حراج داراییهای دولتی/ خصوصی سازی یا ورشکستگی دولت؟
موضوع هفته: آیا مردم همچنان باید فساد و کلاهبرداری های مالی دولت، بانک ها و صندوق های بازنشستگی را تحمل کنند؟
احتمالاً افرادی را در اطراف خود دیده اید که به دلیل ورشکستگی یا بدهی های کلان (وام های سررسید، چک های سررسید و غیره) هر چیزی که دارند را می فروشند. آنها خود را می فروشند تا شاید برخی از مشکلات بزرگتر خود را حل کنند
گزارش کردن افق میهننمی دانیم شما هم احساس می کردید که عملکرد امروز دولت شبیه همان افرادی است که ورشکسته یا غرق در مشکلات مالی هستند یا خیر؟ ظاهراً دولت، بانک ها و صندوق های بازنشستگی همه چیز را می فروشند تا پول جمع کنند و بخشی از کسری های عظیم خود را پوشش دهند. از خصوصیسازیهایی که این روزها بحثهای داغی در آن مطرح است تا فروش سهام شرکتهای مهم استراتژیک دولتی، بانکها و صندوقهای بازنشستگی، همه چیز نشان میدهد که این پول نیست.
شاید این موضوع به مذاق برخی از حامیان دولت خوش نیامد و این دوستان بر این باورند که اقدامات دولت در ماه های اخیر منطبق بر تمایل دیرینه دولت برای کوچک شدن دولت و افزایش مداخلات دولت در اقتصاد است. اما اعتراف کنید: همه اساتیدی که در دولت فعلی خدمت میکنند در این ۵۰ سال سمتهای متفاوتی داشتهاند و اگر مبتکر چنین تحولاتی بودند، تا به حال از آنها خبر داشتیم. در واقع این سیاست غلط به نوعی ادامه سیاست واگذاری و تولید اموال دولتی در دوران ابراهیم رئیسی است.
باور کنید اگر این اقدامات و خصوصیسازیها چند سال پیش برای کاهش کنترل دولت و بانکهای دولتی بر اقتصاد انجام میشد، خوشحال میشدیم، اما این روزها فروش سهام شرکتها و خصوصیسازی بیشتر شبیه آن است. تیر این به دولت، بانک ها و صندوق های بازنشستگی بستگی دارد تا سیاست های انقلابی.
بیش از هر کسی که معتقد باشد دولتمردان ما در این برهه تاریخی، عملیات اقتصادی و اقدامات جسورانه سیاسی را انتخاب کرده اند، بسیاری بر این باورند که نه تنها هیچ اتفاق امیدوارکننده ای رخ نمی دهد، بلکه اختلافات مختلف به طرز عجیبی وضعیت را بدتر و اسفبارتر از قبل می کند.
مایه تاسف است که بی اعتمادی به مقامات دولتی و تصمیم گیران آنقدر گسترده است که باج گیری خبری مانند بررسی FATF نمی تواند بیش از ۲ باشد. زمان آن فرا رسیده است که جلوی کاهش نگران کننده ارزش پول ملی و رشد نرخ ارز را بگیریم. دلار در چنین شرایطی بعید است کسی بپذیرد که خصوصیسازی و فروش سهام شرکتهای دولتی، نهادهای حاکمیتی، بانکها و صندوقها با خروج از شرکت و آغاز جهشهای اقتصادی همراه باشد.
البته ما هرگز منکر مزایای خروج از دولت و شرکتی شدن بانک ها نیستیم و معتقدیم حتی اگر قهری هم باشد باید آن را به فال نیک بگیریم. اما اگر این فروشها، فروشهای پیشنهادی کوچک باشد که برای تضعیف مدیریت شرکتهای قدیمی و بزرگ طراحی شدهاند، نمیتوانیم از نتیجه خیلی خوشحال باشیم.
خصوصی سازی و فروش سهام به چه قیمتی؟
شاید شرکت های موجود در سبد سهام نمونه خوبی از خصوصی سازی های کاذب و تصمیمات غیرکارشناسی در انتخاب سیاست های کلان اقتصادی کشور باشند. نتیجه سهامداری ها چه بود جز اینکه در نهایت مدیریت بسیاری از شرکت های بزرگ و قدیمی را به دست افراد بی سواد در هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی انداختید؟ آیا واقعا این شرکت ها خصوصی شده اند؟ آیا سود خاصی برای مردم و سهامداران این شرکت ها به همراه داشته است؟
به راستی چه کسی در بخش خصوصی واقعی آنقدر احمق است که با سود ۶ ماهه ۴۰۰ میلیارد تومانی، ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه و سود قابل تقسیم در پالایشگاه تهران برای خرید ۵۰ درصد سهام پتروشیمی اراک خرج کند؟ آیا انسان عاقل حاضر است سود سالانه ۷۰۰۰ میلیارد تومانی بانکی را کنار بگذارد و به جای آن سهام شرکتی را با سود سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری کند؟
آیا می دانید از گران فروشی ۲۴ هزار میلیارد تومانی سهام ۵۰ درصدی پتروشیمی اراک چه کسانی سود کردند؟ بله، این سود برای جبران بخشی از زیان ها و تخلفات بانک ملی در سال های اخیر در نظر گرفته شده و از جیب مردم پرداخت شده است.
حتی اگر فرض کنیم مالکان اصلی شرکتهای موجود در سبد سهام، مردم هستند و این شرکتها به صورت واقعی خصوصیسازی شدهاند، درست است که حاصل سالها فساد، تخلفات مالی و زیان دهها میلیارد دلاری است. جبران تومان از بانک ملی با گران فروشی پتروشیمی اراک به مردم؟
فروش اوپال به شرکت فولاد مبارکه اصفهان چطور؟ یعنی خروج بانک پارسیان از حوزه بانکی و بحران های مالی چند ساله از جیب بیش از ۳۵ درصد سهامداران و صندوق های بازنشستگی جبران می شود؟
آیا می دانید بیش از ۳۰ درصد سهام بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو ورشکسته و شرکت های تابعه آن است؟ آیا باز هم خودروسازان دست در جیب مردم می گذارند؟
اکنون نوبت دولت برای فروش فولاد سیرجان از زیرمجموعه های بانک پاسارگاد، ستاره خلیج فارس از زیرمجموعه های تامین اجتماعی و فروش دولتی سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا است و شاید قدم بعدی به ایران مال و پذیرش بخشی از سال های بحران باشد. و فساد در بانک آینده را جبران کند.
فرض کنید دولت موفق شده است مانند همه بازی های خود در سال های اخیر سهام شرکت های ایرانی خودرو و سایپا را بفروشد. به نظر شما سود مالی دولت از فروش بلوک های کوچک این شرکت های ورشکسته چه خواهد بود؟ ?
شاید قیمت فروش این دو بلوک حتی برای ۱۰ درصد بودجه موسسات مذهبی و غیره هم کفایت نکند، اما خروج دولت از لیست سهامداران این دو شرکت، شرایط این شرکت ها را تغییر داده و به آنها فرصت می دهد. برای ایجاد بهشت مطلوب برای آن سهامداران؟
چگونه است که هر بار صحبت از تغییر وضعیت خودروسازان، کیفیت خودروهای تولیدی، تضییع حقوق خریداران و… به میان می آید، عده ای بر طبل خصوصی سازی و فروش سهام دولتی در آنها می کوبند؟ شرکت؟ جدای از اینکه ساختار حلقه مانند و تملک غیرقانونی سهام این شرکت ها توسط شرکت های تابعه، فرصت و رانت های پنهانی را برای خریداران احتمالی سهام دولتی این شرکت ها ایجاد می کند؟ آیا سفر دریایی در وسط است؟
درباره فروش سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس چه می توان گفت؟ پیشنهاد سهام این شرکت با وجود داشتن بیش از ۲.۴ میلیارد یورو بدهی ارزی و عدم کسب سود معقول در سال جاری، علاوه بر اینکه بارها نسبت به خصوصی سازی شرکت های مهم استراتژیک مانند پالایشگاه هشدار داده شده است، قابل تامل است. مناقصه تامین اجتماعی موفق تلقی می شود؟
امیدواریم فروش داراییها و سهام شرکتهای دولتی که نوعی ثروت ملی محسوب میشوند انتخاب نشده باشد، زیرا این آسانترین و در دسترسترین راه برای دریافت پول و جبران بخشی از بودجه موسسات تشریفاتی است. از آنجا که ساده ترین راه اغلب احمقانه ترین راه تلقی می شود و امروز می توان خصوصی سازی های قبلی و بحران های سهام عدالت را قضاوت کرد و آنها را یک اشتباه بزرگ تاریخی خواند، فردا می توانیم نتایج این اقدامات را بررسی کنیم.
اگر قرار باشد تغییرات با فروش سهام شرکت آغاز شود، وای بر ما:
لااقل در ۴ ماه گذشته به غیر از بدبختی اکثر مردم خبری از برنامه های اقتصادی انقلابی نبوده است. نه خبری از افزایش ارزش پول ملی (۴۰ درصد کاهش در ۴ ماه) بود و نه از ده ها وعده در خصوص استفاده از کارشناسان مجرب. بار دیگر آقازاده ها و دامادها بر کرسی های اجرایی نهاد ریاست جمهوری تکیه می زنند و مدیرانی مثل همتی که امتحان ضعیفی دارند منصوب می شوند.
ما می دانیم که وقتی صحبت از درک مسائل پیچیده اقتصادی می شود، نمی توان از مسئولان و سیاست گذاران اقتصادی کشور انتظار زیادی داشت. می دانیم که در این کشور اتاق فکر یا برنامه مشخصی وجود ندارد و هرکس به قدرت برسد ساز خودش را می زند. می دانیم که بانک مرکزی استقلال علم و جسارت مقابله با بانک های متخلف را ندارد و بانک ها و افراد حاضر در آنها بسیار بزرگتر و قدرتمندتر از مدیران بانک مرکزی هستند. می دانیم که وضعیت اقتصادی بسیار بحرانی است و همه چیز به کمبود و قحطی رسیده است، اما باور کنید تنها راه حل، فروش دارایی ها و سهام شرکت های دولتی نیست و این باید در قالب یک بسته جامع و هماهنگ باشد. اقدامات اصلاحی صورت گیرد.
هنوز خبری از گشایش های سیاسی و بین المللی و رفع تحریم های بین المللی و خبری از اصلاحات اساسی در نظام مالیاتی استان نیست. به عبارت دیگر، درآمدهای سنتی دولت به میزان قابل توجهی خشک شده و چاره ای جز فروش اموال و دارایی ها وجود ندارد.
پایان مقاله