اخبار اقتصاد ایران

حقوق بازنشستگانِ سایر سطوحِ نه تنها متناسب‌سازی نمی‌شود، که در دو مرحله کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه عالی کارکنان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی؛

رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی گفت: با مصوبه مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه، حقوق قانونی و تعهدی بازنشستگان سایر رده های مشمول قانون تامین اجتماعی تنها نیست. متناسب نیست، اما در دو مرحله کاهش می یابد.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، عباسعلی سلطانی کیا (رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی) در خصوص نحوه یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری ​​و تامین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه گفت: با قانونی که مجلس در لایحه برنامه توسعه هفتم، حقوق قانونی و علی الحساب هر بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی نه تنها متناسب نیست، بلکه در دو مرحله کاهش می یابد. لذا درخواست ما از مجلس این است که قسمت ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی اجتماعی اصلاح شود تا به جای ۹۰ درصد کلمه مساوی قرار گیرد.

وی گفت: در این زمینه نامه های متعددی به نایب رئیس شورای اسلامی و یکی از اعضای کمیسیون تلفیق نوشته و درخواست تجدید نظر کرده ایم. در نامه ها تاکید کردیم که نحوه تناسب حقوق بازنشستگان غیرحداقل مزد دارای ایراد قانونی است که خلاف اصل عدالت است و علاوه بر اینکه حقوق این دسته از بازنشستگان تناسبی ندارد و ۱۵ -کاهش سالانه حقوق آنها جبران نمی شود، حقوق قانونی آنها نیز کاهش می یابد.

سلطانی نیا گفت: با چنین قانونی حقوق مستمری بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی در دو مرحله کاهش می یابد. در مرحله اول بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در زمان شروع بازنشستگی و محاسبه معدل، مستمری بر اساس میانگین ۲ سال آخر اشتغال و پرداخت بیمه تعیین می شود که به طور طبیعی و معمول بیش از ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت. در مرحله دوم با اجرای مصوبه مذکور، مستمری بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی ۱۰ درصد دیگر کاهش می یابد زیرا در مصوبه مقرر شده است که نسبت مستمری به نسبت ۹۰ درصد باشد. اولین مستمری بازنشستگی در نتیجه حقوق قانونی و تعهدی هر بازنشسته مجدداً ۱۰ درصد کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: این موضوع مغایر با حقوق ثابت بازنشستگی هر فرد است که طبق ماده ۷۷ تعیین شده است، به عبارت دیگر نه تنها حقوق معوقه مستمری بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی تناسب نخواهد داشت، بلکه با این موضوع با قطعنامه، حقوق بازنشستگی اول آنها مجدداً ۱۰ درصد کاهش می یابد.

سلطانی کیا گفت: از مجلس می خواهیم بند ۲ الحاقی ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی را اصلاح کند تا ۹۰ درصد کلمه برابر جایگزین شود.

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی موظف است طی سه سال اول برنامه مستمری بازنشستگان را به گونه ای تعدیل کند که در پایان سال سوم نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال برابر شود. به نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب. ساخته شده است

سلطانی کیا در پایان گفت: انتظار داریم مجلس قبل از ارسال مصوبه به شورای نگهبان این مشکل بسیار مهم را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا