ترندهای روز

خائیز اینچنین خاکستر شد | سایت افق میهن

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی روز جمعه منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه به طور کامل مهار شد.

علیرضا نیکروز افزود: هم اکنون نیز نیروها منطقه را زیر نظر دارند تا از آتش سوزی دیگری جلوگیری کنند. وی بیان کرد: آتش سوزی روز دوشنبه از روستای خلیفه آغاز و سپس به منطقه حفاظت شده کوه خائیز سرایت کرد. نیکروز تصریح کرد: با توجه به حفاظت از منطقه تحت پوشش، برنامه ریزی های لازم با استانداری خوزستان به منظور تامین امکانات، بالگرد، نیرو و تجهیزات برای مقابله با گسترش آتش سوزی انجام شد.

خائز اینگونه خاکستر شد

وی افزود: مدیریت بحران کشور نقش مهمی در تامین بالگردهای آب پاش و انجام بیش از ۱۰ سورتی پرواز برای اعزام نیرو به منطقه حادثه دیده داشت.

وی گفت: میزان خسارت این آتش سوزی با بررسی کارشناسی اعلام می شود. این آتش سوزی ۸ مصدوم داشت که شامگاه گذشته با تلاش نیروهای هلال احمر از بالای کوه به پایین هدایت و نجات پیدا کردند.

از سوی دیگر جواد هادی، فعال محیط زیست گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت.

وی بیان کرد: در آتش سوزی سال ۲۰۱۹ در منطقه حفاظت شده پاییز حضور کامل داشتم اما حجم، خسارات و خسارات ناشی از این آتش سوزی بیش از آتش سوزی سال ۲۰۱۹ است.

منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائز) به وسعت ۳۲ هزار و ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه حفاظت شده گچساران، کهگیلویه و بهبهان واقع شده است. شهرهای استان خوزستان منطقه حفاظت شده خائیز که به حیات وحش و بزهایش معروف است، زیستگاه گونه های جانوری و شکاری دیگری مانند گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال، پلنگ، سنجاقک و انواع خزندگان است. همچنین کوبیگ، تیهو، شاهین، شاهین، عقاب، بلوط خوار، سارگپه را نیز در خود جای داده است. منطقه حفاظت شده خائیز یکی از مهمترین زیستگاه های حیات وحش کشور است و کهگیلویه و بویراحمد در محدوده شهرستان های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان قرار دارد.

این منطقه حفاظت شده در سال ۱۳۷۷ به دلیل نقش زیست محیطی و اکولوژیکی منطقه در زیستگاه گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند نیروی انسانی و تجهیز پست های حفاظت محیط زیست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا