اخبار بورس

حملات دریای سرخ باعث تغییر مسیر کشتی‌ها می‌شود / تهدیدی جدی برای تجارت بین‌المللی است!

ایجاد اختلال در زنجیره تامین و حمل و نقل کالا؛

حدود ۱۵ درصد از ترافیک جهانی حمل و نقل از کانال سوئز می گذرد که کوتاه ترین مسیر حمل و نقل بین اروپا و آسیا است. منتقل شده است؛ با افزایش تنش ها در منطقه، عوارض آن مانند افزایش حق بیمه کشتی ها و تغییر مسیر برخی شرکت های بزرگ کشتیرانی و در نهایت توزیع هزینه ها و تاخیر در سیستم حمل و نقل دریایی.

با تشدید حملات و تنش ها در دریای سرخ، اختلالات قابل توجهی در ناوگان حمل و نقل دریایی ایجاد شد، بنابراین مسائلی مانند افزایش حق بیمه در نتیجه افزایش ریسک در مناطق بزرگتر از مسیر کانال سوئز و تغییر. هدایت بسیاری از شرکت ها در خط مقدم اخبار در سراسر جهان بود. شایان ذکر است که این تنش ها باعث شده است که برخی از شرکت ها به طور موقت همکاری خود را متوقف کنند و تدارکات اسرائیل را نپذیرند. جنبه های مختلف این موضوع و تأثیر آن بر تجارت جهانی در زیر مورد بحث قرار می گیرد.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیل به گزارش رویترز؛ حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ، تجارت دریایی را مختل کرده و تلاش‌های ایالات متحده را برای ایجاد ائتلافی برای مقابله با تهدید با تغییر مسیر خطوط کشتیرانی در اطراف دماغه امید خوب برای اجتناب از کانال سوئز، با مشکل مواجه کرده است.

این گروه اعلام کرد روز دوشنبه به دو کشتی باری در این منطقه حمله کرد که آخرین مورد از یک سری حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌ها بود که ادعا کرد در پاسخ به حمله اسرائیل به نوار غزه بوده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اسرائیل گفت: واشنگتن در حال ایجاد ائتلافی برای مقابله با تهدید حوثی ها است و وزیران دفاع منطقه و فراتر از آن روز سه شنبه در مورد آن به صورت مجازی گفتگو خواهند کرد.
نروژ آمادگی خود را برای کمک به افسران نیروی دریایی این کشور اعلام کرد. در همین حال، سایر کشورهای عضو ناتو نیز آمادگی خود را برای حمایت از این نیروها اعلام کرده اند.

حدود ۱۵ درصد از ترافیک جهانی حمل و نقل از کانال سوئز می گذرد که کوتاه ترین مسیر حمل و نقل بین اروپا و آسیا است. منتقل شده است

به گفته تحلیلگران صنعت، چندین شرکت بزرگ حمل و نقل (از جمله MSC) شروع به نقل مکان به آفریقا کرده اند و هزینه ها و حق بیمه هایی را دریافت می کنند که انتظار می رود در هفته های آینده افزایش یابد.
در همین راستا، بازار بیمه دریایی لندن روز دوشنبه منطقه ای را که در دریای سرخ پرخطر می دانست گسترش داد و پرداخت حق بیمه دریایی را افزایش داد.
جنگ بین اسرائیل و حماس که در ۷ اکتبر آغاز شد، موجی از شوک را در سراسر منطقه وارد کرده است و تهدید می کند که منجر به درگیری گسترده تر شود.

آلبرت جان سوارت، تحلیلگر (ABN Amro)، به رویترز گفت: شرکت هایی که کشتی ها را منحرف کرده اند، حدود نیمی از بازار جهانی حمل و نقل کانتینری را کنترل می کنند.

غول نفتی BP (BP.L) به طور موقت تمام ترانزیت از طریق دریای سرخ را متوقف کرد و گروه نفتکش فرانت لاین (FRO.OL) دوشنبه گفت که کشتی‌های این شرکت از آبراه اجتناب می‌کنند و این نشان می‌دهد که بحران در حال گسترش به منابع انرژی است. تحت تاثیر این نگرانی ها، قیمت نفت خام در روز دوشنبه افزایش یافت.

لارس بارستاد، مدیرعامل فرانت لاین به رویترز گفت: «البته حق بیمه خطر جنگ در حال افزایش است، اما با تغییر مسیرهای کشتیرانی در آفریقا و سفر کشتی‌ها طولانی‌تر، تأمین کشتی‌ها دشوارتر می‌شود».

گروه انرژی نروژی Equinor (EQNR.OL) روز دوشنبه اعلام کرد که چندین کشتی حامل نفت خام و گاز مایع (LPG) را از دریای سرخ منحرف کرده است. این شرکت از اعلام تعداد کشتی‌های تحت تأثیر این حادثه خودداری کرد.

حملات حوثی‌ها همچنین برخی از شرکت‌ها را مجبور کرد که در روابط خود با اسرائیل تجدید نظر کنند. نیروی دریایی همیشه سبز تایوان (۲۶۰۳.TW) روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته است به طور موقت پذیرش تدارکات اسرائیل را متوقف کند.

این یک تهدید جدی برای تجارت بین المللی است!

این حملات کشتیرانی ایالات متحده و متحدانش را بر آن داشته تا با یک گروه ویژه برای محافظت از خطوط دریایی دریای سرخ مذاکره کنند. تهران به آمریکا و اسرائیل هشدار داده است که این یک اشتباه است.

آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اسرائیل گفت: ما رهبری یک گروه عملیات دریایی چند ملیتی را در دریای سرخ برای حمایت از اصل اساسی آزادی دریانوردی بر عهده داریم.

نروژ روز دوشنبه اعلام کرد که آماده همکاری با ۱۰ افسر نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده است. ایتالیا گفت که در حال بررسی پیوستن به این پیمان است، در حالی که ترول لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک بدون توضیح بیشتر گفت که کپنهاگ به امنیت کمک خواهد کرد.

برخی از ناظران خاطرنشان کردند که علیرغم ادعای گروه حوثی مبنی بر هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، اهداف آن شامل کشتی‌هایی نیز می‌شود که عازم اسرائیل یا مرتبط با اسرائیل نیستند.

جک کندی از سازمان اطلاعات بازار جهانی (S&P) گفت که حوثی‌ها احتمالاً از قابلیت‌های تهاجمی خود در دریای سرخ برای اعمال نفوذ ژئوپلیتیک بیشتری در منطقه و نه تنها تأثیرگذاری بر جنگ اسرائیل در غزه استفاده خواهند کرد.

تاخیرهای پی در پی منجر به افزایش قیمت می شود

عدم تطابق حمل و نقل ممکن است منجر به تحویل بسیار کندتر و قیمت های بالقوه بالاتر برای مصرف کنندگان شود.
ریکو لومان، تحلیلگر ING گفت که حداقل یک هفته زمان سفر برای کشتی های کانتینری اضافه خواهد شد. به طور معمول، حمل و نقل کالا از شانگهای به روتردام از طریق کانال سوئز حدود ۲۷ روز طول می کشد.

لومان افزود که این منجر به تأخیر حداقل تا پایان دسامبر خواهد شد و تأثیر شوک نیز در ژانویه و احتمالاً فوریه به عنوان دور بعدی به تعویق خواهد افتاد.

مارکو فورجیونه، مدیر کل موسسه تجارت و صادرات بین‌المللی، گفت: این اختلالات احتمالاً بر عرضه کالاهای مصرفی در آستانه سال نو چینی تأثیر می‌گذارد، زیرا تاخیرها باعث می‌شود خرده‌فروشان با موجودی فروخته نشده باقی بمانند و در نهایت قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش دهد. .

سخنگوی Danone گفت: ما برنامه های کاهشی داریم که در صورت تداوم وضعیت در میان مدت و بلند مدت فعال خواهند شد.

زو شرایبر، مدیر عامل پلتفرم حمل و نقل جهانی فریتوس، گفت: در حالی که احتمالاً در این سفرهای طولانی تر نیز نرخ حمل و نقل افزایش می یابد، حمل کنندگان در حال حاضر به دنبال راه هایی برای استفاده از ظرفیت مازاد هستند.

شرایبر با نگاهی به تأثیر اقتصادی کووید-۱۹ از سال ۲۰۲۰ به بعد، گفت بعید است که نرخ بهره به سطح همه گیر افزایش یابد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا