اخبار بورس

خاورمیانه در آتش، نفت در اوج

افزایش ۳ درصدی قیمت نفت؛

قیمت نفت برنت به عنوان شاخص جهانی با ۲.۲ درصد افزایش به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۴ درصد افزایش به ۷۱.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش سرمایه گذاری؛ به دنبال حمله نظامی بی سابقه ایران به اسرائیل و افزایش نگرانی ها در مورد تشدید درگیری ها در خاورمیانه، قیمت نفت روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد افزایش یافت. این تحولات نگرانی هایی را در مورد اختلال احتمالی در عرضه نفت خام در منطقه ایجاد کرده است. قیمت نفت برنت به عنوان شاخص جهانی با ۲.۲ درصد افزایش به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۴ درصد افزایش به ۷۱.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

این افزایش پس از آن صورت گرفت که قیمت هر دو شاخص نفت در روز سه شنبه بیش از ۵ درصد افزایش یافت و در نهایت با افزایش حدود ۲.۵ درصدی بسته شد. این افزایش قیمت به دنبال اعلام ایران مبنی بر پایان دادن به حملات موشکی به اسرائیل، بدون واکنش بیشتر این کشور صورت گرفت. در مقابل، اسرائیل و آمریکا تهدید کردند که در صورت تکرار حملات به تاسیسات نفتی ایران حمله خواهند کرد. از سوی دیگر، تهران همچنین هشدار داد که هرگونه اقدام تلافی جویانه اسرائیل منجر به “ویرانی گسترده” خواهد شد.

کارشناسان بازار نفت بر این باورند که هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران می تواند شامل حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی یا بستن تنگه هرمز باشد. تنگه ای که روزانه حدود ۲۰ درصد نفت جهان از آن عبور می کند. اگر چنین سناریویی رخ دهد، قیمت نفت به طور غیرقابل برگشتی افزایش می یابد. در تحولی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه واحدهای پیاده و زرهی خود را برای عملیات زمینی علیه گروه حزب الله تحت حمایت ایران در جنوب لبنان به منطقه اعزام کرد.

بیشتر بخوانید: نفت در میان طوفان های جهانی

این اقدام اسرائیل نشان دهنده افزایش تنش و گسترش درگیری ها به کشورهای همسایه است. همزمان شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت خاورمیانه جلسه ای برگزار کرد و اتحادیه اروپا نیز خواستار آتش بس فوری شد. در ماه اوت، ایران بالاترین سطح تولید خود را در شش سال گذشته ثبت کرد و تولید نفت خود را به ۳.۷ میلیون بشکه در روز رساند. تحلیلگران اقتصادی هشدار دادند که تشدید تنش ها توسط ایران می تواند ایالات متحده را وارد درگیری مستقیم کند و عرضه جهانی نفت را مختل کند. با توجه به اینکه ایران حدود ۴ درصد از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده است، هر گونه اختلال در تولید آن کشور می تواند تاثیر بسزایی بر قیمت ها داشته باشد.

در این میان، سوال اصلی این است که آیا عربستان با کاهش عرضه نفت ایران، تولید خود را افزایش خواهد داد؟ نشست وزیران اوپک پلاس که روز چهارشنبه برگزار شد، سیاست تولید این گروه را تغییر نداد و این ائتلاف قصد دارد تولید خود را از دسامبر ۱۸۰ هزار بشکه در ماه افزایش دهد. تحلیلگران ANZ معتقدند هرگونه احتمال افزایش تولید می تواند تا حدودی نگرانی ها در مورد اختلالات احتمالی در عرضه نفت منطقه را کاهش دهد.

با این حال، بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، وزیر نفت عربستان هشدار داد که اگر اعضای اوپک پلاس به سقف تولید پایبند نباشند، قیمت نفت ممکن است تا سطح ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا