ترندهای روز

حقایق عجیب و غریب درباره زندگی مردم در عصر ویکتوریایی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دوران ویکتوریا، سلطنت ملکه ویکتوریا بر بریتانیا (از ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱)، با تغییراتی در مد، نگرش ها و عادات روزمره همراه بود. اما برخی از قوانین و باورهای این دوره در حال حاضر بسیار عجیب و قدیمی به نظر می رسند. در ادامه با برخی از عجیب ترین ها آشنا می شویم.

۱- توالت عمومی برای زنان وجود نداشت

حقایق عجیب در مورد زندگی در دوران ویکتوریا

در دوران ویکتوریا، اگر یک بانوی متشخص می خواست در مرکز لندن قدم بزند، باید مطمئن می شد که در هنگام افق میهن مسیر خود جایی برای دستشویی دارد. معمولاً این کار فقط در خانه دوستان یا اقوام امکان پذیر بود، زیرا در شهر سرویس بهداشتی عمومی برای زنان وجود نداشت. در آن زمان رفتن یک خانم به چنین جایی شرم آور بود.

دلیل آن این بود که در دوران ویکتوریا، زن را “فرشته خانه”، مادر، همسر یا دختر می دانستند و اعتقاد بر این بود که دلیلی برای ترک خانه وجود ندارد و مکان های عمومی فقط متعلق به مردان است. .

۲- ملاک افق میهن شوهر بر اساس فرم سر مرد بود

حقایق عجیب در مورد زندگی در دوران ویکتوریا

در عصر ویکتوریا، ازدواج هدف اصلی زندگی یک زن به حساب می آمد. البته ازدواج برای مردان هم یک مسئله جدی بود. به همین دلیل باید در افق میهن همسر یا شوهر بسیار دقت می کرد. کتاب ها و راهنماهای مختلفی منتشر شد که حاوی روش ها و فرمول هایی برای کمک به یافتن یک همسر ایده آل بود.

به عنوان مثال، نویسنده انگلیسی، لوئیس آلن وات، کتابی به نام «راهنمای عملی برای خواندن شخصیت» در سال ۱۹۰۲ منتشر کرد، که در آن توضیح داد که چگونه می توان با شکل بینی یا جمجمه اش، شوهر و پدر وفادار مردی را تشخیص داد. آیا او دلسوز خواهد بود یا نه؟ ضمناً توصیه می شد که اگر زن و مرد هر دو دارای بینی عقابی بودند از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند، زیرا این شکل بینی را نشانه لجبازی می دانستند و اعتقاد بر این بود که دو فرد لجوج با یکدیگر ازدواج می کنند. تشکیل یک خانواده مناسب نیستند.

همچنین می توان تفاوت سنی ایده آل زن و شوهر را محاسبه کرد: برای این منظور سن مرد را بر ۲ تقسیم کردند و سپس عدد به دست آمده را به ۷ اضافه کردند به عنوان مثال اگر مردی ۳۰ ساله بود باید پیدا کند. همسر ۲۲ ساله برای خودش و برای مرد ۴۰ ساله همسر ۲۷ ساله مناسب در نظر گرفته شد.

۳- قطار برای سلامت روان مضر تلقی شد

در دهه های ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰، سفر با قطار بسیار محبوب شد. با این حال، مردم دوره ویکتوریا قطار را بسیار خطرناک می دانستند. آنها معتقد بودند که استفاده از قطار به مغز آسیب می رساند. به گفته آنها، حرکات ناگهانی قطار و صدای آن می تواند باعث حمله عصبی شود و حتی انسان را به جنون برساند.

روزنامه ها با نوشتن درباره رفتارهای عجیب مردان و زنانی که در سفر با قطار عقل خود را از دست داده بودند، به این باور دامن زدند. مقررات راه آهن تصریح کرد که “آزادگان” باید در یک محفظه جداگانه ایزوله شوند. خوشبختانه این تصور غلط در مورد قطار خیلی زود از بین رفت و انگلیسی ها توانستند از این روش جدید، بی دردسر و ایمن برای سفر بهره مند شوند.

۴- برای معاینه پزشکی از تاریکی و مانکن استفاده می شد

حقایق عجیب در مورد زندگی در دوران ویکتوریا

برای زنان ویکتوریایی امکان رفتن به تنهایی پیش دکتر وجود نداشت و این کار باید با حضور همسر یک زن یا یک همراه انجام می شد. علاوه بر این زن نمی توانست قسمتی از بدن خود را که احساس درد می کرد به پزشک نشان دهد و برای این منظور مانکنی در نظر گرفته شد که روی آن محل درد به پزشک نشان داده شد.

معاینه ناحیه تناسلی فقط در موارد حاد انجام می شد و اگر چاره دیگری نبود معاینه روی پارچه یا اتاق تاریک و یا با کمک پرده ای که پزشک و بیمار را از هم جدا می کرد انجام می شد. .

ویزیت پزشکان نیز مشکل ساز بود، زیرا در آن زمان اعتقاد بر این بود که مردان برجسته برای پول کار نمی کنند. به همین دلیل نباید مستقیماً پول را به دکتر می دادند. در عوض، آنها مجبور شدند پول را در کاغذ بپیچند و روی میز بگذارند.

۵- سلامتی دوستداران رنگ سبز در خطر بود

حقایق عجیب در مورد زندگی در دوران ویکتوریا

در ربع اول قرن نوزدهم، رنگ سبز زمردی در اوج محبوبیت بود. این رنگ مورد علاقه شیک پوشانی بود که لباس سبز می پوشیدند و خانم های پولداری که این رنگ را برای دکوراسیون داخلی افق میهن می کردند.

مشکل این بود که از مواد بسیار سمی برای سبز کردن پارچه ها، فرش ها و کاغذ دیواری ها استفاده می شد. این رنگ سبز حاوی آرسنیک بود و مشکلات پزشکی شدیدی ایجاد کرد، اما تنها در نیمه دوم قرن نوزدهم بود که این مشکل متوجه شد.

۶- «کمربند وبا» می بندند.

حقایق عجیب در مورد زندگی در دوران ویکتوریا

در آن زمان تصور می شد علت اسهال خونی و وبا مصرف آب آشامیدنی آلوده نیست، بلکه سرماخوردگی معده است. به همین دلیل مردم عصر ویکتوریا از کمربندهای پشمی یا بافتنی که به «کمربند وبا» معروف بود برای پیشگیری از بیماری استفاده می کردند.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا