ترندهای روز

جک سویینی؛ کسی که هواپیمای شخصی ایلان ماسک و تیلور سوییفت را ردگیری می‌کند کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشجویی در فلوریدا عادت دارد اعصاب ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان را به هم بزند. اما چگونه؟ حتی اگر به دیگران بگوید هواپیماهای شخصی این افراد کجاست و چقدر کربن منتشر می کنند.

اول از همه، جک سوینی می خواهد چند نکته را روشن کند. اول اینکه تیلور سویفت چند آهنگ خوب دارد. اما او فکر می‌کند که علی‌رغم تهدید تیلور سوئیفت به اقدام قانونی، همه باید بتوانند ببینند جت شخصی او به کجا می‌رود و هر چند وقت یک‌بار به پرواز در می‌آید.

جک در ایمیل خود نوشت: “من دوست دارم منصف باشم. سعی می کنم اطلاعات همه را بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، با همه به اشتراک بگذارم.”

اما اطلاعاتی که وی درباره مکان هواپیماهای شخصی قدرتمندان و ثروتمندان در شبکه های اجتماعی منتشر می کند، این دانش آموز ۲۱ ساله را سوژه اخبار و تهدید به شکایت از وی کرده است.

جک سوینی پسر یک سرپرست تعمیر و نگهداری خطوط هوایی و یک معلم است. او که در حومه اورلاندو بزرگ شده است، می گوید که همیشه به هوانوردی و فناوری علاقه داشته است. به خصوص به شرکت های ایلان ماسک، اسپیس ایکس و تسلا.

این علایق به تدریج باعث شد که او یک وب سایت ردیابی هواپیما (TheAirTraffic.com) و همچنین حساب های رسانه های اجتماعی راه اندازی کند که هواپیماهای افراد مشهور، سیاستمداران، سرمایه گذاران تجاری و الیگارش های روسی را ردیابی می کند.

این سیستم ها بر اطلاعاتی متکی هستند که در دسترس عموم قرار می گیرد و توسط افراد غیر عادی جمع آوری می شود. هواپیماهایی که در حال پرواز هستند به طور منظم اطلاعات موقعیت خود را مخابره می کنند و این سیگنال ها را می توان توسط گیرنده های ارزان قیمت روی زمین دریافت کرد.

ردیابی آنلاین هواپیما یک عمل رو به رشد و بخشی از یک جامعه بزرگتر به نام “Osynth” به معنای اطلاعات منبع باز است. اینها افرادی هستند که برای افشای تخلفات، روشنگری، یا صرفاً برای یافتن نکات جالب، در حجم وسیعی از داده‌های موجود آزادانه در اینترنت کاوش می‌کنند. آنها طیف وسیعی از این گروه ناهمگن را تشکیل می دهند. از کسانی که کنجکاوی کمی دارند تا محققان مصمم و گزارشگران تحقیقی پیگیر.

جک سوینی دانشجوی سال سوم فناوری اطلاعات در دانشگاه فلوریدا مرکزی است. او می گوید که این کار در اصل نوعی سرگرمی بوده که برایش جالب بوده است. اما به مرور زمان هدف مشخص تری پیدا کرده است زیرا به “اهمیت شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات” اعتقاد دارد.

این موضوع جنبه زیست محیطی هم دارد و کسانی که با هواپیماهای شخصی پرواز می کنند سعی می کنند تاثیر منفی انتشار کربن را از افکار عمومی «پنهان» کنند.

از اطلاعات جک در تحقیقاتی استفاده شده است که ردپای عظیم کربن تیلور سویفت و خدمه‌اش را نشان می‌دهد. تیلور سویفت می‌گوید برای آخرین تور خود دو برابر کربن بیشتری نسبت به انتشارش پرداخت کرده است.

اما بحث حریم خصوصی نیز وجود دارد. خانم سوئیفت از طریق وکلای خود اعتراض کرده است که افشای مکان هواپیمای شخصی او را در معرض خطر مزاحمان قرار می دهد.

در نامه ای که اولین بار توسط واشنگتن پست منتشر شد، وکلای خواننده نوشتند که ردیابی هواپیمای او “مسئله مرگ و زندگی” است و “هیچ منفعت قانونی یا منفعت عمومی در این اطلاعات به جز تعقیب، آزار و اذیت و تمرین وجود ندارد.” از تسلط و کنترل».

آقای سوینی این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید علاقه عمومی قابل توجهی به مکان هواپیمای ستاره پاپ وجود دارد. شواهد او برای اثبات نظرش؟ خود طرفداران تیلور سویفت:

طرفداران او که حساب هایشان TaylorSwiftJets و subreddit هستند [علاقمندان به یک موضوع مشخص در ویسایت ردیت] کسانی هستند که واقعاً به این موضوع علاقه دارند. در این اکانت های ردیابی همیشه طرفداران و طرفداران بیشتری وجود دارد [از بدخواهان] هستند.”

با تورهای جهانی خانم سوئیفت و حضورهای عمومی متعدد، از جمله بازی‌های مهم NFL، معمولاً تشخیص اینکه او چه زمانی در کجا خواهد بود، آسان است.

به عنوان مثال، در دو هفته گذشته، چندین گزارش در مورد چگونگی حضور خانم سویفت در دو رویداد مهم، شنبه شب در توکیو و یکشنبه در سوپر باول در لاس وگاس، منتشر شده است.

از سوی دیگر، اطلاعاتی که در حوزه عمومی وجود دارد، جزئیات بسیار بیشتری از مکان هواپیما دارد. مکان هواپیما نشان می دهد که مالک آن کیست یا اکنون در کجای آسمان است، اما نشان نمی دهد که چه کسانی در هواپیما هستند و مسافران پس از پیاده شدن به کجا خواهند رفت.

اما نمایندگان خانم سوئیفت می‌گویند که اطلاعات پرواز دقیقاً زمان و مکان سفر او را روشن می‌کند و اشاره می‌کند که اخیراً یک شکارچی در خارج از خانه‌اش در نیویورک دستگیر شده است. تری پین، روزنامه‌نگار خانم سوئیفت، در بیانیه‌ای گفت که اطلاعاتی که جک سوئینی منتشر می‌کند به شما می‌گوید خانم سوئیفت دقیقا چه زمانی و کجا خواهد بود.

اما آقای سوینی توصیه هایی به خانم سوئیفت دارد و به آرامی پیشنهاد می کند که اگر حفظ حریم خصوصی دغدغه اصلی اوست، می تواند جت شخصی خود را از طریق یک شرکت ناشناس ثبت کند و حروف اول و تاریخ تولد خود را در کد شناسایی خود حذف کند.

وکیل جک سوینی، جیمز اسلیتر، می‌گوید که فکر نمی‌کند خانم سوئیفت شکایتی را دنبال کند:

آن نامه تلاشی بود برای وادار کردن جک سوینی به انجام کاری که قانوناً ملزم به انجام آن نبود.»

متأسفانه، کسانی که پول و قدرت دارند اغلب این کار را می کنند.

او هیچ کار غیر قانونی انجام نداده است.

وکلای خانم سوئیفت به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.

یک سوال این است که آیا طرفداران خانم سوئیفت هنوز جک سوینی را برای آخرین اخبار دنبال می کنند یا خیر.

پس از علنی شدن نامه وکلای خانم سوئیفت، موجی از اظهارنظرها در اینترنت به راه افتاد. برخی از افراد از جک سوینی حمایت کردند و برخی احساسات خود را بیان کردند: “جک سوینی می خواهد تیلور سویفت مانند پرنسس دایانا بمیرد. من نمی گذارم این موضوع فراموش شود. من بسیار عصبانی هستم.”

اما این اولین بار نیست که جک سوینی هدف فشار ثروتمندان و مشهورها قرار می گیرد.

یک مثال قابل توجه زمانی بود که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ توییتر را خرید و قول داد که علیه حساب ردیابی @elonjet که توسط جک سوینی برای محافظت از آزادی بیان ایجاد شده است، اقدامی نکند.

جک سوینی؛  چه کسی هواپیمای شخصی ایلان ماسک و تیلور سویفت را ردیابی می کند؟هواپیمای شخصی ایلان ماسک

اما در عرض چند هفته، آقای ماسک مسیر خود را تغییر داد و حساب کاربری را مسدود کرد و تهدید به شکایت کرد و گفت که این باعث شده است که یک استالکر او را تعقیب کند و در حالی که فرزند خردسالش در هواپیما بود، از سقف جت شخصی او بالا برود.

البته پلیس بعداً یکی از اعضای تیم امنیتی آقای ماسک را به عنوان مظنون معرفی کرد و گفت که اکانت آقای سوئینی ربطی به آن ندارد.

جک سوینی؛  چه کسی هواپیمای شخصی ایلان ماسک و تیلور سویفت را ردیابی می کند؟تصویر از وب سایت جک سوینی: TheAirTraffic.com

جک سوینی اکنون حساب کاربری دارد که هواپیمای آقای ماسک را با تأخیر ۲۴ ساعته دنبال می‌کند تا از مقررات X که موقعیت‌یابی بلادرنگ را ممنوع می‌کند، پیروی کند.

او همچنین اکانت های مختلفی در شبکه های اجتماعی دارد که هواپیماهای کیم کارداشیان، جف بزوس، مارک زاکربرگ، دونالد ترامپ و دیگران را ردیابی می کند.

اما آقای سوینی از خودسری مقررات رسانه های اجتماعی ابراز نارضایتی کرد و اشاره کرد که متا حساب کاربرانی را که هواپیمای خانم سوئیفت را در فیس بوک و اینستاگرام دنبال می کنند به حالت تعلیق درآورده است، اما بسیاری از حساب های کاربری مشابه را باز گذاشته است، از جمله حساب هایی که هواپیما مارک زاکربرگ را دنبال می کنند.

در همین حال، جویندگان هواپیما در مورد سرور Discord آقای سوینی اظهار نظر کرده و از او و اشتیاق خود برای پیگیری موضوع مورد علاقه خود دفاع کرده اند. برخی از آنها نیز اعتراف کرده اند که از طرفداران خانم سوئیفت هستند.

یکی از آنها نوشت: شک ندارم که دیوانه ها او را تهدید کرده اند اما جایی که او آسیب پذیر است فرودگاه نیست.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا