بانک و بیمه

حقیقت دلار ۴۷ هزار تومانی

بر اساس گزارش های بازار، نرخ رشد سپرده های بصری یکی از مناسب ترین متغیرها برای پیش بینی حرکت قیمت در بازار دارایی به ویژه دلار است. این نرخ که به نوعی نشان دهنده سرعت پول است و شاخص مناسبی برای ارزیابی انتظارات تورمی است، می تواند نشان دهنده روند قیمت ها در یک اقتصاد باشد. با این نرخ می توان کاهش نرخ دلار را تا سطح ۴۷ هزار تومان نیز سنجید.

به عبارت دیگر، هر زمان که تغییر ملموسی در رشد سپرده‌های تقاضایی ایجاد شود، این تغییر به زودی در بازار دلار منتشر می‌شود.

اکنون ارقام پولی بانک مرکزی به پایان رسیده است شهریور رصد تغییرات این متغیرها در گزارش های مالی و ماهانه بانک ها نشان دهنده روند کاهشی سپرده های تقاضای و انتظارات تورمی در ماه منتشر شده است.

بیرون از تیر ماه امسال تا پایان آبان متوسط ​​رشد سالانه سپرده های بصری حدود ۳۴ درصد است که به عنوان مثال مهر و آبان تقریبا ۳۳ درصد است. این در حالی است که میانگین سالانه این متغیرها تغییر می کند دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ حدود ۸۰ درصد بود.

میانگین تاریخی تغییرات سالانه سپرده‌ها در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است و هر بار که رشد سپرده‌های بصری برای چندین ماه متوالی از این مقدار فراتر می‌رفت، افزایش قیمت‌ها به‌ویژه دلار را شاهد بودیم.

بنابراین از آنجایی که اکنون نرخ رشد سپرده ها کمتر از میانگین تاریخی و البته ثابت است، می توان از ادامه روند نزولی قیمت دلار صحبت کرد. در چنین شرایطی تحرکات بازارساز می تواند قیمت را بیشتر تعدیل کند و از این رو نرخ ۴۷ هزار تومانی را می توان نرخی قابل دسترس برای دلار در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا