فناوری

جی‌میل ۲۰ ساله شد؛ کاربران فکر می‌کردند یکی از دروغ‌های اول آوریل از جانب گوگل است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورونیوز: شوخی های بنیانگذاران گوگل در اول آوریل به قدری مداوم بود که مردم فکر می کردند رونمایی از سرویس جی میل یکی دیگر از دروغ های آنهاست.

لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، عاشق شوخی بودند، به طوری که با راه اندازی شرکت خود در ربع قرن پیش، هر سال در اول آوریل (۱۳) فروردین) شروع به ارائه ایده ها و شوخی های عجیب خود کردند.

به عنوان مثال، یک سال گوگل یک آگهی استخدام در مرکز تحقیقات کوپرنیک در ماه منتشر کرد. یک سال بعد، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ویژگی “استیکرهای معطر” را در موتور جستجوی خود راه اندازی کند.

اما ۲۰ سال پیش، این دو نفر تصمیم گرفتند از چیزی رونمایی کنند که هیچکس باورش نمی‌شد در روز ۱ آوریل.

این سرویس جدید «Gmail/Gmail» نام داشت که ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی را به صورت رایگان در اختیار هر حساب کاربری قرار می داد. البته این میزان فضای ذخیره سازی را نباید با پیشرفت های عصر گوشی های آیفون با حافظه داخلی ۱ ترابایتی مقایسه کرد.

این مقدار فضای ذخیره سازی برای ایمیل در آن زمان بسیار غیرعادی بود و برای ذخیره حدود ۱۳۵۰۰ ایمیل کافی بود، در حالی که سایر سرویس های ایمیل مانند یاهو و مایکروسافت ظرفیت ذخیره سازی تنها ۳۰ تا ۶۰ ایمیل را پشتیبانی می کردند. این بدان معناست که جیمیل ۲۵۰ تا ۵۰۰ برابر فضای ذخیره سازی بیشتری برای ایمیل فراهم کرده است.

علاوه بر این جهش کوانتومی در فضای ذخیره سازی، سرویس جی میل به فناوری موتور جستجوی گوگل نیز مجهز شد تا کاربران بتوانند در سریع ترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر خود را از ایمیل های قدیمی پیدا کنند.

همچنین، برای اولین بار، Gmail به طور خودکار ایمیل های مرتبط با موضوع مشابه را به هم متصل می کند تا همه چیز به گونه ای جریان یابد که گویی یک مکاتبات واحد هستند.

این شیوه رونمایی از این سرویس جدید گوگل بخشی از جذابیت داستان بود. ساخت محصولی که مردم باور ندارند واقعی است.

حتی برخی از خبرگزاری ها، مانند آسوشیتدپرس، تا زمانی که خبرنگار خود را به دفتر لری پیج فرستاد، تردید داشتند.

لری پیج که در آن زمان فقط ۳۱ سال داشت صندوق ورودی جیمیل را با طراحی شیک نشان داد که در مرورگر قدیمی مایکروسافت اکسپلورر بسیار سریع کار می کند.

او همچنین اشاره کرد که دکمه حذف از نوار ابزار اصلی حذف شده است زیرا فضای ذخیره سازی جیمیل به قدری بزرگ است که اساساً در جلوی چشم نیازی به آن نیست.

ویژگی های جیمیل بعد از ۲۰ سال چگونه تغییر کرده است؟

سرویس جیمیل اکنون حدود ۱.۸ میلیارد حساب فعال دارد که هر کدام از آنها اکنون ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان دارند. اگرچه این فضای ذخیره سازی ۱۵ برابر بیشتر از مقدار اولیه آن است، اما هنوز برای بسیاری از کاربرانی که به ندرت حساب های خود را تمیز می کنند کافی نیست.

انباشته شدن ایمیل‌ها، عکس‌ها و سایر محتوای دیجیتال، گوگل، اپل و سایر شرکت‌ها را به فروش ظرفیت ذخیره‌سازی اضافی برای کسب درآمد سوق داده است. به عنوان مثال، گوگل برای ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی ۳۰ دلار در سال و برای ۵ ترابایت فضای ذخیره سازی ۲۵۰ دلار هزینه می گیرد.

جی‌میل نقش یک بازی‌ساز را به طرق دیگر بازی کرده است و به اولین سنگ بنای گسترش امپراتوری اینترنت فراتر از موتور جستجوی محبوبش تبدیل شده است. یعنی پس از ارائه سرویس جی میل، گوگل مپ و داکز گوگل نیز وارد میدان شده اند.

سپس اقدام به خرید سایت ویدیویی یوتیوب کرد و به دنبال آن مرورگر کروم و سیستم عامل اندروید را برای گوشی های هوشمند معرفی کرد.

دعوتنامه ۲۵۰ دلاری برای پیوستن به جیمیل

اما انحصار اولیه جیمیل در ارائه چنین فضای ذخیره‌سازی ایمیل منجر به تقاضای زیادی برای دعوت‌نامه‌های ثبت نام گریز از جی‌میل در طول سال‌ها شد. اگر یکی از صاحبان جیمیل بخواهد برای شخص دیگری دعوت نامه بفرستد تا حساب باز کند، تا ۲۵۰ دلار در وب سایت eBay درخواست می کند.

اگرچه با آنلاین شدن شبکه عظیم مراکز داده گوگل، ثبت نام برای جیمیل آسان تر شد، اما این شرکت تا زمانی که در سال ۲۰۰۷ به عنوان هدیه روز ولنتاین در جهان افتتاح شد، هر کاربر را به سرویس ایمیل نمی پذیرفت.

چند هفته بعد در ۱ آوریل ۲۰۰۷، گوگل ویژگی جدیدی به نام Gmail Paper را معرفی کرد که به کاربران این فرصت را می دهد تا آرشیو ایمیل خود را بر روی “۹۴% کاغذهای بازیافتی بزاق سویا ارگانیک” چاپ کنند. و سپس ارسال کنید. البته مشخص است که گوگل در آن زمان باز هم شوخی می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا