بانک و بیمه

حراج ربع‌ سکه بر مبنای دلار ۹۵ هزار تومانی واقعیت دارد؟

به گزارش افق میهن، در روزهای اخیر و همزمان با افزایش موقت نرخ ارز، برخی از فعالان رسانه ای و کارشناسان اقتصادی در شبکه های اجتماعی و حتی رسانه ملی به انتقاد از سیاست بانک مرکزی پرداخته اند. اگرچه برخی از اظهارات و مطالب ارائه شده توسط کارشناسان برجسته قابل طرح و بحث در محافل کارشناسی است، اما برخی دیگر از موضوعات مطرح شده فاقد ارزش کارشناسی است.

تحقیقات نشان می دهد برخی از فعالان اقتصادی و دلالان بازار سرمایه همواره با هدف غیرکارشناسی توصیف تصمیمات بانک مرکزی و تضعیف مهمترین بازیگر سیاست های پولی و بانکی کشور، اتهاماتی را علیه سیاست کنترلی بانک مرکزی مطرح می کنند. در واقع این افراد با غیرحرفه ای خواندن مسئولان بانک مرکزی مردم را از بهبود وضعیت منصرف می کنند.

به عنوان مثال، تحویل اخیر ربع سکه طلا در مرکز مبادلات ایران و افزایش سهمیه ارز مسافرتی مورد انتقاد گروه های مختلف موافق و مخالف دولت قرار گرفته است. این انتقاد علاوه بر شبکه های اجتماعی در ستون های خبری و برنامه های طنز تلویزیونی نیز مطرح شد.
در زیر به بررسی هر یک از موارد ذکر شده می پردازیم.

فروش ربع سکه ۹۵۰۰۰ تومان!
به گزارش پلنوم، یکشنبه گذشته (۲۲ اسفندماه) بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار سکه و ارز، مرحله اول حراج سکه را در مرکز مبادلات ارزی و از ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه سفارش داده شده در سامانه برگزار کرد. با توجه به قیمت تعیین شده از سوی ارائه دهنده، ۱۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱۵۴۸۰۰۰ تومان به برندگان اهدا شد.

این مزایده قیمت پایه از پیش تعیین شده نداشت و متقاضیان پیشنهادات خود را ثبت کردند. با این وجود، به گفته برخی کارشناسان، نکته عجیب حراج سکه در واقع به تحلیل برخی افراد از قیمت دلار مربوط می شود، این سکه ها با قیمت دلاری بیش از ۹۵ هزار تومان به مردم فروخته می شود.

در همین رابطه سیامک قاسمی، اقتصاددان و فعال حوزه بازارهای مالی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خیلی جالب، بانک مرکزی در بازار آزاد شمش طلا را به قیمت دلار از مردم می خرد و طلا ضرب می کند. سکه و به قیمت ۹۳۰۰۰ تومان به فروش می رساند. به مردم می فروشد و از آن مالیات می گیرند. حالا خوب است که قیمت دلار در بازار آزاد را قبول ندارند و دنبال دلاری شدن هستند.»

رصد شبکه اجتماعی ایکس و همچنین کانال های اینستاگرام و تلگرام نشان می دهد که این گونه واکنش ها اغلب در فضای مجازی بازنشر می شد. جالب اینجاست که اکثر افرادی که خود را فعال در بازارهای مالی می دانند، قیمت پایه سکه در مرکز مبادلات را بیش از ۹۰ هزار تومان اعلام کردند. بسیاری از افراد نیز اظهارات این افراد را می پذیرند و به دلیل ناآگاهی و تحقیق در مورد موضوعات اقتصادی آن را به خانواده یا دوستان خود منتقل می کنند.

آیا ادعا درست است؟
اولین نکته در این زمینه این است که معمولاً در ارزیابی موضوع حراج سکه توسط بانک مرکزی به مفهوم «حباب قیمت سکه» توجه نمی شود. حباب قیمت یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی است که اهمیت نوسانات و ناپایداری قیمت ها را تداعی می کند.

معمولاً زمانی که قیمت یک کالا یا دارایی در بازار از ارزش واقعی آن بیشتر شود. سرمایه گذاران از تشکیل حباب قیمتی و لزوم دقت بیشتر در معاملات صحبت می کنند. به عنوان مثال در حال حاضر حدود ۵.۵ میلیون تومان از قیمت ربع سکه معادل ۴۲ درصد آن مربوط به حباب است. این بدان معناست که با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی عرضه طلا معامله می شود.

در واقع چون ربع سکه قیمت کمتری نسبت به سایر سکه ها دارد; این امر بسیار مورد استقبال است و با توجه به اینکه تقاضا و عرضه تعیین کننده قیمت در بازار است، با افزایش تقاضا، حباب ربع سکه نیز افزایش می یابد.

جالب است بدانید پدیده حباب قیمت در مقاطعی باعث شده است که نسبت قیمت ربع سکه به قیمت کل سکه که منطقاً باید ۲۵ درصد باشد به بیش از ۴۰ درصد برسد.

در واقع نرخ دلار ۹۵ هزار تومانی که برخی از کاربران فضای مجازی اعلام کرده اند، مردود و نادرست است زیرا مشکل حباب قیمتی را در نظر نمی گیرد. از آنجایی که در مکانیزم حراج سکه قیمت پایه از پیش تعیین شده ای وجود نداشت، نمی توان گفت که بانک مرکزی نرخ مشخصی را مبنای عرضه خود قرار داده است، بلکه این خریداران بودند که قیمت ربع سکه را در بازار نیز می دانستند. از آنجایی که وسعت حباب قیمت برای خرید سکه در قیمت های پیشنهادی خود با یکدیگر رقابت می کردند.

از سوی دیگر بانک مرکزی آگاهانه وارد بازار سکه شده و با عرضه سکه های بدون تاریخ سعی در کاهش حباب سکه در این بازار دارد. حبابی که تحت تأثیر نقدینگی بازار و امید به افزایش قیمت و کمیاب بودن یک محصول به وجود می آید. از سوی دیگر بانک های بیمار یکی از دلایل اصلی نقدینگی فعلی هستند و دولت سیزدهم و بانک مرکزی نیز برای رفع این مشکل اقداماتی انجام داده اند.

با توجه به آنچه گفته شد قیمت نهایی ربع سکه به دلیل وجود حباب تقریبا ۴۰ درصدی است و به همین دلیل با نرخ دلار ۹۰ هزار تومانی مقایسه می شود. بنابراین این ادعا گمراه کننده است و ارزش کارشناسی ندارد.

توزیع کرایه ۵ میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سفرهای خارجی!
نکته دیگری که پس از انتشار ربع سکه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته افزایش سهمیه ارز مسافرتی است. در همین راستا، واحد خبری ۲۰:۳۰ در گزارشی با عنوان «توزیع رانت ۵ میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سفرهای خارجی» با انتقاد از سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرانه ارزی هزینه سفر، بانک مرکزی را متهم کرد. پیشنهاد ارائه اجاره به مسافران.

این گزارش تعداد مسافران خارجی در نوروز سال گذشته را ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد و بر اساس این آمار، میزان خروج نقدی از کشور ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. و هنگام بررسی آمار توزیع ارز در ترافیک هوایی در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ نشان می دهد که تنها به ۳۴ هزار و ۴۴۹ نفر وجه نقد اختصاص یافته است که کمتر از ۱۰ درصد رقم ذکر شده در گزارش منتشر شده است.

بررسی مکانیزم تخصیص ارز
تخصیص ارز مسافرتی هوایی کاملاً در چارچوب تقاضای ارزی محاسبه شده در بند سوم آیین نامه ارزی بانک مرکزی و برای سفرهای هوایی با مقاصد مختلف زیارتی، سیاحتی، آموزشی و اداری انجام می شود که با توجه به بر اساس قانون، بانک مرکزی موظف است بر اساس نرخ ارز حاصل از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور به این تقاضا پاسخ دهد.

سازوکار تخصیص ارز برای سفرهای هوایی تنها برای پرداخت به متقاضیانی طراحی شده است که نیاز واقعی دارند. طبق قانون بانک مرکزی موظف است به این درخواست پاسخ دهد
سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه ای طراحی شده است که ارز تخصیصی تنها به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی «مسافران پس از گیت خروج فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه های بین المللی کشور» پرداخت می شود. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه ها مبنی بر اینکه ارز پس از دریافت توسط متقاضی به بازار تهران بازگردانده می شود یا از بلیت جعلی برای کسب مابه التفاوت قیمت در بازار استفاده می شود، در این سازوکار صحت ندارد.

با توجه به این توضیحات، ادعای توزیع کرایه ۵ همتی توسط بانک مرکزی برای سفرهای خارجی کذب است. زیرا جمع و تفریق ساده نشان دهنده خطای محاسباتی است. پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در آیین نامه ارزی بر اساس نرخ مبادله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، کاملاً در چارچوب مصوبات جاری و گذشته انجام شد. قوانین همچنین پاسخگویی به نیازهای واقعی ارزی نقش مهمی در کاهش نقش مخرب معامله گران در بازار ارز دارد.

دولت در راه کاهش منافع دلالان بازار است
واضح است که اظهارات برخی افراد مربوط به فقدان پیش نیازهای علمی لازم است; در فضای مجازی با کارشناسان اصلاحات اقتصادی مواجه هستیم که از کمبود سواد رسانه ای و اقتصادی مردم سوء استفاده می کنند. این افراد که مدعی تسلط بر همه بازارهای مالی هستند، کسب و کار خود را تنها به انجام آموزش سرمایه گذاری محدود کرده اند و حاضر نیستند ثروت خود را به بخش های مختلف تقسیم کنند. از سوی دیگر برخی افراد با معرفی سبد دارایی خود، افراد را برای افزایش سرمایه راهنمایی می کنند.

بی شک اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی و ساماندهی بازار سکه، طلا و ارز، منافع معامله گران را به خطر می اندازد. روندی که تلاش می کند اقدامات دولت را ناموفق جلوه دهد تا از روند کنونی حداکثر بهره را ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا