اخبار بورس

حاکمیت شرکتی و شفافیت را در “وسپهر” قاطعانه پیگیری می شود/ عرضه اولیه شرکت سپهر تهران در بازار سرمایه/ “وسپهر” شرایط یک هلدینگ چند رشته‌ای را دارد

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات امروز تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، جواد وکیلی، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات در این مجمع اظهار داشت: این شرکت در سال ۱۳۹۸ تاسیس و در سال ۱۳۹۸ وارد بازار سرمایه شد.

وی در خصوص ترکیب سهامداران وسپهار ادامه داد: صندوق سرمایه گذاری مدیریت بازار سپهر، صندوق مدیریت بازار سپهر صادرات و بانک صادرات سهامدار اصلی با ۷۴.۵ درصد سهام، ترکیب سهامداران ما را تشکیل می دهند. علاوه بر این، ۲۰ درصد از سهام ما در اختیار صندوق های مدیریت بازار است.

وکیلی در خصوص آغاز فعالیت شرکت سپهر گفت: گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی کار خود را آغاز کرد و با تلاش سهامداران این شرکت توانست آخرین افزایش سرمایه در سال گذشته و شرکت داس را به پایان برساند. سرمایه شرکت به ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این شامل تعداد قابل توجهی از مطالبات و مشارکت های نقدی از سهامداران بود. سرمایه گذاری های این شرکت نیز افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت سپهر افزود: تعداد شاغلان در سال جاری به ۶۹۰ نفر رسید اما شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات به ۱۴۰۲۶۶ نفر رسید. ما با محدودیت های نیروی انسانی مواجه هستیم. تعداد محدودی کارشناس داریم. سعی کردیم به بهره وری و استفاده از ابزار جدید و استفاده از نیروهای کارآمد در مجموعه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام محقق شده در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان داشتیم. سود حاصل از فروش هلدینگ ها در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین کل درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۱ ۴۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ ۵۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. هزینه های فروش و سربار نیز متناسب با شرایط کشور رشد کرده است. سود عملیاتی با احتساب شرایط بازار سرمایه از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به ۴۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

یک حقوقدان در خصوص عملکرد مالی گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات توضیح داد: درآمد سود سهام شرکت از ۳۳۰۰ میلیارد تومان در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۲۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. سایر درآمدهای عملیاتی مادی نبوده و حدود ۷۲ میلیارد تومان است و کل درآمد عملیاتی گروه در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۳۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین سود عملیاتی شرکت به ۴۱۳۴ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات درباره درآمد شرکت اصلی گفت: سود سهام شرکت های غیر بورسی ۶۳ درصد درآمد سال ۱۴۰۲ و سود سهام شرکت های بورسی و فرابورسی کمتر از ۱ درصد بوده است. که به دلیل انتقال سبد سهام و فرابورس به شرکت به معنای ایده آل جدید است. مهر سپهر بود سود حاصل از صندوق های سرمایه گذاری کمتر از نیم درصد، سود حاصل از فروش سهام و سرمایه گذاری های خارج از بازار ۲۶ درصد، سرمایه گذاری های غیر بورسی ۵ درصد، سود حاصل از فروش صندوق های سرمایه گذاری مشترک ۲ درصد بود. و سایر درآمدهای عملیاتی با ۱.۷ درصد به ۱۴۰۲۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی در خصوص وضعیت مالی «وسپهار» گفت: ترازنامه شرکت ها توسط اداره حسابداری تهیه و تنظیم می شود. در مجموع حدود ۸۳۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم. بخش قابل توجهی از این بدهی در زمان تنظیم و تنظیم صورت های مالی بالغ بر ۸ میلیارد تومان بوده که بدهی بلندمدت ماست. این میزان بدهی مربوط به حمایت بانک صادرات به عنوان سهامدار عمده «وسپهار» است. ما همیشه در کمتر از دو ماه از طریق سجام به سهامداران خرد سود پرداخت کرده ایم اما از آنجایی که نظر بانک صادرات حمایتی بود به مرور در چارچوب قانونی این کار را انجام دادیم. یک نقطه ای است که سال گذشته بخش قابل توجهی از سهام خو درا را به شرکت آرمان نوین واگذار کردیم.

وکیلی خاطرنشان کرد: بدهی به بانک صادرات در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ همات رسید و در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توانستیم این رقم را مدیریت کرده و به ۸ همت برسانیم.

مدیرعامل شرکت سپهر تصریح کرد: در گزارش حسابرس و بررسی حقوقی با افتخار می توان گفت که در راستای حاکمیت شرکتی و شفافیت در شرکت اهتمام جدی داشته ایم. در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گزارش انجمن به تصویب رسید. در سال ۱۴۰۲ هم همینطور در سال ۱۴۰۰ دو بند و در سال ۱۴۰۱ یک بند بوده و امسال صفر شده است. سایر الزامات قانونی و مقرراتی در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ بند، در سال ۱۴۰۱ به ۴ بند و در سال ۱۴۰۲ به صفر کاهش یافت.

وی افزود: وظیفه جلسه برنامه ریزی برای کاهش سهم شرکت های ساختمانی در سبد بود. ما به کاهش سهم املاک در پرتفوی غیرحساب توجه کردیم. شرکت های ساختمانی ادغام شدند. دو شرکت فارس و اصفهان ادغام شدند. شرکت توسعه سپهر فارس به شرکت سپهر اوج فارس تبدیل شد. ارزیابی سپهر تهران نیز انجام شد. این شرکت در حال حاضر در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. با توجه به شرایط و مشکلات موجود بازار سرمایه، این اقدام با جدیت در حال پیگیری است. اگر شرایط بازار مناسب باشد قطعا سپهر تهران را از طریق بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد. ارزش شرکت سپهر تهران نیز ۱۰ همات است.

وکیلی ادامه داد: برنامه ها را با قدرت ادامه خواهیم داد. انطباق کامل با مفاد دستورالعمل بازرگانی سازمان بورس در قالب چارچوب بود و تلاش کردیم تا بر اساس دستورالعمل ها و ابلاغیه های سازمان بورس فعالیت کنیم. زیرساخت ها در بورس و شرکت باید ایجاد شود. امروزه می توان گفت که وب سایت این شرکت جزو بهترین وب سایت های شرکت سرمایه گذاری در زمینه حاکمیت شرکتی و افشای اطلاعات است. همه موضوعات در بخش حاکمیت شرکتی فهرست شده و قابل مشاهده هستند.

وی افزود: زنجیره ارزش را در زنجیره خدمات بازار سرمایه تکمیل می کنیم. ما سال گذشته تاییدیه کلی در بخش املاک و مستغلات دریافت کردیم. از آنجایی که این شرکت زیرمجموعه یک بانک محسوب می شود و نیاز به تایید بانک مرکزی دارد، در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم این موضوع را به عنوان ابزاری در حوزه املاک راه اندازی کنیم.

وکیلی تصریح کرد: همه پیش نیازهای هلدینگ چند رشته ای را داریم. همچنین باید اساسنامه را تغییر دهیم، مجمع عمومی برگزار کنیم و به بورس مجوز بدهیم که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات گفت: بخش قابل توجهی از بدهی به بانک صادرات بازپرداخت شده است. ۷۷۰۰ میلیارد تومان از این بدهی را در قالب تراکنش های مالی با بانک صادرات متحمل شدیم. از مشارکت بانک صادرات خارج شدیم. سال گذشته حدود ۸ درصد از سهام بانک صادرات را در اختیار داشتیم، امروز تقریباً به صفر رسیده است. با فضای خوبی که ایجاد کرده ایم از مشارکت بانک صادرات انصراف خواهیم داد.

وی ادامه داد: ۷۵ تا ۸۵ درصد سود بین سهامداران تقسیم و به حساب آنها واریز شد. با حمایت بازار سرمایه و سهامداران، افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی بدون هزینه برای تملک حق اشتراک بلااستفاده انجام شد. در غیر این صورت باید ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه های تامین مالی حق تقدم استفاده نشده را متحمل می شدیم.

مدیرعامل “وسپهار” درباره وصول مطالبات گفت: وصول مطالبات سالیانه با مدیریت خوب و همکاری شرکت نیشکر انجام شد و توانستیم سال گذشته سود سهام عدالت را وصول کنیم و این کار ادامه دارد. انتقال پرتفوی کوتاه مدت نیز انجام شد. انتقال پورتفولیو شامل فرآیندهای اداری برای حدود سه ماه بود. در حوزه حقوقی، سال گذشته به مسائل حقوقی پرداختیم و به نتایج خوبی به خصوص در حوزه اصلاحات شرکتی دست یافتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا