اخبار اقتصاد ایران

حذف بساط رانت و فساد در واردات نیازمند 2 گام است

اگر دولت قصد دارد مقیاس رانت و زمینه های فساد پولی و مالی در واردات را حذف کند، لازم است ۲ گام برداشته شود.

افق میهن، هادی حق شناس، اقتصاددان در یادداشتی نوشت:

اخیرا وزیر اقتصاد درباره لزوم نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد صحبت کرده است. موضوعی که بسیار مورد بحث قرار گرفته است. در عین حال برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد نیاز به اصلاحاتی دارد که باید قبل از تک نرخی شدن ارز مورد توجه قرار گیرد. در واقع این تحلیل گران معتقدند نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد و سایر نرخ ها نیازمند پیش نیازهایی است.
به طور کلی اگر در اقتصاد قاعده ای را بپذیریم و آن این است که وقتی ارز در اقتصاد چند نرخی باشد قطعا رانت و فساد و اخاذی وجود خواهد داشت. مشکل اینجاست که وقتی کالایی با نرخ ارز ترجیحی یا نیم نرخی در اقتصاد وارد می شود و عرضه می شود، طبیعی است که همان کالا علاوه بر واردات، با نرخ دیگری نیز قابل خریداری باشد. تفاوت این دو نرخ در نرخ «اجاره» است که در واقع به معنای زمینه سازی برای فساد و طمع است. حتی اگر دولت تمام دستگاه های حاکمیتی را برای نظارت بسیج کند یا اساساً واردات کالاهای مذکور را به دستگاه خاصی واگذار کند، باز هم تغییری در بحث فساد ایجاد نمی شود. ارز چند نرخی به معنای کالاهای چند نرخی و متعاقب آن بروز فساد است.
نکته مهم این است که نرخ تورم بر اساس نرخ محصول مذکور در بازار آزاد افزایش می یابد. این واقعیتی است که در سال های اخیر در زمینه مسائلی مانند کمبود مرغ یا گوشت و… یا عدم عرضه آنها مشاهده شده است. واقعیت این است که مرغ هم در گذشته و هم امروز به نرخ دولتی عرضه می شد. اما بخش بزرگی از مرغ های وارداتی با نرخ ارز ترجیحی نیز با نرخ آزاد توزیع می شود.
امروز نیز چنین وضعیتی وجود دارد. مشکل اینجاست که نرخ تورم بر اساس نرخ های موجود در بازار آزاد شکل می گیرد نه بر اساس نرخی که در بازارهای دولتی، فروشگاه های عمومی و … توزیع می شود.
این مثال را زدیم تا مخاطب را متوجه این موضوع کنیم که مهم ترین عارضه چند نرخی بودن کالاها و بازارها این است که نه تنها زمینه های لازم برای فساد و رانت را فراهم می کند، بلکه باعث ایجاد طیف گسترده ای از گرانی ها می شود. و تورم و مشکلات معیشتی برای مردم می شود.
نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه دلیل اساسی شکل گیری سیستم های چند نرخی چیست؟ چه وضعیت چند نرخی در بازار ارز باشد و چه در بازارهای مصرفی مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت و … دلیل اصلی آن بحث سیاست های پولی و وجود تورم در اقتصاد است. اگرچه این اصل پذیرفته شده است که نباید نظام چند نرخی تشکیل شود و نرخ تک نرخی در بازارها ایجاد شود، اما اگر تورم در بازارهای کشور کاهش پیدا نکند و تک رقمی نشود، هیچ نشانه ای وجود نخواهد داشت. از بهبود
تا زمانی که در اقتصاد ایران تورم تک رقمی وجود نداشته باشد و در حالت ایده آل زیر ۵ درصد نباشد، همواره با نرخ ارزهای چند رقمی اعم از ترجیحی، نیمه ارزی، ارزهای بازار آزاد و چند رقمی مواجه خواهیم بود. نرخ های رقمی برای مرغ و سایر اقلام وارداتی. مواجه خواهیم شد
بنابراین اگر دولت قصد دارد مقیاس رانت و زمینه های فساد پولی و مالی در واردات را حذف کند، لازم است ۲ گام برداشته شود. ابتدا باید سیاست پولی و مالی و بودجه را تعدیل کنیم که هدف نهایی آن تورم تک نرخی است و سپس ارز به صورت چند نرخی در اقتصاد وجود نداشته باشد. این ضرورتی است که اقتصاد ایران باید به آن توجه کند و تلاش کند این دو گام مهم را در اقتصاد بردارد. مهار تورم نه تنها در نظام های چند نرخی بلکه برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز ایران یک ضرورت انکارناپذیر است. اگر نرخ تورم در اقتصاد ایران تک رقمی شود، حل بسیاری از تعارضات اعم از انرژی، بودجه و… به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
از سوی دیگر تداوم تورم بالا زمینه رشد بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات اقتصادی را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا