بانک و بیمه

حتی یک دلار هم ارز ترجیحی به واردات چای ندادیم

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در مورد «واردات چای دباش» حتی یک دلار از ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را تخصیص نداده است، اعلام کرد: کل ارز تخصیصی برای واردات چای نیم نرخی است و به همین دلیل است. دروغ محض، این مورد را با سیاست پولی بانک مرکزی در قالب یک سیاست تثبیت مرتبط کنیم.

بانک مرکزی اعلام کرد: رویکرد کلی سیاست بانک مرکزی در چند وقت اخیر مبتنی بر تثبیت وضعیت اقتصادی کشور، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم بازار پول، بازار ارز و تامین مالی و هدایت بوده است. منابع برای فعالیت های تولیدی

بررسی آمارهای اقتصادی کشور در این مدت نشان می دهد که در نتیجه اتخاذ رویکردهای فوق و سایر تحولات اقتصادی و سیاسی کشور، تغییر و بهبود قابل توجهی در روند برخی از شاخص های مهم کلان اقتصادی کشور از جمله نرخ رشد تولید و نقدینگی انتظار می رود با توجه به ثبات ایجاد شده در بازار ارز، نرخ تورم نیز در ماه های آتی سال جاری به سطح پایین تری کاهش یابد.

در خصوص بازار ارز، بانک مرکزی در دوره اداری جدید خود در چارچوب سیاست تثبیت اقتصادی، فعالیت خود را در سه محور اصلی «بهبود انتظارات آحاد جامعه با پیش‌بینی وضعیت اقتصادی»، «کنترل» متمرکز کرد. هزینه ارز». و «افزایش منابع ارزی موجود» در قالب استفاده از ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی موجود است.

بر این اساس اقدامات متعددی برای تقویت ثبات و کاهش نوسانات بازار ارز، جلب اعتماد فعالان اقتصادی و جلوگیری از سرایت نوسانات موقت نرخ ارز به قیمت کالاهای اساسی مرتبط با مردم انجام داده است. معیشت را می توان در ثبات و آرامش بازار ارز مشاهده کرد.

یکی از مهمترین اقدامات، ایجاد مرکز مبادلات ارز و طلا به عنوان بستر کلیه معاملات رسمی و قانونی ارز در کشور و مرجعی برای تعیین قیمت ارز در اقتصاد و ایجاد تبعیض بیشتر بین نرخ های بانکی بود. اسکناس و حواله در این مرکز.

در این راستا مقرر شد نرخ ارز در بازار نقل و انتقالات ارزی متناسب با شرایط و واقعیت های اقتصادی کشور و همچنین برای مدت معینی با نیازهای واقعی اقتصاد در حوزه تولید تعیین شود. و سرمایه گذاری بنگاه های داخلی و نیز کالاهای مصرفی و اساسی مورد نیاز خانوارها مشمول این نرخ است. مشخص کردن؛ این در حالی است که بانک مرکزی به منظور استقرار مرجع قیمت در کشور، ابتدا در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بازار معاملات ارز را با هدف تعیین نرخ تعادلی ارز در تقاطع عرضه و تقاضای واقعی راه اندازی و عملیاتی کرد.

ایجاد چنین بازاری برای تامین بخشی از درآمد صادراتی به صورت اسکناس توسط صادرکنندگان با قیمت های تعادلی و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد بورس ارز و استفاده از مشتقات ارزی با عملکرد پوشش ریسک نرخ ارز بود. وی به قیمت تعادلی و افزایش کارایی بازار نقدی پی برد. سپس در اسفند ۱۴۰۱ با تصویب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی مرکز مبادلات ارز و طلا تأسیس شد.

این مرکز به عنوان صرافی اقتصاد ایران با هدف ایجاد مرجع قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و تسهیل در تامین انواع مطالبات ارزی از جمله ارز مورد نیاز برای واردات کالا و ارز تاسیس شد. برای هزینه های خدمات مورد نیاز است. بر اساس این سازوکار، منابع ارزی لازم از محل‌های صادراتی شرکت‌های پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت و سایر صادرکنندگان در تالار حواله‌های مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران تامین و برای فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود.

در حال حاضر تامین ارز در این مرکز از وضعیت مناسبی برخوردار است و بخش زیادی از ارز مورد نیاز برای واردات کالا در تالار حواله مرکز مبادلات ارزی از محل تامین ارز حاصل از صادرات غیر تامین می شود. -محصولات نفتی. همچنین مدیریت منابع و مصارف ارزی کشور با شفاف سازی فرآیندها و رویه های صادرات و واردات در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

تطبیق ارز و کارت معاملاتی
ادامه همکاری و هماهنگی با وزارتخانه های عضو کمیته تخصیص و تامین ارز برای اجرای نقشه پولی و تجاری کشور و جلوگیری از انحرافات احتمالی از برنامه هدفمند در این حوزه، پیگیری، اصلاح و بازنگری سیاست های هدفمند در ستاد عودت. ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی. کشور و الزام واردکنندگان به اعلام مبدأ ارز کالاهای وارداتی خود پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص کالا از گمرک (موضوع تبصره (۳) ماده (۱۳) قانون اصلاح قانون قاچاق کالا و واحد پول .

در خصوص سیاست اعمال نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی نیز باید تاکید کرد که سیاستگذار از پیامدهای این موضوع در افزایش تقاضای ارزهای خارجی با نرخ ترجیحی مذکور مطلع بوده و با در نظر گرفتن این تصمیم تصمیم گرفته است. تمام جوانب موضوع . در این فقط منابع ارزی حاصل از صادرات نفت برای تامین ارز کالاهای اساسی و حیاتی با نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تامین می شود و تامین ارز برای واردات سایر کالاها از منابع صادرات غیرنفتی تامین می شود. این با سیاست اعمال نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کاملا متفاوت است. در آن زمان نرخ مذکور برای کلیه مصارف ارزی ثابت بود و منجر به ایجاد صف‌های طولانی تقاضا برای عرضه ارز برای واردات می‌شد.

ایجاد سامانه پردازش تعهدات ارزی وارداتی
بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بروز درخواست‌های غیرواقعی برای تخصیص ارز، اقدامات متعددی از جمله ایجاد سامانه پردازش تعهدات واردات ارز و الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به مسدود کردن معادل آن را آغاز کرده است. ارزش مبلغ ارز در حساب های بانکی متقاضی به عنوان پیش پرداخت. تخصیص ارز در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری مذکور.

در خاتمه لازم به ذکر است که ارز ترجیحی ناشی از درآمدهای نفتی و مشتقات آن صرفاً برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است و در این زمینه نیاز به واردات و ثبت سفارش توسط وزارتخانه های حراست، جهاد کشاورزی و کشاورزی وجود دارد. سلامتی. و آموزش پزشکی صورت می گیرد. با وجود شرایط فعلی کشور از نظر ارزی مطلوب است و مشکلی در زمینه تامین ارز وجود ندارد. این در حالی است که بانک مرکزی با حساسیت خاصی به انتشار ارز می پردازد و تاکید می کند که تکلیف ارزی باید به طور کامل حل شود، زیرا این موضوع بخشی از سیاست تثبیت اقتصادی است.

نتیجه این سیاست با هدف پیش بینی بیشتر اقتصاد و بازار ارز باعث شده است که نرخ تغییر نرخ دلار در بازار غیررسمی در هفت ماهه امسال ۳.۱ درصد باشد. دلار در برابر ریال در بازار به صورت رسمی و غیررسمی نشان از ایجاد ثبات در بازار ارز دارد در حالی که برخی ارزها نسبت به دلار و ریال کاهش بیشتری داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا