اخبار اقتصاد ایران

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟ | مقایسه حداقل مزد کارگری و کارمندی

بررسی جزئیات مهم و موثر بخشنامه حقوق کارگران

امسال حقوق کارگران ۲۲ درصد یا ۳۵ درصد افزایش می یابد. حق تشکیل خانواده چقدر است؟ بن خبر، کمک هزینه مسکن و تعداد فرزندان چه تاثیری بر درآمد کارگری خواهد داشت و چقدر باید به عنوان حق بیمه سهم کارگر کسر شود؟

افق میهن حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ در روزهای پایانی اسفند تصویب شد، اما سعی می کند هیبت مرموز خود را با پرداخت اولین حقوق کارگران در سال جدید حفظ کند.

طبق گزارش فرارو؛ نمایندگان کارگری صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نکرده اند و تاکید دارند حقوق کارگران باید بیش از میزان اعلام شده افزایش می یافت، اما چون امضای نماینده دولت و نماینده کارفرما و تایید وزیر کار برای رسمی شدن بخشنامه حقوق و دستمزد، پس از تعطیلات نوروزی وزارت کار بخشنامه ای صادر کرد. عدم اطلاع رسانی باعث شده است که گروهی از کارگران هنوز از میزان حقوق دقیق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ اطلاعی نداشته باشند یا در میان اعداد ارائه شده دچار سردرگمی و ناراحتی شوند. مقاله حاضر با چند محاسبات شیرین، یک سری فرمول های قدیمی و البته توضیح و تفسیر اصطلاحات خسته کننده رایج به شما کمک می کند تا بر ابر غبارآلود غلبه کنید و متوجه شوید که در نهایت حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود. .

حقوق پایه ۱۴۰۳ کارگر چقدر است؟

حقوق کارگران از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مهمترین قسمت برای محاسبه و اعلام حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ پایه حقوق است که البته نباید با حداقل حقوق اشتباه گرفته شود.

در گام اول حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار بر اساس پایه حقوق محاسبه و اعلام می شود اما در پایان کار، کارفرما موظف است با توجه به وضعیت کارگر، مزایای دیگری از قبیل حق مسکن، حقوق بازنشستگی، حق اولاد و … را به پایه حقوق اضافه کند..

حقوق پایه کارگران در سال جاری از پنج میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۲۶ تومان به هفت میلیون و ۴۰۵ هزار و ۵۶۸ تومان افزایش یافته است.. حقوق پایه کارگران به عنوان مجموع حقوق پایه در قراردادهای کار در فیش حقوقی درج شده است اما همانطور که گفتیم هیچکس با همین مبلغ به خانه نمی رود. صبور باش!

حقوق کارگر؛ مبنای حقوق و مزایا و کسر حق بیمه سهم کارگر

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ به همراه حقوق پایه با یک سری مزایا ترکیب شده است. محاسبه و پرداخت مزایا مانند پایه حقوق الزامی است. حق بیمه سهم کارگر در پایان کسر می شود اما مهمترین مزایای حقوقی وزارت کار در سال ۱۴۰۳ بن خبر است که در سال جاری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است..

حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ نیز شامل حق مسکن است که همانند سال گذشته ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و تغییری نخواهد داشت. امسال برای اولین بار حق عائله مندی در بخشنامه حقوق کارگران گنجانده شده است و کارفرما باید بابت آن ۵۰۰ هزار تومان به کارگر بپردازد.

حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار شامل حقوق اولاد نیز می شود و کارگر متاهل به ازای هر فرزند ۷۱۶ هزار تومان دریافت می کند که نسبت به ۵۳۰ هزار تومان در سال گذشته اندکی افزایش یافته است. داشتن فرزند دوم یعنی ۷۱۶ هزار تومان دیگر در فیش حقوقی کارگر اما از فرزند دوم به بعد میزان حقوق کودک در محاسبه حقوق کارگران افزایش نمی یابد.

حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ با افزودن پایه سنوات تکمیل می شود. در این بخش نیز مانند سال گذشته کارفرما باید مبلغ ۲۱۷ هزار تومان را به حقوق کارگران با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه پرداخت کند.

پرداخت بیمه تامین اجتماعی الزامی است. قانون می گوید بخشی از حق بیمه تامین اجتماعی بر عهده دولت و بخشی دیگر بر عهده کارفرماست اما قسمت سوم که حق بیمه سهم کارگر نامیده می شود به عهده خود فرد است. که امسال معادل ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. حق بیمه درمانی پایه یا تکمیلی را فراموش نکنید!

۱۴۰۳ حقوق کارگران بدون سابقه کار

حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار بر اساس معیارهایی از قبیل سابقه کار، ازدواج یا تجرد و تعداد فرزندان تعیین می شود. تعداد روزهای فعالیت در ماه های ۳۰ روزه و ۳۱ روزه نیز از دیگر عوامل موثر بر میزان درآمد کارگران است.

بر اساس قانون، حقوق یک هزار و ۴۰۳ کارگر متاهل و دارای یک فرزند پس از کسر حق بیمه ماه ۳۰ و ۳۱ به ترتیب حداقل ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹ تومان و ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱ تومان خواهد بود. این کارگر سابقه کار در کارگاه نداشته و در سال جاری استخدام شده است.

حقوق یک هزار و ۴۰۳ کارگر متاهل دارای دو فرزند و شرایط مشابه پس از کسر حق بیمه نباید کمتر از ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸ تومان باشد. حقوق این کارگر در ماه های ۳۱ روزه با این شرایط زیر ۱۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۴۰ تومان نیست..

حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار برای کارگر متاهل بدون فرزند و بدون سابقه کار در کارگاه در ماه ۳۰ روزه و ماه ۳۱ روزه حداقل ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان و ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان خواهد بود. ، به ترتیب. یادتان نرود حق بیمه را قبلاً کسر کرده ایم و این مبلغ خالص دریافتی کارگر در سال ۱۴۰۳ است.

بر اساس همین فرمول، حقوق یک هزار و ۴۰۳ کارگر مجرد تازه استخدام شده برای ماه ۳۰ روزه حداقل ۸ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان و برای ماه ۳۱ روزه ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان محاسبه و پرداخت می شود.

جدول یک؛ حداقل درآمد کارگر بدون سابقه پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر حداقل درآمد ماهیانه ۳۰ روز (تومان) حداقل درآمد ماهیانه ۳۱ روز (تومان)
کارگر مجرد هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱ ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۲
کارگر متاهل بدون فرزند ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱ ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۲
کارگر متاهل دارای یک فرزند ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹ ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱
کارگر متاهل با دو فرزند ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸ ۱۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۹۳۹

بیشتر بدانید بخشنامه ۱۴۰۳ حقوق و دستمزد کارگران می گوید افزایش حقوق شامل همه کارگران چه با قرارداد دائم و چه با قرارداد موقت می شود. اگر کارگری به صورت ساعتی یا روزانه استخدام می شود، جدول شماره سه می تواند وضعیت افزایش حقوق او را توضیح دهد

حقوق ۱۴۰۳ کارگر با حداقل یک سال سابقه کار

حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار برای یک نفر با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه علاوه بر مزایای رایج و متعارف شامل پایه سنوات می باشد. این آیتم به کارگرانی تعلق می گیرد که حداقل یک سال رابطه خود را با کارگاه حفظ کرده باشند. رابطه کارمند و کارفرما چه یک سال یا ۱۳ سال ادامه داشته باشد، همین پایه سنوات ۲۱۰ و ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگر اضافه می کند..

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد با چنین شرایطی در سال جاری در یک ماه ۳۰ روزه نباید کمتر از هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان باشد. حداقل درآمد این فرد در یک ماه ۳۱ روزه معادل ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۳ تومان خواهد بود.

پس از کسر حق بیمه، درآمد افراد متاهل بدون فرزند که حداقل یک سال در کارگاه کار کرده اند، ماهانه ۳۰ روزه ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان و هر ماه ۳۱ روزه حداقل ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان است. .

حقوق ۱۴۰۳ وزارت کار برای متاهلین دارای یک فرزند پس از کسر حق بیمه برای ماه ۳۰ روزه حداقل ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۶۹ تومان و در ماه ۳۱ روزه ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱ تومان خواهد بود.. این مبلغ به کارگر با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه تعلق می گیرد.

در سال ۱۴۰۳ بیشترین میزان حداقل حقوق کارگران به کارگر متاهل دارای دو فرزند و حداقل یک سال سابقه کار تعلق می گیرد. حقوق چنین فردی برای یک ماه ۳۰ روزه نباید کمتر از ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۸ تومان برای یک ماه ۳۱ روزه باشد، نباید کمتر از ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان باشد.

جدول شماره دو؛ حداقل درآمد کارگر با یک سال سابقه کار پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر حداقل درآمد ماهیانه ۳۰ روز (تومان) حداقل درآمد ماهیانه ۳۱ روز (تومان)
کارگر مجرد هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱ ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۲
کارگر متاهل بدون فرزند ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱ ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲
کارگر متاهل دارای یک فرزند ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۷۰ ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱
کارگر متاهل با دو فرزند ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۷ ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰

حقوق کارگران؛ تفاوت بین حداقل دستمزد و حقوق پایه

دستمزد کارگران را گروهی از کارفرمایان رند با شیطنت پرداخت می کنند. این گروه از ناآگاهی یا اطلاعات محدود دیگران استفاده می کنند و مثلا حداقل دستمزد را جایگزین حقوق پایه می کنند.

حقوق پایه محاسبه حقوق کارگر بر اساس ساعات و روزهای کار در کارگاه می باشد. مزایا دیگری از جمله بن خبر (یارانه لوازم مصرفی خانوار)، حق مسکن، حق سنوات و حق اولاد به پایه حقوق وزارت کار اضافه می شود.

سپس حق بیمه سهم کارگر کسر شده و عدد نهایی به عنوان کف درآمد کارگران در نظر گرفته می شود. در صورت نیاز کارفرما به حضور کارگر در ساعات غیر وظیفه باید اضافه کار را پرداخت کند و به کارگران بدون سابقه ۴۵ هزار و ۶۲۳ تومان و به کارگران با حداقل یک سال سابقه کار ۴۶ هزار و ۹۶۰ تومان به ازای هر ساعت اضافه کاری پرداخت کنید.

مقایسه حداقل دستمزد کارگران و کارمندان

دستمزد کارگران در سال جاری بین ۲۲ تا ۳۵.۳ درصد افزایش یافته است. حداقل دستمزد شامل رشد ۳۵.۳ درصدی است و رشد سایر سطوح نباید زیر ۲۲ درصد باشد.

در سال ۱۴۰۳ حقوق کارکنان دولت با فرمول خاصی افزایش می یابد. کف حقوق با ۲۲ درصد بیشترین رشد را تجربه می کند و در سایر سطوح با افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان مواجه هستیم. قانون حداقل ها را تعیین کرده و حقوق کارگران و کارمندان را به ترتیب ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

سقف حقوق کارمندان و مدیران ۷۰ میلیون تومان است اما سقف حقوق کارگران فقط برای کارگران شاغل در موسسات و شرکت های دولتی وابسته به صندوق های بیمه ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و بقیه کارگران می توانند در مورد سقف حقوق توافق کنند. با کارفرما

جدول شماره سه؛ حداقل حقوق و مزایای اداره کار در سال ۱۴۰۳ در قرارداد موقت

شرح حقوق (تومان)
حقوق پایه ساعتی ۳۲ هزار و ۵۸۹ تومان
حقوق پایه روزانه ۲۳۸ هزار و ۸۷۳ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا