فرهنگ و هنر

حضور موفق محسن تنابنده در «زودپز» :: افق میهن

بازی موفق محسن تنابنده در زودپز تقریبا مورد تایید همه قرار گرفت، در ادامه ابتدا نگاهی داریم به بازی تنابنده در زودپز و سپس به بررسی چهار نقش متفاوت او در سال های اخیر پرداخته ایم.

به گزارش افق میهن، زودپز منتشر شده و واکنش ها به کیفیت این فیلم متفاوت بوده است، آنچه مشخص است آمار متوالی فروش خیره کننده فیلم است، خبری که البته بیشتر به نظر می رسد در جهت تبلیغ فیلم صفحه اینستاگرام مجله فیلم نیز به این آمارها واکنش منفی داشت اما این آمارها بیشتر حاشیه ای است و آنچه مشهود است برتری فروش فیلم نسبت به «قیف» است که با عطاران روی اکران است و نتوانسته فروش قابل توجهی داشته باشد. کیفیت آن متناقض است.

عده ای فیلم را پسندیده اند و عده ای می گویند که لحظات شیرین در فیلم کم است. داستان آن، داستان دو باجنگ است که می خواهند پدرشوهرش را به عنوان شهید جانشین کنند و پیشاپیش از این امر بهره مند شوند. ظاهرا بازی هایشان خوب بود یعنی رامبد جوان موفق شده بازیگران فیلمش را کنترل کند، فارغ از ضعف های فیلمنامه و موفقیت فیلم، تقریبا همه بازی موفق محسن تنابنده را تایید کردند. ما یک زودپز داریم و سپس چهار نقش مختلف آن را در سال های اخیر بررسی کردیم:

کاربری به نام مسعود دولت آرا که در عرصه سینما فعالیت می کند از درخشش فردی تنابنده در جدیدترین کمدی رامبد جوان می نویسد: لحظاتی از «آشپز» که ژست ضد جنگ را به خود می گیرد و از یک فیلم کمدی به فیلمی ایدئولوژیک تبدیل می شود، مخاطب را آزار می دهد. اما در نهایت فیلم یک ناجی دارد، محسن تنابنده که خوب می خندد و برگ برنده فیلم است.

صفحه اینستاگرام سینما ۱۲۰ درباره اجرای تنابنده در آرام پز نوشت: محسن تنابنده بار اصلی کمدی «زودپاز» را به دوش می کشد. نوید محمدزاده در تجربه جدید خود نقش یک آس و پاس جوان را باورپذیر بازی می کرد و او واقعا به این چالش نیاز داشت. گل آرا عباسی در تصویر دختران دهه شصتی نسبتاً باورپذیر است. نتیجه این شد که رامبد جوان حواسش به بازیگران بود و از پس برخی سکانس های اکشن نیز برآمد. با تمام این اوصاف فیلمنامه نیاز به چکش کاری بیشتری دارد و البته ضعف های اجرا و کارگردانی متن «زودپاز» مشهود است.

و تی وی بان نیز در مورد تنابنده معتقد است: کندی، نداشتن موقعیت های کمدی در کنار دوپاره تن از ایرادات اصلی «کوکر» است. یعنی فیلم نه تنها قدرت کافی برای سرگرمی ندارد، بلکه در چند لحظه موفق به ایجاد خنده می شود. این اتفاق در حالی رخ داد که این کارگردان دو بازیگر مطرح به نام های محسن تنابنده و نوید محمدزاده داشت. اما او نتوانسته زوج موفق کمدی و همنشینی خلق کند و به نظر او درخشش تنابنده به خلاقیت فردی خودش برمی گردد. تنابنده در فیلمنامه «زودپز» سهمی داشت و ضعف آن ما را نگران می کند که سری هفتم «پایتخت» هم از نظر داستانی دچار مشکل شود.

به چند اثر برجسته تنابنده نگاهی بیندازید

جنگ جهانی سوم

برخی می گفتند بازی محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» آنقدر جذاب بوده که می توان او را با هیث لجر در نقش جوکر مقایسه کرد. البته درخشش بازی محسن تنابنده در کنار کارگردانی و فیلمبرداری این فیلم اثر سینمایی خوبی را خلق کرده است. داستان فیلم «جنگ جهانی سوم» درباره مردی است که خانواده ناشنوای خود را از دست داده است. او به عنوان یک کارگر آواره کار می کند و با دختر ناشنوا که برادرش او را اذیت می کند آشنا می شود. اما نقطه عطف زندگی شکیب (محسن تنابنده) زمانی است که در یک صحنه سینما کارگر می شود و کارگردان او را برای ایفای نقش هیتلر انتخاب می کند.

عنکبوت

داستان سعید حنایی سوژه بسیار جذابی برای ساخت فیلم است و سینمای ایران که در تولید فیلم های بیوگرافی کم و ضعیف است می تواند سوژه خوبی برای پردازش و روایت سرنوشت چنین فردی باشد. بازی باورپذیر محسن تنابنده مخاطب را به شخصیت سعید حنایی نزدیک می کند. بازی تنابنده در فیلم منظم است و در طول فیلم می توان بین قاتل بودن و پدر بودن تعادل برقرار کرد. تنابنده به درک درستی از شخصیت یک حنایی رسیده است و با بازیگوشی خونسردش به خوبی شخصیت یک قاتل را به تصویر می کشد. اگر تنابنده ظرافت های چنین شخصیتی را درک نمی کرد و آن ها را در بازی اش مطرح نمی کرد، به روند کلی داستان هم آسیب می رساند و آن عادی بودن را از قاتل می گرفت.

قهرمان

بازی محسن تنابنده قهرمان اصغر فرهادی با نقدهای متفاوتی مواجه شد. او در این فیلم نقش «بهرام» طلبکار اصلی رحیم (با بازی امیرجدی) را بازی می کند. نقش تنابنده به عنوان فردی قوی و عصبانی که به دنبال بازپس گیری حق خود است، توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است. او با بازی فیزیکی خود توانست به این شخصیت قدرت و کشش بدهد که روی مخاطب تاثیر می گذارد. اما برخی از منتقدان به این نکته اشاره کرده اند که تنابنده در این نقش بیشتر بر رفتارهای فیزیکی تکیه کرده و به شخصیت خود عمق بیشتری نداده است. از طرفی بسیاری از منتقدان او را به خاطر قدرت و ثباتش در این نقش تحسین کرده اند و معتقدند که او توانسته تضادهای درونی شخصیت بهرام را به خوبی به نمایش بگذارد، البته این نقش در مقایسه با دیگر شخصیت های فیلم کمتر به طور کامل توسعه یافته است. است

مرا آزاد کن

تاج بازیگری سینمای ایران را بر سر محسن تنابنده بگذارید

بازی محسن تنابنده در سریال رحیم کن از نقاط قوت این سریال است. تنابنده در نقش حاتم نایب سرخی، پسر بزرگ خانواده ای ثروتمند که مدیریت معدن و خانواده را بر عهده دارد، توانسته است با ارائه اجرایی پیچیده و احساسی، تحسین منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. او شخصیت مردی قوی و شکننده را به تصویر می کشد که به تدریج چه در عشق و چه در مسئولیت هایش تنها و خسته می شود. این به تصویر کشیدن تنهایی و رنج حاتم یکی از وجوه برجسته اجرای تنابنده است و به گفته منتقدان او توانسته دگرگونی های درونی شخصیت خود را در طول داستان توسعه دهد. همچنین ارتباط تنابنده با سایر بازیگران به ویژه هوتن شکیبا و هدی زین العابدین نیز از عوامل موفقیت سریال است. تنابنده در نقش حاتم توانسته تقابل قوت و ضعف عاطفی را به نمایش بگذارد و همین امر باعث شده شخصیت او در کنار سایر بازیگران درخشش خاصی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا