بانک و بیمه

حباب قیمت سکه با حراج آن در بازار مبادله می ترکد!| ایجاد بازاری جدید برای جمع آوری نقدینگی

بازار گروه های بانکی و بیمه ای: پس از رویکرد موفقیت آمیز بانک مرکزی در تامین شمش طلا به مرکز بورس و تاثیرات مثبت چنین رویکردی بر تراز بازار طلا، اکنون شروع کار از ساعت ۱۳ برنامه ریزی شده است. اسفند در ماه جاری نیز شاهد آغاز عرضه گسترده سکه در این بازار خواهیم بود، اجرای سیاستی که بر اساس آن قیمت سکه در شرایط فعلی در حال حاضر روند افزایشی را طی می کند.

اگرچه این افزایش قیمت ناشی از رشد نرخ ارز در بازار است که حباب قیمت سکه را بزرگتر کرده است، اما به گفته کارشناسان، در صورت اجرای سیاست های بانک مرکزی در تامین نقدینگی از بازار، از جمله با ایجاد جدید. بازارهای سرمایه گذاری مثلاً از طریق انتشار اوراق قرضه، از طریق سپرده گذاری گواهی ویژه و همچنین از طریق حراج شمش طلا و از آنجایی که دیگر عرضه سکه در بازار وجود نداشت، احتمال افزایش قیمت وجود داشت. از این کالاها در بازار است. بازاری که شرایط خاصی در آن وجود ندارد و قیمت طلا و سکه با وجود کاهش قیمت های جهانی اما به دلیل بالا بودن نرخ ارز در بازار افزایش می یابد. این بدان معناست که قیمت هر سکه بهار آزادی نوین هم اکنون بالای ۳۳ میلیون و هر گرم طلا در مرز ۳ میلیون تومان است.

از آنجایی که ارائه اوراق گواهی سپرده ویژه توسط بانک ها با محدودیت زمانی همراه بود، پس از خرید و تکمیل این گونه اوراق، قیمت ارز و سکه مجدداً افزایش یافت و با وجود کاهش قیمت جهانی طلا به دلیل بالا بودن نرخ ارز، نرخ کاهش نمی یابد

سردرگمی قیمت در بازار طلا و ارز!

سردرگمی قیمتی در بازار ارز پس از ثابت ماندن چند ماهه نرخ دلار و رسیدن قیمت آن به مرز ۵۰ هزار تومان رخ داد، در حالی که از ابتدای ماه گذشته تاثیر تحولات منطقه ای و تنش های بین المللی با آزادسازی قیمت دلار همراه بود. اخبار مربوط به وضعیت مالی منجر به چنین مشکلاتی شد تا دلار پس از مدت ها ثبات قیمت وارد مسیر رشد شود و قیمت این کالای سرنوشت ساز با عبور از مرز ۵۰ هزار تومان دچار نوسان شد. در چنین شرایطی بانک مرکزی از ماه گذشته با هدف ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای رسمی، سیاست صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی را در دستور کار قرار داد.

رویکرد صحیح منجر به جذب وجوه پراکنده و نقدینگی بانک ها از بازار برای خرید اوراق سپرده با نرخ سود معقول شد و نرخ دلار را که در آستانه ورود به کانال ۶۰ هزار تومانی بود به ۵۳ هزار تومان کاهش داد، اما از آنجایی که ارائه گواهی های ویژه سپرده گذاری بانک ها با محدودیت زمانی همراه شد، پس از خرید و تکمیل این گونه اوراق، با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت ارز و سکه مجدداً افزایش یافت و با توجه به بالا بودن نرخ ارز و معاملات بلوکه شده، قیمت ها کاهش یافت. در بازار داخلی آنطور که انتظار می رفت نیست.

قرار است بانک مرکزی عرضه گسترده سکه در بازار ارز و طلای ایران را برای جمع آوری نقدینگی بازار از جمله صدور گواهی سپرده ویژه از بازار فراهم کند و در بازار امن متمرکز کند و از این طریق قیمت سکه را افزایش دهد. حباب کاهش یافت

حراج سکه از سیزدهم اسفند در بازار ارز

اکنون بانک مرکزی حجم زیادی سکه را وارد بازار ارز و طلای ایران خواهد کرد تا نقدینگی بازار در یک بازار امن متمرکز شود، مثلاً با صدور گواهی سپرده ویژه و به این ترتیب سکه حباب قیمت کاهش می یابد. در گفتگو با خبرگزاری “بازار” او معتقد است؛ اگرچه چنین سیاستی بدون شک در کاهش قیمت سکه و حتی طلا در بازار تاثیرگذار است، اما این روش نباید به یک مرحله یا محدودیت زمانی محدود شود چرا که بازار از دست سیاست گذاران خوب است.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه این روزها در آستانه سال نو هستیم و معمولا در چنین مواقعی هر سال تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش می یابد، گفت: عرضه فراوان سکه در بازار می تواند بر قیمت این محصول تاثیرگذار باشد. : سکه در حال حاضر حباب های زیادی دارد و بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز ثبات ندارد، اما اگر تحویل سکه طبق اعلام بازار ارز باشد و قیمت آن هم اکنون به بیش از ۳۳ میلیون تومان رسیده باشد. سمت و جهت کاهش را کوبید، اما اگر اینطور باشد، شک دارم افت قیمت ادامه پیدا کند و احتمال افزایش مجدد قیمت پس از کاهش موقت نرخ سود وجود دارد.

هرگونه سیاستی که منجر به انباشت نقدینگی از بازارهای غیررسمی و سفته بازی در بازارهای رسمی و مطمئن شود، علاوه بر تاثیر مثبت بر پویایی اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم قیمتی در بازار، موجب ثبات بازارهای رسمی و جلوگیری از آن می شود. ورود سرمایه و نقدینگی به موازات بازارها خواهد بود

کاهش قیمت در صورت وجود عرضه سکه در بازار

عضو انجمن طلا و جواهر تهران در ادامه توضیح داد: اگر بانک مرکزی به دلیل افزایش تقاضا در مناسبت های خاص مانند اعیاد اقدام به عرضه سکه کند بدون شک این اقدام به جلوگیری از گرمای بیش از حد بازار و همچنین غیرمنطقی بودن قیمت ها در بازار کمک می کند. آنها نباید افزایش یابند، اگرچه علاوه بر چنین سیاستی، بازار ارز نیز باید به درستی مدیریت شود، زیرا نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار نه تنها بر اقتصاد جهان تأثیر می گذارد، بلکه به قیمت ارز نیز بستگی دارد. ارز در کشور و تقاضا برای این محصول از بین می رود.

محمدولی افزود: هرگونه سیاستی که منجر به جمع‌آوری نقدینگی از بازارهای غیررسمی و سفته‌بازی به بازارهای رسمی و مطمئن شود، علاوه بر تأثیر مثبت بر پویایی اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم قیمت‌ها در بازار، بر بازارهای غیررسمی و سفته‌بازی تأثیر مثبت خواهد گذاشت. رسمی ایجاد ثبات در بازارها و جلوگیری از ورود وجوه و نقدینگی به بازارهای موازی. نمونه آن اجرای سیاست صدور گواهی سپرده، حراج شمش طلا در بازار و هم اکنون عرضه سکه در طیف گسترده است که قرار است در نیمه اول ماه جاری انجام شود. به گفته وی، دولت و زیر نظر آن بانک مرکزی باید بازار ارز و سکه را به خوبی کنترل و مدیریت کنند. علاوه بر این با اجرای اقدامات اساسی، قیمت این کالاها در بازار نباید افزایش غیرمنطقی داشته باشد.

اگر چه بازار و طلا این روزها با نوسان قیمت همراه است اما بانک مرک زی برای ساماندهی این بازارها برنامه دارد، یکی از برنامه های این بانک حراج در روزهای آینده در بازار مبادله است که گفته می شود با چنین سیاستی احتمال کاهش قیمت این بازار را دارد. کالا وجود دارد

برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار طلا و سکه

اگرچه امروز بازار ارز و طلا با نوسانات قیمتی همراه است اما بر اساس این گزارش بانک مرکزی برنامه ای برای ساماندهی این بازارها دارد. یکی از برنامه های این بانک حراج سکه در بازار ارز طی روزهای آینده است. که به گفته کارشناسان احتمال کاهش قیمت این محصول با اعمال چنین سیاستی وجود دارد. سکه هم اکنون در بازار ۳۳ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است.
قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی ۲۰۲۲ دلار است. در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و حواله دلاری نیز ۳۹ هزار و ۷۰۹ تومان معامله می شود و قیمت غیررسمی دلار در بازار آزاد حدود ۵۷ هزار تومان است. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا