZR1 به حداکثر سرعت بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست اما رسانه های آمریکایی قیمت آن را بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار پیش بینی می کنند.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادکارلوس تاوارس یکی از پردرآمدترین مدیران صنعت خودرو است

هشدار تاوارس

گروه خودروسازی Stlantis هشدار داده است که شرکت های زیان ده این گروه را تعطیل خواهد کرد. Stellantis چهارمین خودروساز بزرگ در جهان است و شامل ۱۴ شرکت در اروپا و آمریکا است.

درآمد استلانتیس در شش ماهه نخست امسال پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (شش میلیارد دلار) بوده که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش داشته است. سود شرکتی که قرار بود امسال دو رقمی شود در این مدت کمتر از ده درصد بوده است.

کارلوس تاوارس، مدیر Aslantis در واکنش به سوابق مالی گفت: «اگر[Slantis member factories]پول در نیاورید، ما آنها را تعطیل می کنیم. ما نمی توانیم برندهایی را که سودآور نیستند، حفظ کنیم.” به گفته آقای تاوارس، همه اعضای Stellantis دارایی های ارزشمندی هستند، اما اگر نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، خط قرمزی وجود ندارد. عملکردخوبیداشتهباشندهیچخطقرمزیوجودندارد[پولدرنیاورند،آنهاراتعطیلمی‌کنیمماتواننگهداشتنبرند‌هاییکهپولسازنباشندرانداریم»بهگفتهآقایتاوارسهمهاعضایاستلانتیسدارایی‌هایارزشمندیهستند،امااگرنتوانندعملکردخوبیداشتهباشندهیچخطقرمزیوجودندارد

Stellantis در سال ۲۰۲۱ پس از ادغام فیات-کرایسلر و گروه خودروسازی PSA تاسیس شد. مازراتی، آلفارومئو، دی اس، لانچیا، جیپ، کرایسلر، دوج، رم، آبارث، سیتروئن، فیات، اپل، پژو و واکسهال زیر گروه های این گروه هستند.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادمازراتی در شش ماهه نخست امسال ۸۲ میلیون یورو ضرر کرده است

به غیر از مازراتی، Stellantis عملکرد مالی شرکت های تابعه خود را به طور جداگانه اعلام نکرده است. مازراتی در شش ماهه نخست امسال ۸۲ میلیون یورو ضرر کرده است. برخی از تحلیلگران حدس می زنند که Stlantis ممکن است مازراتی را بفروشد. رسانه ها همچنین به شرکت های دیگری مانند لانچیا و دی اس اشاره کرده اند که فروش بالایی ندارند و ممکن است در خطر تعطیلی قرار بگیرند.

بیشتر مشکل stlantis در آمریکاست. در ماه های اخیر کیفیت محصولات این شرکت در آمریکای شمالی با مشکل مواجه شده است و Stellantis نیز چندین مدیر ارشد را از دست داده است. تحلیلگران می گویند که مدل های این گروه در آمریکا با نیازهای بازار همخوانی ندارد و همین امر باعث کاهش ۱۸ درصدی فروش شده است.

ناتالی نایت، مدیر مالی Stellantis، گفت که این شرکت در ماه های آینده تولید محصولات خود را در آمریکای شمالی کاهش خواهد داد و محصولات خود را با قیمت ارزان تری به فروش خواهد رساند.

عملکرد ضعیف Stlantis فشار روی کارلوس تاوارس را افزایش خواهد داد. او با حقوق چهل میلیون دلار در سال یکی از پردرآمدترین مدیران صنعت خودرو است.

آقای تاوارس هزینه های شرکت را به شدت کاهش داده و قصد دارد در ماه های آینده ۵۰۰ میلیون یورو دیگر پس انداز کند. Stellantis قرار است بیست مدل جدید را در سال جاری روانه بازار کند و آقای تاوارس امیدوار است که این مدل های جدید باعث افزایش فروش شوند. این شرکت همچنین قرار است به زودی فروش مدل های برقی شریک چینی خود Lipmotor را در اروپا آغاز کند.

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادشیائومی SU7 اخیرا در چین رونمایی شد

هدیه تحریم

مدیر شیائومی، لی جون، در نشست سالانه این کارخانه گفت که ممنوعیت شیائومی توسط دولت دونالد ترامپ، انگیزه این شرکت برای تولید اولین خودروی خود است.

شیائومی یکی از مهم ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان است. این شرکت لوازم خانگی نیز تولید می کند و امسال برای اولین بار یک خودروی الکتریکی به نام SU7 را به محصولات خود اضافه کرد.

آقای لی اضافه شدن نام این شرکت به فهرست تحریم های دولت آمریکا را «حادثه ای» خواند که شیائومی را به فکر ساخت خودرو انداخت. او گفت که پس از تماس دوستش برای اطلاع از ممنوعیت، جلسه اضطراری تشکیل داده و گروهی را مأمور ساخت خودروی برقی کرده است.

آقای لی گفت: «اگر تأثیر عظیم تحریم‌های غیرمنتظره آمریکا نبود، ما به این سرعت وارد بازار پیچیده خودرو نمی‌شدیم».

دنیای خودرو؛  کادیلاک توانایی خود را در ساخت خودروهای بسیار لوکس نشان دادلی جون، بنیانگذار و مدیر شیائومی

شیائومی در روزهای پایانی دولت ترامپ در زمستان ۲۰۲۱ ممنوع شد. این شرکت به دادگاه شکایت کرد و در پایان بهار نام آن از لیست تحریم‌ها خارج شد، اما در آن زمان پروژه ساخت این خودرو آغاز شده بود. .

شیائومی SU7 به تازگی در چین رونمایی شده و با استقبال خوبی روبرو شده است. برنامه شیائومی تولید ۷۶۰۰۰ دستگاه SU7 در سال اول بود، اما اکنون این تعداد را به ۱۰۰۰۰۰ دستگاه رسانده و امیدوار است در سال آینده فروش خود را به ۱۲۰۰۰۰ دستگاه برساند.

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در افق میهنات ریاست جمهوری آمریکا است. او قول داد که اگر رئیس جمهور شود، قوانین سختگیرانه کاهش آلایندگی خودروها را لغو خواهد کرد. قوانینی که خودروسازان را به تولید خودروهای الکتریکی تشویق می کرد. آقای ترامپ همچنین گفت که برای خودروهای برقی چینی که در مکزیک تولید و به آمریکا صادر می شوند، تعرفه ۲۰۰ درصدی وضع خواهد کرد. البته او به شرکت های چینی پیشنهاد داد که کارخانه های خود را به آمریکا منتقل کنند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا