فرهنگ و هنر

خانه تئاتر منفعل است/ صحنه‌ تئاتر دست رَپرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام :: افق میهن

محمد لقمانیان عروسک گردان «لوکمه» و از اعضای انجمن نمایش های عروسکی خانه تئاتر گفت: در بررسی عملکرد خانه تئاتر ابتدا باید ارزیابی کرد که هنر پرفورمنس چقدر برای فرهنگیان فاصله دارد. سیاستگذاران در سطح کلان، مسئولان وزارت فرهنگ و معارف اسلامی، سازمان ها و نهادهای مرتبط. آیا رشته مهم است؟ و پس از دریافت این پاسخ می توانید وضعیت خانه تئاتر را بررسی کنید. اما معتقدم تا زمانی که هنرمندان و اهالی تئاتر درگیر معیشت، بیمه و بازنشستگی باشند. نمی توان ارزیابی درستی از مسائل پیرامونی تئاتر از جمله خانه تئاتر داشت.

به گزارش افق میهن، محمد لقمانیان عروسک گردان فامیل دور در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی با ایرج طهماسب و صداپیشه بچه فامیل بود و در سریال ماهومنی نیز در نقش شخصیت های قیما، روح و پاشه بازی کرد. البته ناگفته نماند که لقمانیان با بازی در نقش عروسک گردان و صداپیشگی شخصیتی به نام «لوکماه» به جامعه غیر هنری معرفی شد.

این عروسک گردان و صداپیشه که از اعضای انجمن تئاتر عروسکی است. در ادامه رسیدگی به پرونده خانه تئاتر که توسط خبرگزاری خبرآنلاین آغاز شد؛ وی گفت: هنر نمایش و تئاتر اساساً موضوع مدیران نیست و بر همین اساس خانه تئاتر و مسائل پیرامون این نهاد صنفی در سیاست های کلان مسئولان فرهنگی لحاظ نشده است.

وی در این گفتگو به وضعیت معیشتی اعضای خانه طناتار، درگیری درون انجمن ها و کم توجهی وزارت آموزش و پرورش به هنر تئاتر و دیگر مسائل خانه تئاتر اشاره کرد.

* ارزیابی شما از وضعیت خانه تئاتر چیست؟

در ابتدا به این نکته اشاره می کنم که اساساً هنر تئاتر و اهالی آن برای مدیران و مسئولان فرهنگی اهمیتی ندارد، بنابراین مسائل اساسی اهالی تئاتر هرگز به صورت سازمان یافته در خانه تئاتر حل نمی شود. در نتیجه هر از چند گاهی شاهد دعوا و درگیری بین اصناف، انجمن ها و هیئت مدیره بر سر مسائل مختلف غیر مرتبط با اصالت هنر تئاتر هستیم.

* این سهم خواهی به جایی می رسد؟

برای برخی، بله. از آنجایی که امکانات رفاهی به درستی بین اعضا توزیع نشده است، به این معنی است که در صورت وجود امتیاز وام، همیشه مسئولیت ویژه خود را دریافت خواهند کرد. در نتیجه این روند چیزی جز بی اعتمادی به اعضای خانه تئاتر ندارد.

چه باید کرد

مشکل باید ریشه ای حل شود و به جای این گونه دعواها، مدیران فعلی خانه تئاتر وقت بگذارند و به وزارت ارشاد بروند تا بتوانند مسائل اساسی و ریشه ای خانه را از پایه حل کنند. . مطالبات اهالی تئاتر باید به گوش سیاستمداران و مدیران تصمیم گیر در سطح کلان برسد تا ما اهالی تئاتر که اتفاقاً به اعتبار اعضای آن شناخته می شویم. برای اینکه بتوانیم طرح و ایده بدهیم، بودجه مناسبی بگیریم و هنر گرانبهای تئاتر را به نمایش بگذاریم. در غیر این صورت همانقدر که شما به عنوان یک رسانه باید مسائل خانه تئاتر را بررسی کنید و ما به عنوان اعضای این اتحادیه از کاستی ها صحبت می کنیم. در نهایت ما به جایی نمی رسیم.

* اعضای خانه تئاتر در این زمینه چه کاری می توانند انجام دهند؟

واقعیت این است که گرانی، بیکاری و تورم فشار مضاعفی بر جامعه وارد کرده و اعضای خانه تئاتر نیز از اعضای این جامعه هستند و انتظارات آنها به حداقل یعنی بیمه و مستمری کاهش یافته است. در واقع اعضا به هر حال از ترس قطع نشدن حداقل بیمه آنها همکاری می کنند که البته مهم نیست چون به هر حال زندگی آنها به این مسائل گره خورده و به نوعی مجبور به مشارکت هستند.

* آیا امکانات یا امکانات خاصی برای اعضا وجود دارد؟

امکانات بسیار کم و به نظر من توهین آمیز است. پارسال از خانه به من زنگ زدند که سطل اهدایی را گذاشته اند و من باید برای تحویل گرفتن آن به تئاتر بروم اما واقعیت این است که هزینه سفر به خانه من معادل سطل اهدایی با اسنپ بود. به همین دلیل معتقدم اعطای این نوع رفاه توهین به اهالی تئاتر است و آنها این گونه تسهیلات را فقط برای گزارش به مراکزی که بودجه دریافت کرده اند در نظر می گیرند. این در حالی است که بسیاری از هنرمندان بیکار هستند و بهتر است به فکر رفع بیکاری و معیشت خود باشند. بودن

* هیات مدیره این اتحادیه صنفی در زمینه رفع بیکاری اعضای خانه تئاتر چه می تواند بکند؟

با توجه به مدرن بودن زندگی، باید سیستم های فروش و بازاریابی بسیار قوی ایجاد شود تا علاوه بر کارآفرینی، ایده های جدید نیز پیاده سازی شود. اما متأسفانه ایده های خلاقانه در تئاتر همیشه به حداقل ممکن قربانی شده است. بنابراین هیچ اتفاق خاصی برای تئاتر به عنوان بیانیه آینده نیفتاده است و به نظر می رسد نمی خواهیم این هنر و اهالی آن را جدی بگیریم. به همین دلیل معتقدم نباید مشکل را در جای دیگری جز خودمان جستجو کنیم، زیرا اگر اهالی تئاتر هنر و مطالبات خود را جدی می گرفتند، مدیران نیز ملزم به جدی گرفتن این هنر گرانبها و اهالی آن بودند.

* خانه هنرمندان در زمینه تامین نیاز مالی اعضا چه کرده است؟

به معنای واقعی کلمه هیچ کاری نکرده است. فقط بگم که برای تهیه شیرینی جشن سالانه انجمن مشکل داریم و با سلام و صلوات پول شیرینی رو میدیم و متاسفانه پول خرید شیرینی هم در گزارش سالیانه حساب میشه. این در حالی است که هنرمند باید از هر لحاظ فراهم شود تا بتواند با خیال راحت فعالیت هنری داشته باشد و هیچ غیرهنرمندی به خود اجازه ورود به هنر تئاتر را ندهد. اما متاسفانه شاهد حضور رپرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام به عنوان بازیگر در صحنه تئاتر هستیم. چرا؟ چون حضور آنها برای اجراها پول می گیرد. این در حالی است که هنر ارزشمند تئاتر باید آنقدر پول داشته باشد که کارآفرین شود و دست به دامان پولسازهای اینستاگرام نشود و یکی از وظایف خانه تئاتر فراهم کردن فضای کار برای اهالی تئاتر است نه اینکه ارقام پولساز! اما در پایان متأسفانه باید بگویم که خانه تئاتر غیر فعال شده و هنرمندان این عرصه چشم انداز روشنی از آینده حرفه ای خود ندارند.

پریسا ساسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا