اخبار بورس

حمایت از تولید، مستلزم حمایت از مهم‌ترین بازار تولید محور کشور، یعنی بازار سرمایه

فعالان بازار سرمایه به دنبال حمایت مجلس از بازار نیستند.

انتظارات فعالان بازار سرمایه از نمایندگان مجلس نیز مانند سال های گذشته است. تمرکز بر این سه خواسته فعالان بازار سرمایه هم به تولید و توسعه بازار سرمایه و هم به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند.

عباسعلی حقانی نسب، مدیرعامل شرکت سبد هدف در گفتگو با اخبار بورسوی ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان یازدهمین دوره شورای اسلامی، تصریح کرد: شعار اقتصادی نمایندگان یازدهمین دوره شورای اسلامی، عروج ایران با تقویت اقتصاد و مبارزه با فساد و سفته بازی است و آنها اعتقاد بر این بود که بیشتر منابع اقتصادی به جای تولید برای سفته بازی استفاده می شود. فساد و سفته بازی را یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی اقتصاد کشور می دانستند. قاعدتا حمایت از تولید مستلزم حمایت از بازار اصلی تولید محور کشور یعنی بازار سرمایه است و رشد این بازار می تواند از رشد کاذب بازارهای سفته بازانه املاک، زمین و طلا بکاهد.

وی افزود: من شخصاً معتقدم که نمایندگان این دوره از شورای اسلامی شروع خوبی داشتند و بحث های خوبی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه که مبنای استفاده از منابع در تولید شد و بحث و تبادل نظر انجام شد. اصلاح شیوه های غلط بانکی بانک ها (سرمایه گذاری و کارآفرینی) و… مطرح شد. اما پس از گذشت حدود چهار سال هنوز این بحث ها به نتیجه نرسیده و قانون مصوب بانک مرکزی عملاً رویه نادرست بانک ها را اصلاح نکرده است و اگرچه این قانون مزایایی داشت اما نرخ سود و سود مشارکت همچنان پابرجاست. با هم مبنای افزایش نرخ بهره چیست. و فشار بیشتری به بخش تولید و سپس بر بازار سرمایه وارد می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع معتقدم نمایندگان یازدهمین جلسه شورای اسلامی در تصویب قوانین و مقرراتی که به رشد تولید و پیش بینی پذیری اقتصاد کشور کمک می کند، کوتاهی کردند، یعنی برخی از طرح ها در سال گذشته تصویب شد. مجلس به عنوان مثال قانون شفافیت در صدور مجوزها را تصویب کرد. قابل قبول بود؛ اما خواسته های مهمتر نادیده گرفته شد.

وی با اشاره به تاثیر منفی بودجه سال های اخیر بر تشدید تورم، گفت: یکی دیگر از نقاط ضعف نمایندگان این دوره از شورای اسلامی، مربوط به تصویب قوانین بودجه بود. دوستانی که در چهار سال گذشته ارائه کردند، به نظر می رسید تمرکز بر رفع عدم تعادل و کسری بودجه بوده، حجم کسری بودجه افزایش یافته و یکی از عوامل اصلی تورم در این سال ها عدم تعادل بودجه بوده است. به عنوان مثال در بودجه مصوب امسال سقف بالای بودجه عمرانی ۲۴۰۰ همات بود و به حدود ۲۸۰۰ همات افزایش یافت. این افزایش بار مالی منجر به کسری مالی و تورم خواهد شد. یا مثلاً تغییر سرعت خوراک در ۱۷ ماه سال جاری که اتفاقاً به بازار سرمایه نیز آسیب قابل توجهی وارد کرد، به این دلیل انجام شد که خود مجلس این قانون را تصویب کرده و به دولت مجوز داده است. نرخ خوراک را به منظور تامین منابع از تبصره ۱۴ بودجه که مربوط به بحث هدفمندی یارانه ها است تعیین کنید. . مجموع این تصمیمات در چند سال اخیر به نوعی منجر به رکود اقتصادی کشور شد.

مطالبات فعالان بازار سرمایه از نمایندگان دوازدهمین جلسه شورای اسلامی

حقانی نسب در خصوص انتظارات فعالان بازار سرمایه از نمایندگان دوازدهمین دوره قانونگذاری شورای اسلامی گفت: انتظارات فعالان بازار سرمایه از نمایندگان مجلس همانند سال های گذشته است. فعالان این بازار به دنبال حمایت مجلس از بازار سرمایه نیستند. بلکه انتظار دارند مجلس از تولید حمایت کند و در این زمینه اولین خواسته فعالان بازار سرمایه این است که مبنای حمایت از تولید، هدایت منابع خرد و کلان به سمت تولید است. تا زمانی که مالیات استان بر حقوق کارگران، کارمندان و تولیدکنندگان تمرکز نداشته باشد، اما بر حوزه های سوداگرانه به ویژه احتکار کالاهای مصرفی، زمین و ساخت و ساز تمرکز نداشته باشد و مالیاتی بر عایدی سرمایه اعمال نکند، هر ادعایی وجود دارد. حمایت از تولید، یک گزاره نادرست است.

وی افزود: دومین خواسته فعالان بازار سرمایه اصلاح رویه غلط بانکی بانک ها و افزایش نرخ سود است که آسیب جدی به بدنه تولیدی وارد کرده است. معتقدم هم در کمیسیون اقتصادی و هم در کمیسیون صنعت و معدن باید تصمیماتی برای اصلاح این رویه غلط اتخاذ شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سومین خواسته فعالان بازار سرمایه از نمایندگان مجلس پرهیز از قیمت گذاری است. صنعت تولید کشور باید حداقل حاشیه سود لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشد و این امر از طریق ارائه آدرس های دروغین و دستکاری سود صنایع و شرکت ها و همچنین با شعارهای پوپولیستی امکان پذیر نیست. تولید ضعیف شده است. یکی از شاهکارهای سیاستگذاران کشورمان این است که با تثبیت قیمت ها به صنعت خودرو ضربه می زنند و به بانک ها برای ادامه تولید همان محصولات زیان ده آسوده می دهند و خودروسازان نمی توانند این تخفیف ها را جبران کنند. اما راه نجات صنعت خودرو حذف قیمت گذاری اجباری است.

تمرکز بر این سه خواسته فعالان بازار سرمایه هم به تولید و توسعه بازار سرمایه و هم به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند.

حقانی نسب در پایان اذعان داشت: البته امیدواریم با تعریف شاخص هایی برای سنجش عملکرد نمایندگان مجلس تدابیری اتخاذ شود تا از تضاد و فاصله شعارهای انتخاباتی با عملکرد نمایندگان کاسته شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا