اخبار اقتصاد ایران

حداقل ۸ میلیون تومان به کف دستمزد اضافه شود | تعریفی مخدوش از «عدالت»

نگرانی از قدرت چانه زنی کارگران توسط فعالان کارگری؛

یک فعال کارگری گفت: با توجه به صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه متوجه می شویم که چشم انداز مثبتی برای مذاکرات دستمزد وجود ندارد و قرار نیست ماده ۴۱ قانون کار در شورای عالی کار اجرا شود.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، فرمارز توفیقی فعال کارگری گفت: اگر نرخ تورم را روی نهاده ها یا هزینه ها خیلی ساده اعمال کنیم، ۴۰ درصد از ۲۰ میلیون تومان که هزینه های حداقل و به شدت تنزل یافته زندگی است، تبدیل می شود. ۸ میلیون تومان. ; یعنی در ساده ترین حالت این ۸ میلیون تومان به پایه حقوق کارگران اضافه شود.

وی در خصوص مذاکرات دستمزد ۱۴۰۳ نیز گفت: باید بپذیریم که برای شروع مذاکرات دستمزد دیر شده است. متاسفانه امسال دولت از تاکتیک به تعویق انداختن مذاکرات دستمزد برای اعمال اراده خود استفاده می کند تا با ایجاد نگرانی در بین کارگران شاغل و بازنشسته، نمایندگان کارگری را تحت فشار قرار دهد.

وی تاکید کرد: هم دولت و هم کارگران و کارفرمایان واقف هستند که افزایش حقوق موضوع بسیار مهمی است و باید قبل از آغاز اسفند هر سال مذاکرات جدی آغاز شود. باید بدانیم که به تعویق انداختن مذاکرات دستمزد چیز جدیدی نیست و در شرایط آگاهی بالای کارگران نمی تواند کارکرد مطلوب دولت را داشته باشد.

چشم انداز مثبت نیست!

توفیقی با طرح این سوال که آیا دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور امسال نیز مانند سال گذشته بر طبل بی قانونی به نام عدالت می کوبد یا قانون را اجرا می کند و افزود: اگر توجه کنید. به گفته آقای دو، متوجه می‌شویم که چشم‌انداز مثبتی برای مذاکره دستمزد وجود ندارد و قرار نیست ماده ۴۱ قانون کار در شورای عالی کار اجرا شود.

به گفته وی، به نظر می رسد اخیرا تمامی دستور کار جلسات شورای عالی کار و سمت و سوی این جلسات توسط وزیر اقتصاد تعیین می شود. باید پرسید آیا رئیس شورای عالی کار تغییر کرده و قرار است وزارت اقتصاد درباره دستمزد و مستمری جامعه کارگری تصمیم گیری کند؟

تعریف تحریف شده از «عدالت»

این فعال کارگری افزود: با کنار هم قرار دادن همه واقعیت ها و اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحبت های اخیر خود بر «عدالت مزدی» تاکید کرده است، می بینیم که در تعیین دستمزد کارگران به دنبال عدالت واقعی نیستند. و به جای اینکه فکر کنند، فقط بر طبل توخالی عدالت می کوبند. طبقه کارگر را منحرف کنید.

دولت در دو سال اخیر مدام مدعی است که در افزایش دستمزد و حقوق باید «عدالت» برقرار شود. به این معنا که افزایش حقوق کارگران باید برابر با افزایش حقوق کارمندان باشد. موفقیت در ارتباط با این رویکرد، که ذاتاً ناعادلانه است. وی می گوید: سال گذشته حداقل حقوق کارمندان کشور ۸ میلیون تومان بود اما حداقل دستمزد کارگران ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. حداقل دستمزد کارگران با کمک هزینه کار، حق فرزند و حق مسکن به ۸ میلیون تومان و حقوق کارکنان با حقوق عائله مندی و مزایای مختلف مزدی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. بنابراین، تعریفی که از عدالت دستمزد ارائه می کنند کاملاً تحریف شده و ناعادلانه است.

وی ادامه داد: اگر واقعاً به دنبال عدالت هستند، ابتدا حقوق گروه ها را یکسان و یکسان کنند، سپس درصد افزایش حقوق را یکسان در نظر بگیرند; ثانیاً آقای مخبر در شش ماهه دوم امسال بخشنامه ای مبنی بر پرداخت خدمات رفاهی کارکنان دولت ابلاغ کرد. آیا این مزایای مزدی به کارگران تعلق می گرفت؟ خیر، بنابراین این تعریف از عدالت ناقض اصول اساسی عدالت است.

توفیقی با تاکید بر رعایت ماده ۴۱ قانون کار در مذاکرات دستمزد کارگران، گفت: در ماده ۴۱ قانون کار دو مولفه برای تعیین حداقل دستمزد، تورم رسمی و نرخ سبد معیشت خانوار مشخص شده است. امروزه وضعیت معیشتی کارگران به حدی بحرانی است که دیگر نیازی نیست برای محاسبه قیمت سبد معیشت به دنبال شاخص هایی مانند بعد خانوار یا میزان کالری مصرفی باشیم. اگر فقط سبد غیرواقعی و مصنوعی حدود ۱۴ میلیون تومانی سال گذشته را در نظر بگیریم و برای ساده سازی نرخ تورم رسمی ۴۳.۸ درصدی را اعمال کنیم، در حالی که به گفته القاعده برای محاسبه سبد معیشتی باید تورم ۵۷ درصدی مواد غذایی اعمال شود. خانواده های کارگری به سبد معیشتی بیش از ۲۰ میلیون تومان می رسیم.

وی ادامه داد: بنابراین دولت در مذاکرات دستمزدی امسال دو عامل آشکار و غیرقابل انکار تورم بالای ۴۰ درصد و سبد معیشتی بالای ۲۰ میلیون تومان را پیش روی خود دارد؛ در حالی که این دو عامل انکارناپذیر است. قطعاً حداقل این دو جزء باید در مذاکرات دستمزد ۱۴۰۳ لحاظ شود. حتی اگر خیلی ساده نرخ تورم را روی نهاده ها یا هزینه ها اعمال کنیم، ۴۰ درصد از ۲۰ میلیون تومان که حداقل و به شدت تنزل یافته هزینه زندگی است، می شود ۸ میلیون تومان. یعنی در ساده ترین حالت این ۸ میلیون تومان به پایه حقوق کارگران اضافه شود.

حال سؤال این است که آیا دولت به این امر رضایت دارد؟ آیا حداقل ۸ میلیون تومان به پایه حقوق کارگران اضافه می شود؟ توفیقی در پاسخ به این سوال می گوید: شواهد موجود نشان می دهد که دولت امسال هدفی جز ادامه و تعمیق سرکوب دستمزدها ندارد چرا که کارفرمای بزرگ و در واقع بزرگترین کارفرمای کشور است و تمایل به افزایش دستمزد منصفانه، حتی افزایش بسیار حداقلی. و کافی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه حق دخالت در دستمزد کارگران را ندارد

وی تاکید می کند: قانون تکلیف افزایش دستمزد کارگران و تصمیم گیران این حوزه را به صراحت روشن کرده است. البته آقای منظور به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در جایگاه قانونی برای اظهار نظر در مورد دستمزد کارگران و تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها نیست. آقای منظور حتی در ترکیب سه نفره نمایندگان دولت در شورای عالی جایگاهی ندارد. او می تواند با جامعه کارفرمایی همدردی کند اما در مورد دستمزد کارگران نمی تواند اظهار نظر کند.

توفیقی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید: بدانید دیگر نیازی به مدل ها و فرمول های دانشگاهی نیست. شرایط دستمزد و تورم در سال ۱۴۰۲ به وضوح به همگان ثابت کرد که چیزی به نام مارپیچ دستمزد و تورم در ایران وجود ندارد. شرایط امسال نشان داد که حتی اگر دستمزدها را سرکوب کنیم، در نمودارهای تورم اتفاقی نمی افتد. تورم سنگین و کمرشکن ربطی به دستمزد و افزایش آن ندارد.

وی تصریح کرد: شاهد بودیم که دستکاری در سال پایه تورم و اقلام سبد تورمی باعث کاهش شاخص های تورمی نشد و باز هم تاثیر چندانی نداشت. دیدیم که نتوانستند همان تورم مصنوعی و دستوری را کاهش دهند. آقای منظور، باید اعتراف کنید که حتی با سرکوب دستمزدها هم نتوانستید به تورم ۲۰ درصدی وعده داده شده خود برسید. پس بروید و ببینید عوامل واقعی تورم سنگین چیست؟ ابتدا به سراغ بی انضباطی مالی دولت بروید که از قضا وظیفه اصلی سازمان برنامه و بودجه کشور جلوگیری از این بی انضباطی مالی است; از خود بپرسید که آیا در این زمینه موفق بوده اید؟ آیا توانسته اید جلوی افزایش بی امان نرخ ارز را بگیرید؟

این فعال کارگری در پایان گفت: در چنین شرایطی باید دید آیا نمایندگان کارگری شورای عالی کار در مقابل دولت کارفرما و چند نماینده کارفرمایی قدرت چانه زنی موثری دارند یا خیر. باید بشینی ببینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا