اخبار بورس

حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد “هیجان”

رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

شور و هیجان ناشی از انتخاب مسعود بیزیکیان به عنوان رئیس جمهور کشور، بازارها را به سمت قیمت متعادل سوق داد. دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به ارزش ۵۹ هزار تومان رسید و شاخص بورس نیز از پایین به صعود نزدیک شد. این هیجان می تواند تا فردا یا پس فردا ادامه داشته باشد. در آن روز، شاخص بورس بالاترین رشد خود را در یک ساعت و نیم اول ثبت کرد و سپس شاخص کاهش یافت که می تواند به معنای انفجار هیجان باشد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییرات مثبت از ابتدای هفته (مانند کاهش قیمت دلار آزاد و رشد شاخص بورس) اظهار نظر کرد. اخبار بورس، توضیح داد: زمانی که بازارهای کشور منتظر انتخاب یکی از دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری بودند، نرخ دلار بالای ۶۱ هزار تومان و با نقدینگی فعلی بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ همات، با رشد اقتصادی نسبتاً ناپایدار ۳.۵ درصدی بود. ارزش دلار ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان بیشتر نبود. بنابراین قیمت دلار بالاتر از ارزش ذاتی خود بود.
بوربور ادامه داد: بر اساس شاخص‌های مالی موجود و شاخص‌های بنیادی، ولنگاری بازار سهام در کف قیمت قابل مشاهده است.

وی افزود: در همین شرایط هیجانات ناشی از انتخاب مسعود مزکیان به عنوان رئیس جمهور کشور باعث شد تا بازارها به قیمت تعادلی خود برسند. دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به ارزش ۵۹ هزار تومان رسید و شاخص بورس نیز از پایین به صعود نزدیک شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تداوم این شرایط مثبت گفت: این هیجان می تواند تا فردا یا پس فردا ادامه داشته باشد. امروز هم شاخص بورس در یک ساعت و نیم ابتدایی بیشترین رشد خود را به ثبت رساند و سپس شاخص کاهش یافت که می تواند به معنای کمرنگ شدن هیجان باشد.

وی تصریح کرد: امروز قیمت دلار نیز افزایش جزئی را ثبت کرد. بنابراین می توان گفت که قدرت جبهه های مسلط رو به تضعیف است و این احتمال وجود دارد که فردا آخرین روز رشد بازار با توجه به این هیجان باشد.

رشد پایدار بازار سهام در گرو اقدامات و برنامه های آقای مهندس است

بوربور توضیح داد: امروز معادل بانکی انتشار اوراق اندکی افزایش یافته است و ثبات یا افزایش این نرخ به برنامه های اقتصادی آقای بوربور بستگی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی ریزش بورس، دلار بود که نرخ آن با بازار آزاد تفاوت جدی داشت، شاید بتوان برنامه ای برای نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر در نظر گرفت. به این دلایل: آنها مشتاقانه منتظر ظهور بازار هستند و به اقدامات و برنامه های آقا خیره می شوند.

عوامل رشد پایدار بورس

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا زمانی که شرایط برای رشد دلار نیما و کاهش نرخ سود وجود نداشته باشد، نمی توان به رشد بورس امیدوار بود.

بوربور بر لزوم رشد پایدار بورس تاکید کرد و گفت: شاخص بورس با قوانین اساسی می تواند با ثبات حرکت کند. در حال حاضر، جهت گیری بازار سهام به سمت «هیجان» است. که توانایی این اشتیاق در شکل دادن به رشد بازار قطعا تضعیف خواهد شد.

او اضافه کرد: آنچه می توان به طور جدی پیگیری کرد و به آن تکیه کرد، برنامه آقای مزیکیان برای رشد بازار است و تصمیم جدی بازار برای ادامه رشد به این برنامه ریزی بستگی دارد.

تاثیر رئیس جمهور منتخب بر اقتصاد جهانی و روابط خارجی ایران

یک کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اکنون زمان مناسبی برای پیش بینی تاثیر رئیس جمهور منتخب ایران بر اقتصاد جهانی و روابط خارج از ایران نیست. مهم است که سیاست کلی پزشک “ارتباط با شرق و غرب” و بر ضرورت آنها تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین راهکارهایی که اعتقاد به رشد پایدار بورس را تعیین می کند، معیارهای جهانی است. و دستیابی به روابط پایدار با شرق و غرب، امید به رشد اقتصاد ضعیف کشور را فراهم می کند. این وعده‌ها به گوش مردم کشور رسیده است، اما فعلاً نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد و پیش‌آگهی آن منوط به این است که دولت چهاردهم نشانه‌هایی از گام‌های اولیه در این زمینه را ببیند. در حال حاضر تنها می توان به چنین وعده هایی خوش بین بود، اما تاثیر دولت جدید بر اقتصاد در آینده منوط به اجرای این وعده ها خواهد بود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا