اخبار اقتصاد ایران

حل مشکلات مردم اتفاق می‌افتد؟

اگر ما نبودیم اوضاع بدتر می شد.» این شاید تاسف بارترین و البته عجیب ترین استدلال برخی نمایندگان در توجیه عملکردشان باشد. مجلس یازدهم آن طور که می خواست با تکیه بر قدرت نظارتی خود نتوانست قیمت ها را کنترل کند و برای حل مشکل آشفته بازار خودرو کاری انجام نداد و نتوانست مشکل را حل کند. […]

اگر ما نبودیم اوضاع بدتر می شد.» این شاید تاسف بارترین و البته عجیب ترین استدلال برخی نمایندگان در توجیه عملکردشان باشد. مجلس یازدهم همانطور که می خواست نه با تکیه بر توان نظارتی خود توانست قیمت ها را کنترل کند و نه کاری برای حل مشکل نابسامانی بازار خودرو انجام دهد و نه سیاست درستی برای حل مشکل معیشتی مردم داشته باشد. زمانی که مجلس فعلی شروع به کار کرد نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از ۲۰ هزار تومان بود اما این روزها دلار بازار آزاد حدود ۵۰ هزار تومان معامله می شود. با این وجود برخی از نمایندگان این مجلس اکنون به عنوان مدعی خواستار سخت گیری بیشتر برای احراز صلاحیت شده اند.
ملک شریعتی نماینده تهران نیز ضمن اشاره به تایید نشدن صلاحیت غلامرضا تاجگردون از شورای نگهبان خواست تا صلاحیت وی را رد کند و زهره الهیان نیز از خبر تایید این نماینده سابق ابراز تاسف کرد. ظاهراً ضمن بی توجهی به خواست و آرای مردم یک حوزه انتخابیه…
… تصمیمات شورای نگهبان را تنها در صورتی می پذیرند که مطابق با نظر آنها باشد. از سوی دیگر جلال محمودزاده نماینده مهاباد، معین الدین سعیدی نماینده چابهار و جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت از معدود نمایندگان مجلس یازدهم بودند که ظاهراً رد صلاحیت آنها بی ارتباط با انتقاد آنها از دولت و دولت نیست. پیگیری مشکلات مردم به عبارت دیگر، به نظر می رسد وجه اشتراک این نمایندگان رد صلاحیت شده، تلاش آنها برای توجیه عملکرد دولت است.
غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد عملکرد مجلس را تنها از نظر آنها قابل قبول می داند و برخی مصوبات این مجلس از جمله طرح حراست و فیلترینگ به نفع مردم نبوده است. این نماینده فعلی در مجلس یازدهم عملکرد خوبی نداشت و به آن نمره قبولی نداد. به گفته وی، مجلس فعلی هیچ کاری برای معیشت مردم انجام نداده و آن طور که باید به مشکلات کنونی جامعه به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت نپرداخته است.
به هر حال صدها سال از جمله معروف مونتسکیو می گذرد که «تنها قدرت می تواند قدرت را متوقف کند» اما هنوز هم برخی در کشور ما بر طبل یکسان سازی روزافزون در ساختار قدرت می کوبند. از این اصل مهم غافل هستند که یکسان سازی هیچ گاه عاقبت خوبی برای مردم نخواهد داشت و با ادامه این وضعیت، حمل مشکلات مردم آرزوی دور و بعید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا