ترندهای روز

خانواده مقتول با پولی که برای بخشش زن قاتل گرفتند، ۴۵ زندانی را آزاد کردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مراسم آزادی یک نفر محکوم به قصاص نفس و ۴۵ نفر محکوم به مجازات مالی با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز، دادستان و رئیس دادگاه های عمومی کرج، معاون نظارت و اجرای احکام دادگستری احکام دادگستری استان، مدیرکل زندانهای استان و گردهمایی مدیران قضایی و مسئولان زندانهای استان البرز برگزار شد.

حسین فضلی هرکندی در این مراسم تاکید کرد که دادگستری کل استان البرز صرفاً بر صدور و اجرای احکام در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه در پرونده های مختلف از جمله موارد خودخواسته تمرکز ندارد. قصاص و افزود: در این راستا همکاران ما در اجرای احکام، در موارد با امکان سازش به ویژه در احکام قصاص نفس، تلاش مضاعفی دارند تا اولیای دم متوفی. انصراف از حقوق شرعی و قانونی خود زمینه بازگشت مجدد محکومین به زندگی را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ نفر از محکومان خود قصاص در پی تعقیب و گریز همکارانش پس از فوت والدین از مجازات قصاص رهایی یافته اند، افزود: با تلاش شعب شوراهای حل اختلاف، واحد پشتیبانی زندانها و شعب اجرای احکام کیفری دادسرای استان البرز. در سال ۱۴۰۲، ۱۸ محکوم از مجازات آزاد شدند که نسبت به سال قبل که ۹ نفر بودند، ۱۰۰ درصد افزایش داشت. نبوده است

رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح اقدامات انجام شده امروز منجر به آزادی ۴۶ زندانی شد، گفت: اقدام امروز مرهون روحیه گذشت و فداکاری والدین در قتل ۱۹ سال پیش توسط یک زن جوان است. و پس از رسیدگی و صدور رای قطعی در انتظار اجرای حکم قصاص نفس بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: با تلاش های صورت گرفته در شعبه ششم احکام کیفری کرج برای معافیت اولیای دم از حق قصاص، آنها اعلام می کنند که حاضر به صرف نظر از حق خود به شرط دریافت مطلوب هستند. مبلغ و اعلام رضایت می کنند که در آینده و با توجه به کمبود منابع مالی خانواده محکوم با ظرفیت ایجاد شده، تلاش خیل عظیمی از مردم و خیرین برای جمع آوری این مبلغ و حدود چهار و نیم میلیارد تومان جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه پس از تامین این مبلغ از خیرین، در اقدامی غیرمنتظره اولیای دم، ضمن اعلام چشم پوشی قطعی از حق قصاص، درخواست کردند که مبلغ جمع آوری شده صرف آزادی زندانیان مالی و غیرعمد شود. وی ادامه داد: امروز این فداکاری و ایثار ستودنی و مثال زدنی اولیای دم و کمک خیرین علاوه بر آزادی محکوم به قصاص و آزادی وی پس از ۱۹ سال حبس، منجر به آزادی ۴۵ نفر دیگر نیز شد. زندانیانی که سال ها به دلیل محکومیت مالی یا بدهی در زندان بودند.

رئیس شورای قضایی استان از تلاش معاونت نظارت و اجرای دستورات قضایی کل استان البرز در شناسایی و آزادی این ۴۵ زندانی قدردانی کرد و اظهار داشت: با توجه به درخواست اولیای دم مبنی بر آزادی زندانیان با مبلغ اهدایی خیرین، معاونت نظارت و اجرای احکام دادگستری کل استان با همکاری اداره کل زندانهای استان البرز نسبت به شناسایی محکومان واجد شرایط و به منظور آزادی هر چه بیشتر زندانیان، معیارهایی در افق میهن محکومان مالی تعیین شد. از قبیل داشتن بدهی کمتر و عدم جبران محکومیت و در مورد محکومان به رد مال کیفری با توجه به مدت بازداشت و عدم سابقه تعیین شد و پس از آن اسامی مشمولین از محکومیت کمتر و در نهایت با توجه به میزان تخصیص یافته ۴۵ زندانی آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: از میان آزادی های امروز ۱۳ نفر به کمتر از ۵۰ میلیون تومان و ۱۷ نفر از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان محکوم شدند. برخی از آنها به دلیل مجازات مالی و بدهی ۱۵ سال در زندان بودند و امروز آزاد شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا