ترندهای روز

خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

از ته دریا تا قله های هیمالیا، میکروپلاستیک ها همه جا هستند و این بار آزمایش ها وجود آنها را در برخی از نوشیدنی های گازدار ثابت کردند.

انجمن محیط زیستی “اقدام برای محیط زیست” در آزمایشی که انجام داد متوجه وجود زیر پلاستیک های مضر در بطری های کوکاکولا و شواب شد.

استفان کرکو، مدیر کل گروه حمایت از محیط زیست، در یک بیانیه مطبوعاتی در روز پنجشنبه، ۲۲ آگوست، گفت: مصرف کنندگان کوکاکولا باید از بی ثباتی مولکولی بطری پلاستیکی آگاه شوند.

دو آزمایشگاه نمونه هایی از بطری های کوکاکولا اورجینال ۱ لیتری و شواپ ۱.۵ لیتری را بر اساس تعداد دفعات باز شدن بطری آزمایش کردند. در این آزمایش ها محتویات نوشیدنی ها پس از باز شدن یک بار، ده بار و در نهایت بیست بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل مادون قرمز، ذرات پلاستیکی کمتر از ۵ میلی متر به نام میکروپلاستیک را شناسایی کردند که از شش نوع مختلف پلیمر تشکیل شده است.

این کشف جدید جامعه را شگفت زده کرد، زیرا تولید کنندگان معمولاً فقط دو پلیمر را در تماس با نوشیدنی ها اعلام می کنند. این دو پلیمر عبارتند از پلی اتیلن (PE) از درب بطری و پلی اتیلن ترفتالات (PET) از خود بطری.

نتایج نشان می دهد که هرچه درب بطری بیشتر باز شود، تعداد ذرات ریز بیشتر می شود. در بطری کوکاکولا پس از حدود بیست بار باز شدن درب آن، مقدار ۴۶ میکروذره در لیتر یافت شد و این مقدار برای Schwaps 62 میکروذره در لیتر بود. این ارتباط نشان می دهد که تخریب درب بطری می تواند منبع میکروپلاستیک های شناسایی شده باشد.

نانوذرات پلاستیک خطرناک تر از ذرات میکرو هستند

نتایج مشابهی برای نانوذرات پلاستیکی مشاهده شده است. مقدار متوسط ​​این نانوذرات با افزایش تعداد بطری های باز و بسته افزایش می یابد. این نانوذرات که ۱۰۰۰ برابر کوچکتر از میکروپلاستیک ها هستند، به دلیل اندازه بسیار کوچک به راحتی توسط موجودات زنده جذب می شوند و در نتیجه «خطرات بیشتری برای سلامتی» به همراه دارند.

پس از اعلام نتایج این تحقیق، شرکت Schwaps به روزنامه «پاریسیان» اعلام کرد که تمامی بسته های این شرکت «با الزامات کیفی مواد غذایی تعیین شده توسط مقامات بهداشتی فرانسه و اروپا مطابقت دارد». این شرکت اعلام کرد که این ذرات «عمداً به بسته‌ها اضافه نشده‌اند» و اگر هم بودند، اشتباهی رخ داده است.

کوکاکولا تاکنون به خبرگزاری فرانسه پاسخی نداده است.

پلاستیک ها حتی در شیر مادر نیز نفوذ کرده اند

اگرچه تحقیقات این انجمن به عنوان یک مطالعه علمی شناخته نمی شود، انجمن خاطرنشان می کند که “انباشت ذرات میکروپلاستیک در بدن انسان خطرات سلامتی قابل توجهی دارد که هنوز به خوبی شناخته نشده است” و از سوی سازمان های بهداشت عمومی فرانسه، آژانس ملی ایمنی غذا. و آژانس محیط زیست و همچنین سازمان رقابت، مصرف کننده و مبارزه با تقلب خواستار اقداماتی برای “پایان دادن به این آلودگی تصادفی” شدند.

در جولای ۲۰۲۲، انجمن محیط زیست مطالعه مشابهی را روی ۹ بطری آب مختلف انجام داد.

این ذرات کوچک آلاینده که از تخریب محصولات روزمره مانند پلاستیک، بسته بندی، لباس های مصنوعی و سایر محصولات پلاستیکی به وجود می آیند، در هوا، خاک و آب یافت می شوند و حتی در زنجیره غذایی ما نفوذ می کنند. مثلاً وارد بدن ماهی‌هایی می‌شوند که ما می‌خوریم.

این انجمن همچنین یادآور می شود که در سال های اخیر مطالعاتی انجام شده است که وجود میکروپلاستیک ها را در بدن انسان به ویژه در جفت، شیر مادر، دستگاه گوارش و حتی خون نشان داده است.

اگرچه هنوز تأثیر آنها بر روی انسان به خوبی شناخته نشده است، اما شواهد علمی نشان می دهد که وجود این ذرات می تواند باعث واکنش های آلرژیک و آسیب سلولی شود و مواد شیمیایی موجود در آنها خطر ابتلا به سرطان، مشکلات باروری و تغییرات دینا را افزایش می دهد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا