بانک و بیمه

حرکت صندوق‌های ثروت ملی به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه بازار، آب و انرژی: علیرضا میرمحمد صادقی در همایش فنی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در صنعت برق که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد، گفت: هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی تبدیل بخشی از منابع به پایدار است. رونق تولید و تبدیل اقتصادی و حفظ سرمایه مولد. سهم نسل های آینده منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی است.

عضو هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با اشاره به اهمیت بخش انرژی در سرمایه گذاری صندوق های ثروت ملی افزود: صندوق های ثروت ملی در دهه های اخیر به عنوان ابزاری برای مدیریت درآمد حاصل از فروش نفت و گاز به ویژه در کشورهای صادرکننده انرژی

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غنی از منابع، این صندوق ها به دنبال حفظ ثروت ملی به صورت پایدار و بلندمدت هستند. در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در استراتژی سرمایه‌گذاری این صندوق به‌ویژه در بخش انرژی رخ داده است که سرمایه‌گذاری‌ها از منابع فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر یافته است.

وی با اشاره به مزایا و معایب سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی گفت: سودآوری بالا و بازدهی قابل اعتماد و همچنین حمایت از توسعه اقتصادی از جمله مزایا و تغییرات در بازار جهانی انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای از مزایای سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی انرژی است. .

میرمحمد صادقی در این زمینه تاکید کرد: صندوق های توسعه ملی به عنوان نهادهای مهم مالی در حال تغییر رویکرد سرمایه گذاری خود از منابع فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر هستند.

عضو هیأت مدیره صندوق توسعه ملی دلایل تغییر استراتژی انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد بحث قرار داد و افزود: اینها در تغییرات اقلیمی و فشارهای بین‌المللی، کاهش هزینه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ثبات اقتصادی، فرصت‌های نوآوری و غیره است. تنوع بخشی به سبد انرژی

وی در تشریح آینده سرمایه گذاری صندوق های ثروت ملی در حوزه انرژی گفت: توسعه صندوق های ثروت ملی به سمت سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر نه تنها یک ضرورت است، بلکه به عنوان یک سرمایه بلند مدت، پایدار و کم خطر شناخته می شود. استراتژی از منظر اقتصادی

میرمحمد صادقی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی ایران با اقداماتی که در راستای توسعه صنعت برق و نیروگاه ها انجام داده، نقش مهمی در تامین انرژی پایدار کشور داشته است. با این حال، برای رویارویی با چالش‌های آینده، باید تمرکز را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر معطوف کرد. این تغییر رویکرد نه تنها به بهبود شرایط محیطی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی کمک می کند، بلکه فرصت های اقتصادی جدیدی را نیز به همراه خواهد داشت.

به اعتقاد وی، سرمایه گذاری های صندوق توسعه ملی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نه تنها می تواند به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند، بلکه به عنوان محرکی برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی عمل می کند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴، سهم انرژی های فسیلی در نروژ از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد، در عربستان سعودی از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد و در چین از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد از انرژی های تجدیدپذیر کاهش یافته است. مصرف در کشورهای مذکور از ۵ به ۲۰، از ۲ به ۲۰ و از ۵ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری با منابع طبیعی غنی از پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر از جمله پتانسیل خورشیدی با میانگین ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت نور خورشید در سال، منابع بادی در مناطق مختلف برخوردار است. وی به ویژه به شمال غرب کشور و استفاده از منابع آبی به دلیل وجود سدها و منابع آبی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا