اخبار اقتصاد ایران

حدود 6 درصد بیت کوین توسط ایران استخراج می‌شود | آینده دنیا در اختیار رمزارزها خواهد بود

یک کارشناس بازارهای مالی: بیش از ۹۰ درصد از معامله گران ارزهای دیجیتال پول خود را از دست می دهند

یک کارشناس بازار مالی اظهار داشت: شاید ارز دیجیتالی که قرار است آینده جهان را تغییر دهد نیامده است، اما شکی نیست که آینده جهان در اختیار ارزهای دیجیتال است.

ایران تحلیل محمد غفاری کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با جماران وی با بیان اینکه بازار ارزهای دیجیتال هنوز مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفته است، رویکرد دولت به این بازار را دلیل اصلی این مشکل خواند و تصریح کرد: دولت ها نمی توانند مانند پول های فیات، اسکناس های کاغذی و سکه های فلزی، ارزهای دیجیتال مالیات بگیرند، به همین دلیل است. با آنها مشکل دارند با این حال، هر دولتی که بتواند ارزهای رمزنگاری شده را برای تراکنش در سیستم خود زودتر از سایر نقاط جهان بشناسد، توانسته با این گرایش مردم کنار بیاید. اما در عین حال پذیرش این موضوع از سوی یک دولت ممکن است در ابتدا باعث تضعیف واحد پول رسمی آن کشور شود. زیرا تعداد زیادی از مردم قصد خرید ارزهای دیجیتال دارند.

باید یک راه حل جامع برای پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز مستقل ایجاد شود

وی ادامه داد: با این حال برخی هنوز ارزهای رمزنگاری شده را قبول ندارند و عده ای به پول رسمی کشور نیاز دارند. بنابراین بازار در مدت زمان کوتاهی به تعادل خود می رسد و تقاضا برای پول رسمی آن کشور افزایش می یابد. باید یک رویکرد جامع برای پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان ارزهای مستقل مانند دلار آمریکا یا یورو اتحادیه اروپا ایجاد شود.

ریال ایران هنوز حرفی برای گفتن دارد

این کارشناس بازار مالی با بیان اینکه تاکنون تنها دو کشور این مسیر را طی کرده اند، افزود: حدود ۲۰ ارز در صد سال گذشته توانسته اند به حیات خود ادامه دهند و حدود ۵۰۰ ارز فیات وجود دارد که در صد سال گذشته علیرغم حمایت از دولت ها. آنها هم داشتند، اما ناپدید شده اند. یکی از ارزهای باثبات، ریال ایران است و اگرچه در مقایسه با سایر ارزها کمی ارزش خود را از دست داده است، اما در مقایسه با لیر ترکیه که زمانی به ازای هر یک میلیون لیر یک لیر می شد و اکنون هر ۲۷ لیر برابر با یک است. دلار ، ریال ایران هنوز حرفی برای گفتن دارد.

فرصت‌هایی برای استفاده رسمی از ارزهای دیجیتال برای ایران

غفاری گفت: در این شرایط اگر ایران اولین کشوری باشد که راه حلی پیدا کند که بتواند بر ارزهای دیجیتال مالیات بگیرد و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در کشور آزاد کند، می تواند به دور زدن تحریم ها کمک کند و بخشی از کشورها باشد. خود را به جهانی که قرار است در آینده ایجاد شود.

آینده جهان در دست ارزهای دیجیتال خواهد بود

وی با بیان اینکه معتقدم آینده جهان در دست ارزهای فیات نیست و در دست ارزهای رمزپایه مختلف خواهد بود، افزود: شاید ارزی که در آینده فراگیر شود هنوز نیامده است و شاید هم نرسیده است. حتی بیت کوین، اما آینده جهان قطعا در دست ارزهای فیات است. این فیات یا بانک مرکزی نیست و در دسترس مردم و ارزهای دیجیتال خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی با توجه به افزایش تمایل مردم به خرید ارزهای رمزنگاری شده، درباره وضعیت ایران در این زمینه خاطرنشان کرد: از آنجایی که ایران یکی از کشورهایی است که انرژی در آن بسیار ارزان است، استخراج بیت کوین بسیار مقرون به صرفه است. بله، به خصوص زمانی که بیت کوین از محدوده ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ بالاتر می رود. قیمت گاز در ایران یک دهم قیمت جهانی است. آنها این گاز را به بیت کوین تبدیل می کنند و به دلار می فروشند. این شرط می تواند برای ایران مفید باشد و به جای صادرات مستقیم گاز، آن را به بیت کوین تبدیل کرده و سپس به فروش برساند.

امکان کسب درآمد دلاری برای بانک مرکزی از طریق استخراج بیت کوین

غفاری تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به این موضوع ورود پیدا کند بسیار به صرفه تر است. در تعامل با بخش گاز، می تواند گاز را به قیمت جهانی خریداری کند و با استخراج بیت کوین و فروش آن در بازار جهانی، دلارهای خود را به بازار ایران تزریق کند. این اقدام با توجه به قیمت های موجود برای ایران قابل اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه استقبال جامعه از ارزهای رمزنگاری شده بسیار چشمگیر است، تصریح کرد: در ایران با توجه به تداوم تورم سالانه و به ویژه با شرایطی که پس از تحریم های سال ۱۳۹۵ افزایش یافت، در بین مردم و در بازارها ایجاد شده است. حس بقا، که سعی می کند این بقا را از طریق بازار ارزهای دیجیتال آزاد کند. به نظر می رسد اکنون این بازار به امید ناامیدان تبدیل شده است، در حالی که اساساً این واقعیت ندارد.

بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوند در نهایت بازنده هستند

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: تعداد افرادی که در این بازار ضرر کرده اند بیشتر از افرادی است که پول به دست آورده اند. با این حال، به نظر می رسد که بازار ارزهای رمزپایه تبدیل به مکانی شده است که مردم در آن قمار می کنند تا بتوانند چندین برابر پول خود را ببرند و احساس کنند که از تورم عقب نمانده اند، بلکه مانند هر بازار دیگری است که فقط تعداد محدودی به برندهای خاص تبدیل می شوند. بقیه در سطح تامین مخارج زندگی یا شاید کمتر باقی می مانند، در بازار ارزهای دیجیتال یکسان است. متأسفانه اکثر افرادی که وارد بازار ارز یا ارزهای دیجیتال می شوند به جای پول درآوردن ضرر می کنند.

من توصیه ای برای ورود به این بازار ندارم، مگر اینکه …

وی با یادآوری اینکه بر اساس اقتصاد رفتاری، مردم تمایل دارند اجناس را ارزان بخرند و گران بفروشند، اما معمولاً افراد تحت تأثیر احساسات گران می خرند و ارزان می فروشند، گفت: بر این اساس بیش از ۹۰ درصد مردم. چه کسانی وارد بازار ارز می شوند، در نهایت به عنوان بازنده از آن خارج می شوند. بنابراین توصیه ای برای ورود به این بازار ندارم، مگر اینکه یک ارز دیجیتال پایدار را با قیمت پایین خریداری کنند و سال ها آن را نگه دارند.

در بازار ارزهای دیجیتال نوسان نداشته باشید

وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارزهای رمزنگاری شده باعث می شود همه پول خود را از دست بدهند، ادامه داد: موفقیت در این بازار به مهارت زیاد و توانایی بسیار چشمگیر برای کنترل خود نیاز دارد. در حالی که اکثر افراد این دو دسته را با هم ندارند و به همین دلیل پول خود را از دست می دهند. بنابراین قبل از این شکل از فعالیت در این بازار باید چند سال آموزش ببینند و حتی دیرتر وارد آن شوند نه اینکه بدون تردید وارد شوند و تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

حدود ۶ درصد بیت کوین های استخراج شده از ایران است

چین ۳۰ درصد فعالیت دارد

این تحلیلگر بازار مالی افزود: حدود ۶ درصد بیت کوین هایی که استخراج می شود از ایران است. این رقم در مقایسه با ۳۰ درصد فعالیت چین واقعاً ناچیز است. اگرچه ما پتانسیل بیشتری داریم، اما بسیاری از کشورها از ما جلوتر هستند. این بازار در ایران به رسمیت شناخته نمی شود و بازار پسماند است، اگر هر چه زودتر این بازار و استخراج به مردم واگذار شود حداقل این نتیجه را خواهد داشت که می توانیم بدون هزینه های جانبی گاز صادر کنیم. اگر آن را از جمله لوله کشی یا تبدیل آن به گاز مایع بپذیریم، می توانیم آن را به دلار به قیمت صادراتی به کسانی که می خواهند بیت کوین استخراج کنند بفروشیم. مبدا این دلار باید خارج از ایران باشد و دلار وارداتی به بازار ایران تزریق شود.

ارز دیجیتالی که قرار است آینده جهان را تغییر دهد ممکن است وارد نشده باشد

شکی نیست که آینده جهان در دست ارزهای دیجیتال است

غفاری اظهار داشت: این اقدام موجب تقویت ریال ایران می شود و می توانیم با توجه به برخی انتقادات، به افرادی که می خواهند بیت کوین را بدون زیرساخت استخراج کنند، گاز زیادی بفروشیم و از سرمایه ای که در اختیار داریم نهایت استفاده را ببریم. وی با بیان اینکه بازار ما ارزش آن را ندارد و این موضوع چالشی برای این بازار است، تاکید کرد: ارز رمزپایه ای که قرار است آینده جهان را تغییر دهد شاید نیامده باشد، اما شکی نیست که آینده جهان در دست ارزهای دیجیتال در این شرایط، هر دولتی که بتواند ابتدا خود را با ارزهای دیجیتال سازگار کند، برنده است. بازار ارزهای دیجیتال شانس بیشتری برای مردم دارد و نه اقبال دولت. هر دولتی که زودتر با مردم کنار بیاید در آینده برنده دنیا خواهد بود.

این کارشناس بازار مالی درباره تعلل دولت ها برای حرکت به سمت بازار ارزهای دیجیتال به دلیل عدم امکان ایجاد شفافیت در این بازار و نظارت بر نقل و انتقالات پولی و ایجاد مکانیسم های نظارتی مانند آنچه در چارچوب FATF وجود دارد، گفت: در نهایت دولت ها در برابر قدرت مردم، زانو زده و آن را خواهند پذیرفت. اگر بتوانند از فعالیت های این بازار مالیات بگیرند، قطعا این اقدام تسریع خواهد شد. همانطور که دولت ایران می تواند با توجه به میزان تراکنش های موجود در کیف پول ها مالیات بگیرد.

اواخر سال ۲۰۲۴ تا اواسط سال ۲۰۲۵، شاهد یک حرکت نزولی بسیار قوی در بازارهای مالی خواهیم بود.

غفاری درباره برخی نگرانی ها در خصوص تاثیر رویداد نصف شدن بیت کوین که یک رویداد از پیش برنامه ریزی شده در پروتکل بیت کوین است، بر چشم انداز فعالیت این بازار توضیح داد: در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰ انتخابات در سراسر جهان برگزار می شود. . این شرایط یک گسترش مالی بسیار بزرگ در سراسر جهان ایجاد می کند. با توجه به برگزاری این انتخابات، منابعی را از آینده قرض می گیرند تا بین مردم توزیع شود تا مردم به آن حزب رای دهند. این موضوع باعث می‌شود با وجود انقباض پولی و انبساط مالی، قیمت بیت‌کوین و طلا در سراسر جهان بسیار بالا برود. قیمت ها بالا می رود، اما برای آنها خریداری نمی شود. سرانجام پس از پایان انتخابات و در پایان سال ۲۰۲۴ تا اواسط سال ۲۰۲۵، شاهد یک حرکت نزولی بسیار شدید در بازارهای مالی خواهیم بود. این اتفاق در بازار طلا و ارزهای دیجیتال رخ خواهد داد.

ممکن است سه یا چهار سال طول بکشد تا سقف بازیابی شود

وی افزود: با پایان این انتخابات خریداران در این بازارها باقی نمی مانند و در این مدت این بازارها با کاهش قابل توجهی مواجه خواهند شد و ممکن است سه یا چهار سال طول بکشد تا بتوانند آن سقف را بازیابی کنند.

ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه ای ندارند. یا صفر می شوند یا خیلی بالا می روند

نوسانات بالا ضررهای بیشتری را برای نوسانگران در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می کند

این تحلیلگر بازارهای مالی مهم ترین تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و فارکس را حمایت از پول عنوان کرد و گفت: پول رمزارز پشتوانه ای ندارد. یا صفر می شوند یا خیلی بالا می روند. اگر پولی که در بازار فارکس باشد، هرگز صفر نخواهد شد. حداکثر نوسان قیمتی که در بازار فارکس در یک روز اتفاق می افتد شاید دو درصد باشد. اگر در بازار ارزهای دیجیتال، ۵ یا ۶ درصد برای یک روز طبیعی است. این نوسانات بالا ضررهای بیشتری را برای نوسانگران در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می کند.

من بازار فارکس را بهتر از بازار ارزهای دیجیتال می دانم

وی افزود: در بازار ارز با دلال هایی کار می کنیم که باید چندین مجوز گرفته باشند. کار در بازار فارکس با بانک ها، کارگزاران و دولت ها است، اما در بازار ارزهای دیجیتال، شما فقط با صرافی ها کار می کنید و سطح بازار بسیار پایین تر از بازار فارکس است. علاوه بر این، در بازار فارکس، فعالان بازار بسیار حرفه ای تر از بازار ارزهای دیجیتال هستند. بنابراین، من بازار فارکس را بهتر از بازار ارزهای دیجیتال می دانم و احتمال از دست دادن کل پول در بازار فارکس کمتر از بازار ارزهای دیجیتال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا