فرهنگ و هنر

حمله سازمان نظام روانشناسی به افعی تهران :: ایران تحلیل

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می گوید: اگر در نگارش قسمت های روانی سناریو از سازمان روانشناسی کمک می گرفتند، سریال این همه مشکل روانی نداشت و این نگاه اصلاح می شد. چرا که چنین سریالی می تواند فضایی را ایجاد کند که به نفع روانشناسان کشور نیست.

به گزارش ایران تحلیل، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می گوید: اگر در نگارش قسمت های روانی سناریو از سازمان روانشناسی کمک می گرفتند، سریال این همه مشکل روحی و روانی نداشت و این نگاه باعث می شد. تصحیح شده اند. چرا که چنین سریالی می تواند فضایی را ایجاد کند که به نفع روانشناسان کشور نیست.
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور می گوید: اگر بازیگران سریال «عفی تهران» در نگارش قسمت های روانی سناریو از سازمان نظام روانی کمک می گرفتند، قطعا سریال دچار این همه مشکلات روحی نمی شد.
سریال افیایی تهران که قسمت اولش ۱۶ هست اسفند ۱۴۰۲ از پلتفرم نت فیلم پخش شد و چهارشنبه گذشته به پایان رسید. این سریال ۱۴ قسمتی به کارگردانی سامان مقدم، نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی زاده و تهیه کنندگی جواد فرهانی ساخته شده است. داستان آن در مورد یک قاتل زنجیره ای است که قربانیان خود را مسموم می کند و به همین دلیل به “افعی” معروف است. همه قربانیان افرادی هستند که سابقه کودک آزاری داشته اند.

در این میان نویسنده و منتقد ۵۰ ساله ای به نام «آرمان بیانی» (با بازی پیمان معادی) قصد دارد اولین فیلم خود را با داستانی واقعی درباره قاتل زنجیره ای کارگردانی کند که همه قربانیانش کودک آزار هستند. این کارگردان مشکلات شخصی و خانوادگی زیادی دارد، بدون پدر بزرگ شده، مادرش رفتارهای نابهنجار زیادی داشته، از همسرش جدا شده و با پسرش زندگی می کند. آرمان برای بهبود روابطش با پسرش نزد یک درمانگر با بازی سحر دولتشاهی می رود.

این سریال به دلیل پرداختن به موضوعات مهمی مانند کودک آزاری، خشونت خانگی و مشکلات روحی در جامعه از نظر موضوع، محتوا و بازیگران خوب مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است و یکی از سریال های تقریبا موفق به حساب می آید. شبکه نمایش خانگی، اما به دلیل احساسات و روابط غیرعادی که بین این کارگردان و درمانگرش شکل می گیرد، انتقادات تند جامعه روانشناسان و بسیاری از کاربران را به دنبال داشته است. به خصوص “مژه مشتاق”; درمانگر آرمان با دسترسی به پرونده مادرش و اطلاع از داروهای مادرش متوجه می شود که عفی تهران همان مردی است که عاشقش شده اما همچنان او را دوست دارد و در اتاق درمان به او اطمینان می دهد که قصد ندارد او را به او فاش کند. پلیس.

جواد فرهانی تهیه کننده این سریال در گفتگویی انتقاد روانشناسان از این سریال را نپذیرفت و پاسداری از شغل آنها را ناشی از ذهن انتقادی ایرانیان تعبیر کرد. وی گفت: برای نگارش این مجموعه از نظرات و توصیه های یکی از بزرگترین روانشناسان بالینی کشور که بیش از ۳۰ عنوان کتاب نوشته است استفاده شده است. این در حالی است که روانشناسان می گویند این سریال اخلاق حرفه ای روانشناسی را زیر پا گذاشته و کوچکترین اطلاعی از اصول حرفه ای روانشناسی نداشته است و صرف نویسنده بودن یک روانشناس نمی تواند ملاکی برای تخصص و تعهد او باشد. به غیر از روانشناسان، برخی از سینماگران نیز از نظر روانشناسی و انتخاب نادرست روان درمانگر این سریال را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند: «سریال در این مرحله اشتباه کرده است، زیرا روابط اتاق درمان به درستی منتقل نمی شود و ارتباط بین مراجعه کننده و روان درمانگر در خارج از اتاق درمان رد می شود.
محرمانه بودن بین روانشناس و مشتری باید حفظ شود
برای ساخت فیلم و سریال روانشناسی از ما کمک نمی خواهند دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این سریال را از نظر روانشناسی بررسی کرده و می گوید: وظیفه روانشناس این است که به مشتریان خود کمک کند تا مشکلات روانی خود را حل کنند. مشکلاتی که در گذشته داشته، ضربه های روحی زیادی که در کودکی تجربه کرده و یا مشکلاتی که در حال حاضر به دلیل آسیب های دوران کودکی دچار آن شده و تحت تاثیر آنها مرتکب تخلف و حتی جنایت می شود. از این منظر شاید روانشناس نقش خود را در این سریال به خوبی ایفا کرده است.

اما ایجاد روابط صمیمانه بین روانشناسان و مراجعان مغایر با اصول اخلاق حرفه ای است. اینکه درمانگر به منزل مراجعه کننده مراجعه کند، با او به کافه و رستوران رفته، برای او هدیه بخرد یا از او هدیه بگیرد و در حین درمان عاشق او شود، اصلا حرفه ای نیست و از آن تعبیر می شود: رابطه دوگانه». خواهد بود

فتحی آشتیانی ادامه می دهد: تاکید علم روانشناسی بر این است که در ارتباط روانشناس و مراجع، فاصله و حریمی وجود داشته باشد که منجر به شکل گیری روابط دوگانه نشود. حتی ازدواج روانشناس با مراجعه کننده در دوره مشاوره تخلف محسوب می شود. کاری که روانشناس در سریال افعی تهران انجام داده فراتر از انتظار روانشناسان است.

این روانشناس به این موضوع مهم اشاره می کند که عدم ارتباط درمانگر و مراجعه کننده یک منشور اخلاقی است که محدود به ایران نیست و در تمام دنیا رعایت می شود. در آمریکا، اروپا، آسیای شرقی، ایران و هر جای دیگر این منشور اخلاقی باید رعایت شود. مشکلی که روانشناس این سریال داشت در همین قسمت بود که طبیعتا درست نبود.

برای ساخت فیلم و سریال روانشناسی از ما کمک بخواهید
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می گوید: اگر در نگارش قسمت های روانی سناریو از سازمان روانشناسی کمک می گرفتند، سریال این همه مشکل روانی نداشت و این نگاه اصلاح می شد. چرا که چنین سریالی می تواند فضایی را ایجاد کند که به نفع روانشناسان کشور نیست.

فتحی آشتیانی می گوید: پیشنهاد همیشگی ما این است که تهیه کنندگان و نویسندگان سریال ها و فیلم ها از کمک های روانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این زمینه کمک بگیرند تا از نظر علمی و محتوایی مشکلی از نظر روانی وجود نداشته باشد. می توانیم آنها را به بهترین روانشناسان معرفی کنیم. البته گفته شده است که در این مجموعه از مشاوره روانشناس متخصص که بیش از ۳۰ کتاب نوشته است استفاده شده است. ببینید، نوشتن کتاب های متعدد ملاک متخصص بودن نیست. مهم این است که آیا روانشناس از اصول اخلاق حرفه ای آگاه است و به آن پایبند است یا خیر؟

وی تاکید می کند: از آنجایی که سریال ها و فیلم ها معمولا در جامعه الگو قرار می گیرند و عموم مردم را تحت تاثیر قرار می دهند، طبیعتا این نوع اخلاق غیرحرفه ای تاثیر نامطلوبی بر ذهن جامعه می گذارد و مردم را به این فکر می اندازد که همه روانشناسان با مراجعه کنندگان خود این گونه رفتار می کنند. . انجام می دهند.

فتحی آشتیانی بیان می کند: انتقاد جامعه روانی کشور به این سریال اصلاً به نام «گارد» در برابر سریال نیست. در وظایف اجتماعی خود خوب عمل کند و… شاید در این قسمت حق با روانشناس بوده است. ما فقط از بخشی انتقاد می کنیم که مرزها را شکسته و اصول حرفه ای را زیر پا گذاشته است.

این روانشناس ادامه می دهد: ممکن است مشکلاتی در روند زندگی هر فردی ایجاد شود. آرمان بیانی نیز در این سریال قتل های مختلفی انجام داده است. این در حالی است که روانشناس همچنان مدافع اوست و حتی اطلاعاتی از او به پلیس نمی دهد. اگر روانشناس به پیشگیری از این حوادث کمک کند و به مراجعه کننده این امید را بدهد که با وجود آسیب هایی که در دوران کودکی داشته، بتواند به خودش تکیه کند و زندگی مناسبی داشته باشد، رفتار حرفه ای از خود نشان داده است، اما اگر بخواهد او را تایید کند یا پوشش دهد. بالاتر از اشتباهات، تخلفات و جنایات خود، طبیعتاً غیرحرفه ای رفتار کرده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور در پاسخ به این سوال که آیا می توان به چنین روانشناسانی برچسب “روانشناس زرد” زد، می گوید: من با عنوان “روانشناسان زرد” موافق نیستم. من به این گونه روانشناسان «روانشناس» می گویم. فردی که بدون توجه به اصول و مبانی و موازین اخلاق حرفه ای یک سری رفتارهای نادرست انجام می دهد، روان پریش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا