ترندهای روز

جواهرات شگفت‌انگیز آخرین امپراتور روسیه

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مجموعه ای چشمگیر از حیوانات کوچک حکاکی شده در ۲۹ مه به حراج گذاشته می شود. شرکت جواهرات معروف روسی Faberge که نزدیک به ۱۵۰ سال پیش تاسیس شد، مجموعه کاملی از موجودات جالب و کوچک را با ارتفاع تنها چند سانتی متر ایجاد کرد که بسیاری از آنها به طور ویژه برای خانواده امپراتوری روسیه

خانه حراج الموود مستقر در لندن قرار است مجموعه‌ای را به حراج بگذارد که ممکن است یکی از بهترین مجموعه‌هایی باشد که تا کنون ساخته شده است، که قدمت مستقیم آن به رومانوف‌ها و همچنین اشراف بریتانیایی و سلطنتی اروپایی می‌رسد. انتظار می رود مجموع فروش این مجموعه به ۱ میلیون پوند (۱.۲ میلیون دلار) برسد.

جواهرات شگفت انگیز آخرین امپراتور روسیه

نکات برجسته این مجموعه شامل یک موش عقیق بسیار کمیاب است که هدیه ای به امانوئل نوبل، پدر آلفرد نوبل، بنیانگذار جایزه نوبل بود. این موش حکاکی شده به رنگ عسلی در اندازه واقعی دارای سبیل های نقره ای، چشمان یاقوت کبود آبی به سبک سنگفرش و رشته های طلایی روی دستانش است.

جواهرات شگفت انگیز آخرین امپراتور روسیه

«میمون عجیب» به رنگ کمان، به تقلید از مجسمه کوچکی از عاج توسط استاد کایگوکوسای ماساتسوگو (حدود ۱۹۰۰)

اشیاء موجود در مجموعه خانواده امپراتوری روسیه شامل یک میمون عجیب است که از بونیت حک شده است. این میمون با اشاره به یک توصیه قدیمی، “بد نبینی، بد صحبت نکن، بد صحبت نکن”، دهان و گوش خود را می پوشاند. پنج مورد از این کنده کاری ها وجود دارد که سه تای آنها در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن هستند.

نمونه طبیعی‌تر این مجموعه، کبوتر حامل ساخته شده از سنگ آتشفشانی (ابسدین)، با چشم‌های الماسی و پاهای طلایی است. این مجسمه با یادداشتی به زبان انگلیسی همراه است: «از اولگای روسیه کریسمس ۱۹۰۷» که به دوشس بزرگ اولگا الکساندرووا از روسیه اشاره می‌کند که مجسمه را به عنوان هدیه کریسمس به عمه‌اش، پرنسس تیرا از دانمارک داد.

جواهرات شگفت انگیز آخرین امپراتور روسیه

جواهری مهم امپراتوری به شکل قورباغه سبز روشن که روی دست ایستاده است

با این حال، غیرمعمول ترین مورد در مجموعه جواهرات خانواده سلطنتی، یک قورباغه بامزه ساخته شده از بونیت یا سنگ مرمر سبز است که روی دستانش ایستاده، با چشمان یاقوت سرخ و دهانی الماس.

بسیاری از این نمونه ها از هنر ژاپنی نتسوکه الهام گرفته شده اند. کارل فابرژ به خاطر جمع آوری این اشیاء کوچک و ظریف که در دوره ادو محبوبیت خاصی پیدا کردند، شهرت داشت. آنها در اصل برای محکم کردن تسمه های آویزان از کمربند (ابی) کیمونوهای سنتی طراحی شده بودند. حیوانات در کنار میوه‌ها، گل‌ها و شخصیت‌های ادبی نقش‌های محبوبی داشتند.

در پایان قرن نوزدهم، با گسترش ذائقه ژاپنی گرایی، این مجسمه ها به مجموعه ای محبوب در دنیای غرب تبدیل شدند. در سال ۱۹۰۰، فابرژ شروع به الگوبرداری از حیوانات در سنگ سخت کرد، که نشان دهنده تنوع غنی مواد موجود در روسیه بود. هنگامی که اولین فروشگاه لندن در سال ۱۹۰۳ افتتاح شد و پنج سال بعد یک بخش سنگ تراشی اختصاصی راه اندازی شد، این مینیاتورها در بین مشتریان بریتانیایی بسیار محبوب شدند.

جواهرات شگفت انگیز آخرین امپراتور روسیه

مجسمه قهوه ای تیره یک کبوتر با پاهای طلایی، در زمینه سفید

عشق به این مجسمه ها زمانی به اوج خود رسید که ملکه الکساندرا دانمارک (که با ادوارد هفتم بریتانیا ازدواج کرده بود) به فابرژ دستور داد تا مجسمه های زیبایی از حیوانات بزرگی که در املاک ساندرینگهام نگهداری می شدند، از جمله مرغ، بوقلمون، گاو نر، گوساله خلق کند. ماده ها، اسب ها و حتی خوک ها.

تنوع قابل‌توجهی از سنگ‌ها در قطعات فروخته شده توسط Elmwood مشهود است، از جمله: عقیق کم رنگ که برای خرس قطبی نشسته استفاده می‌شود، خرس نفریت سبز تیره، و کوارتز آونتورین صورتی با خال‌هایی که آن را برای نشان دادن پوست خوک ایده‌آل می‌کند.

جواهرات شگفت انگیز آخرین امپراتور روسیه

مجسمه صورتی خوک با چشمان یاقوتی

فروشنده ناشناس گفت: “این مجموعه با عشق خالص به حیوانات منحصر به فرد فابرژ، به دلیل مهارت، کیفیت و شخصیت منحصر به فرد آنها جمع آوری شده است. من از جدایی آنها ناراحتم، اما امیدوارم صاحب جدیدشان به همان اندازه که هشت سال دوستشان داشتم قدر آنها را بداند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا