اقتصاد جهان

جهش صادرات چین با وجود مانع تراشی اروپا و آمریکا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین با وجود افزایش تنش ها با اروپا و آمریکا در ماه گذشته با بیشترین سرعت رشد روبرو شد.

بر اساس داده های اداره ملی آمار چین که روز جمعه منتشر شد، صادرات این کشور در ژوئن ۸.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که از ۷.۶ درصد در ماه می شتاب گرفت و قوی ترین رشد از مارس ۲۰۲۳ را نشان داد.

بر اساس این گزارش، این تعداد بیش از پیش بینی ها بود. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران رشد ۸ درصدی را پیش بینی کرده بود.

واردات چین نیز در ژوئن ۲.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که بسیار کمتر از پیش بینی اقتصاددانان مبنی بر رشد ۲.۸ درصدی و رشد ۱.۸ درصدی در ماه مه است.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، این ارقام مازاد تجاری چین را به ۹۹.۰۵ میلیارد دلار رساند که پیش بینی های ۸۵ میلیارد دلاری و رکورد یک ماهه را شکست.

صادرات کشور در شش ماهه نخست امسال ۳.۶ درصد و واردات آن نیز ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

سیاست گذاران در پکن به طور فزاینده ای بر صادرات و تولید تکیه کرده اند، زیرا اقتصاد چین با تقاضای ضعیف داخلی و کندی طولانی مدت در بخش املاک و مستغلات دست و پنجه نرم می کند.

رهبران حزب کمونیست برای برگزاری نشستی محرمانه در مورد سیاست های اقتصادی آماده می شوند. نشستی که از روز دوشنبه آغاز می شود و رسانه ها به دقت دنبال می کنند.

این در حالی است که آمریکا و اروپا اخیرا تعرفه واردات کالا از چین را افزایش داده اند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی بارها از چین به عنوان «رقیب» اصلی کشور خود یاد کرده اند و در عین حال محدودیت های اقتصادی شدیدی را برای این کشور اعمال کرده اند.

واشنگتن تعرفه‌ها را بر ۱۸ میلیارد دلار واردات چین از جمله خودروهای الکتریکی، باتری‌ها، چیپس‌ها، فولاد، آلومینیوم، مواد معدنی ضروری، پنل‌های خورشیدی، جرثقیل‌های کشتی به ساحل و محصولات پزشکی افزایش داد، در حالی که تعرفه‌های قبلی برای بیش از ۳۰۰ کالا، میلیاردها دلار باقی ماند. دلار؛ تعرفه های اعمال شده توسط رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ.

اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، به میزان قابل توجهی افزایش یافت. او جنگ تجاری با چین را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا