اخبار اقتصاد ایران

خاموشی های متعدد خانگی و صنعتی با وجود هزینه های میلیاردی!

توانیر در زمان پیک مصرف برق امسال روی کمپین تبلیغاتی «انرژی» آمد که خاموشی های غیرمنتظره اما گسترده باعث نارضایتی شدید بخش های خانگی و صنعتی شده است. باید تجزیه و تحلیل شود که چنین هزینه سرسام آوری چقدر به دست می آید.

افق میهن کافی است نگاهی به شهر بیندازید و یا مدتی را در شبکه های مختلف تلویزیون سپری کنید و حتی نیم نگاهی به لیست پیامک های دریافتی خودکار روی تلفن همراه داشته باشید تا چشم شهروندان با آن آشنا شود. کمپین “انرژی”

به گزارش «تابناک»، البته اقدامات و فعالیت های این کمپین به حوزه تبلیغات ختم نمی شود و در بسته تبلیغاتی خود، قرعه کشی های رنگارنگ از جمله خودرو را در بر می گیرد. نگاهی اجمالی و سرانگشتی به حوزه تبلیغات در هر یک از بخش های شهری، مخابراتی، فضای مجازی و… خبر از هزینه های چند صد میلیارد تومانی می دهد.

همراه اول دستش را در جیبش می برد

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در گفتگو با خبرنگار تابناک در پاسخ به منبع تامین مالی این کمپین ابر تبلیغاتی گفت: فعالیت این کمپین از اردیبهشت ماه شروع شده و نیمه راه است مهر امسال ادامه دارد و هزینه های کمپین از محل صرفه جویی در مصرف برق در نتیجه این بسته تبلیغاتی تامین می شود.

به گفته وی متولی این اقدام شرکت توانیر اما پیمانکار اجرایی آن شرکت شریک اول است و هزینه های این کمپین از محل صرفه جویی برق در اختیار پیمانکار قرار می گیرد.

این اظهارات مدیرعامل توانیر در حالی مطرح می شود که امسال یکی از سخت ترین روزهای فصول گرم سال را در بخش های مختلف صنعتی، خانگی، تجاری و … تجربه کردیم به گونه ای که منهای قطعی های پراکنده و البته مکرر برق در بخش خانگی که در بسیاری از موارد خسارات سنگینی به لوازم خانگی نیز وارد کرده است، در بخش صنعتی به گفته فعالان صنعت و تولید به ویژه در صنایع بزرگ کشور و البته شهرک های صنعتی، خاموشی های فراوان و گسترده ای را شاهد بودیم.

آسیب های گسترده و مردم ناراضی

اگرچه در سال های گذشته خاموشی های از پیش تعیین شده را تجربه کردیم، اما آنچه امسال به سبد صنعت برق اضافه شد، گزارش مردم از رعایت تغییرات ولتاژ در ساعات وصل برق بود! اقدامی که در واقع باعث از کار افتادن بسیاری از لوازم خانگی شد.

به گفته کارشناسان، ریشه عدم تعادل برق را می توان در اقتصاد ضعیف این صنعت و از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری در بخش تولید آن جستجو کرد. بر اساس برنامه توسعه، سالانه باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، این در شرایطی است که عدم تعادل برق امسال بین ۱۲ تا ۱۶ هزار مگاوات بوده است.

از آنجایی که در پیک مصرف برق امسال، شاهد تعطیلی اجباری صنایع، پتروشیمی ها، تولیدی و حتی واحدهای مسکونی به طور مکرر در طول روز بودیم، به نظر می رسد این کمپین صرفه جویی موفقیت چندانی کسب نکرده و حتی اگر با توجه به مواردی که در این زمینه وجود دارد، موثر واقع شده باشد. خاموشی های آزاردهنده ای که باعث نارضایتی عمومی شد، مقدار آن ناچیز بوده است. حال این سوال پیش می آید که آیا بهتر نیست این ارقام مالی صرف بخش تولید و توزیع برق در کشور می شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا