بانک و بیمه

حبس سرمایه بانکها در واحدهای مسکونی خالی!| وضع مالیات بر خانه هایی که ۴ ماه بلااستفاده هستند

گروه بازار، بانک و بیمه: اگرچه وصول مالیات املاک لوکس به عنوان یکی از پایه های جدید مالیاتی در سال های اخیر نتایج چندانی به دست نیاورده است، اما اکنون با اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی، انتظار می رود از بانک های اطلاعاتی قوی به طرق مختلف مانند منازل استفاده شود. در سیستم املاک و مسکن، مالکان شناسایی و ملزم به پرداخت مالیات هستند.

اکنون در شرایطی که نیاز کشور به مسکن بسیار بالاست و هر ساله به دلیل شکاف عمیق عرضه و تقاضا، تقاضا برای این کالای مصرفی افزایش می‌یابد، اما برخلاف آمار، ده‌ها هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد. در کشور عمدتاً به این دلیل است که طی یکی دو دهه اخیر برخی از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سودهای قابل توجه از طریق ساخت و ساز یا خرید مسکن و تلاش برای احتکار آنها وجوه خود را به این بخش سرازیر کرده‌اند تا از عرضه در بازار جلوگیری کنند. در چنین شرایطی اکنون رژیم مالیات بر خانه های خالی وارد شده و با شناسایی مالکان واحدهای مسکونی بلااستفاده، در صورت عدم اقدام برای تحویل آنها به بازار مشمول پرداخت مالیات می شوند.

طبق قانون، منازل با کاربری مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بوده و در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشند، مشمول مالیات خانه های خالی هستند. او باید شش برابر مالیات معمولی بپردازد

وضع مالیات بر واحدهای مسکونی ۴ ماهه خالی

البته در سال‌های اخیر اطلاعات چندان دقیقی در مورد واحدهای مسکونی خالی از سکنه وجود ندارد، اما با الزام مالکان به ثبت آن‌ها در سامانه املاک و مسکن، اکنون همه چیز مشخص است، حتی چه افراد یا سازمان‌ها و نهادهایی درگیر آن هستند. کاملا مشخص است که چند خانه خالی است. بر اساس اطلاعیه اخیر مدیرکل دفتر مدیریت مسکن وزارت راه و شهرسازی؛ طبق قانون، منازل با کاربری مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بوده و در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشند، مشمول پرداخت مالیات خانه های خالی هستند.

به عبارت دیگر، طبق قانون، مالکان خانه های خالی در صورت عدم عرضه به بازار هر ساله با افزایش مالیات مواجه می شوند. حتی اگر خانه خالی باشد دوازده برابر مالیات می شود. رویکردی که از یک سو از احتکار فضای مسکونی و افزایش قیمت آن جلوگیری می کند و از سوی دیگر دست دلالان مسکن را که تمایلی به فروش واحدهای مسکونی تمام شده در بازار ندارند، می بندد. علاوه بر این، دولت برای اولین بار با استفاده از سامانه ملی مسکن و املاک، خانه‌های خالی را شناسایی کرده و اخطارهای لازم را به صاحبان آن‌ها صادر می‌کند و به ما اجازه می‌دهد تا شاهد مقررات در بخش مسکن باشیم.

بانک ها اولین کسانی هستند که از واحدهای مسکونی خالی از سکنه بهره می برند، علاوه بر بانک ها، فعالان ساختمانی، شرکت های بزرگ در این حوزه پیشتاز هستند و شاید برخی از شرکت های گروه سازمانی و … نیز تا حدودی در این حوزه دخیل باشند. هستند

صاحبان املاک خالی انبوه چه کسانی هستند؟

نکته قابل توجه این است که صاحبان واحدهای مسکونی خالی چه کسانی هستند و چگونه توانسته اند در این بخش سودآور سرمایه گذاری کنند. بر اساس گزارش های موجود، علاوه بر بانک ها، فعالان ساخت و ساز، اولین صاحبان واحدهای مسکونی خالی از سکنه، بانک ها نیز در این حوزه هستند و شاید شرکت هایی از گروه سازمان ها و … در این حوزه فعالیت می کنند. حدی. سرمایه گذارانی که با هدف قرار دادن سودآوری معقول، بازار سودآوری را انتخاب کرده و پس از ساخت و یا خرید تعداد زیادی واحد مسکونی، با وجود تقاضای زیاد، از عرضه آن به بازار برای دستیابی به سود هر چه بیشتر خودداری می کنند.

این در حالی است که بر اساس آخرین اظهارات مدیرعامل سازمان مسکن، ۵۶۰ هزار خانه خالی ساخته شده در سراسر کشور شناسایی و اخطارهای لازم به مالکان آنها داده شده است و با پیگیری های انجام شده، بیش از ۱۸۲ هزار خانه خالی از سکنه ساخته شده است. خانه‌هایی وارد بازار مسکن شده و بیش از ۱۲۰ واحد بر اساس اولویت غلات درشت برای اولین بار به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. اقدامی که نشان‌دهنده عقب‌گردی برای سرمایه‌گذاران یا تا حدی سفته‌بازان در بخش مسکن است که با این رویکرد، مسکن را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانند.

الزام مالکان به ثبت مسکن در سامانه املاک و مسکن، با دور نگه داشتن واحدهای مسکونی ساخته شده از این بازار، موجب سفته بازی در حوزه مسکن می شود و از سوی دیگر، فعالان مسکن خرید و ساز واحد مسکونی را شناسایی می کند. اما آنها این کار را در فروش در بازار انجام نمی دهند تا پرداخت مالیات آسان تر شود

پایان سفته بازی با ثبت واحدهای مسکونی در بخش املاک و مسکن

محسن صادقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره رویکرد دولت برای اخذ مالیات قانونی از مالکان خانه های خالی اظهار کرد: اینکه سازمان مالیاتی با همکاری نهادهای مرتبط اقدام به شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه کرده است، رویکرد درستی است که از جنبه های مختلف قابل بحث است. به عنوان مثال، تعهد و توجه و تمرکز مالکان بر ثبت مسکن در سامانه املاک و اسکان، با حفظ واحدهای مسکونی ساخته شده در این بازار و از سوی دیگر شناسایی مسکن منجر به سفته بازی در حوزه مسکن خواهد شد. فعالانی که برای کمک به پرداخت مالیات شروع به خرید و ساخت مسکن انبوه می کنند، اما آن را در بازار نمی فروشند.

وی ر برر جر قق ق م خ خ خ خ خ ا ص س س م م م م فزود فزود فزود بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر سایی ز جو پای ک ک شهرد شهرد نشعب نشعب نشعب ، برق گ گ گ گ گ گ گ. .. وجود دارد. هزاران واحد مسکونی خالی وجود دارد، اما تقاضا برای فضای زندگی در کشور بسیار زیاد است. صادقی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر آمارهای متعددی از واحدهای مسکونی خریداری شده توسط بانک‌ها منتشر شده است، جدای از اینکه بانک‌ها مالکیت ساختمان‌ها را برای عدم پرداخت وام و تسهیلات توسط برخی از مشتریان دارند و بانک نیز این موضوع را در اختیار دارد. مالک آنها می شود.

برخی بانک‌ها در سال‌های اخیر بخشی از اعتبارات خود را به ساخت و خرید واحدهای مسکونی اختصاص داده و از فروش آن‌ها خودداری کرده‌اند تا از این بخش سود قابل توجهی کسب کنند. اقدامی غیرقانونی و نادرست که به ضرر جامعه و به نفع بانک هاست

محدودیت بخشی از سرمایه بانک ها در حوزه مسکن!

علاوه بر این خانه‌ها، در سال‌های اخیر برخی بانک‌ها بخشی از اعتبارات خود را به ساخت و خرید واحدهای مسکونی اختصاص داده‌اند و برای کسب سود قابل توجه از این بخش، از فروش آن خودداری می‌کنند. اقدامی غیرقانونی و نادرست که به ضرر جامعه و منفعت بانک هاست، زیرا وجوهی که در قالب سپرده های مردمی به بانک سپرده شده نباید صرف خرید مسکن شود، بلکه وجوهی که در اختیار بانک گذاشته شده است. بخش‌هایی که اکنون در واحدهای مسکونی بلااستفاده محبوس شده‌اند و با کمبود منابع مواجه شده‌اند، بانک مجبور به استقراض از بانک مرکزی است.

بر اساس این گزارش، وضع مالیات بر خانه های خالی از سکنه، اقدامی بازدارنده در اجرای قانون تنظیم بازار مسکن با هدف ورود واحدهای مسکونی بلااستفاده به بازار است و افراد یا مؤسساتی که در این زمینه همکاری نکنند، جریمه خواهند شد. . این اقدام با احتکار خانه های خالی منجر به سفته بازی در حوزه مسکن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا