ترندهای روز

خبر تلخی که از برج مشهور سعادت‌آباد مخابره شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بورس تهران پس از ۱۸۳ روز معاملاتی ۲ میلیون واحد از دست داد. اما چرا بدشانسی از سوی بازیگران بورس متوقف نمی شود؟

بیننده اصلی با یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در حالی وارد کانال شد که سایه مخاطرات اقتصادی و سیاسی بیشتر شده است. ارزش معاملات خرد همچنان حدود هزار میلیارد تومان است و برای ۱۲ روز متوالی در مجموع ۴۶۰۰ میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شده است. همچنین اخیرا بانک مرکزی با انتشار آمارهای پولی و بانکی اعلام کرده است که نقدینگی کل کشور تا پایان خردادماه بالغ بر ۸.۳ هزار همات خواهد بود.

خبر تلخی که از برج معروف سعادت آباد مخابره شد

اگرچه نقدینگی در پایان بهار امسال نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصدی را به ثبت رسانده است، اما نسبت ارزش سهام شرکت های بورس تهران به نقدینگی اقتصاد به ۰.۸ کاهش یافته است که بی سابقه است. از اکتبر ۱۴۰۱. نسبت P/E و ارزش بازار دلار نیز به پایین‌ترین حد تاریخی خود نزدیک است.

از سوی دیگر قیمت جهانی طلا به نصف سطح ۲۴۰۰ دلار و قیمت جهانی نفت به ۸۰ دلار رسیده است. قیمت دلار باز هم از کانال ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت های جهانی و قیمت ارز با منشأ نامشخص آسیب جدی به بازارهای سهام جهان و به ویژه ایران وارد کرده است.

با این تفاسیر احتمالا سه سناریو پیش روی بورس خواهد بود. ابتدا با فرض تداوم شرایط نامطلوب فعلی، شاخص بورس به روند نزولی خود ادامه می دهد که البته با سد کانال ۱.۹ میلیون واحدی مواجه است. سناریوی دوم می تواند محدود شدن دامنه نوسانات در هفته های آینده باشد که بازار را وارد یک روند رنج (ثابت) خواهد کرد. سناریوی سوم می تواند بهبود فضای سیاسی و اقتصادی کشور و کاهش ریسک ها باشد که احتمالا با سوخت دلار نیما، شاخص بازار را حداقل به سقف قبلی شاخص کل خواهد رساند.

روز دوشنبه بورس تهران با افت ۴۲۰۰ واحدی پس از ۱۸۲ روز معاملاتی به زیر ۲ میلیون واحد رسید. آخرین باری که فیلمبردار اصلی به کانال ۱۹۰۰۰۰۰ واحد پناه برد ۱۳ آبان سال ۱۴۰۲ بود. محدوده مذکور طی یک سال و نیم اخیر پشتوانه محکمی برای بورس بوده و بازار را به رونق نسبی رسانده است.

در مرداد در سال ۱۴۰۲ نماگر بورس به انتهای این کانال رسید و بازدهی ۱۰ درصدی را به همراه داشت. در شرایط بحرانی کنونی، تغییرات گسترده در سطوح بالای اجرایی و بی‌ثباتی رویه‌ای در دولت جدید می‌تواند سابقه حمایت قوی فعلی را تضعیف کند. علاوه بر این، بانک مرکزی آمارهای پولی و بانکی را نیز تا پایان بهار امسال منتشر کرده است. نقدینگی کشور تا پایان خرداد در عین حال ۸.۳ هزار تلاش را پشت سر گذاشته است که در مقایسه با خرداد سال گذشته حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای پولی و بانکی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در مقطعی به ۲۴ درصد رسیده بود. همچنین ارزش بورس تهران به زیر ۷ هزار همات رسید و باعث شد نسبت ارزش بازار به نقدینگی به ۰.۸ برسد. این مقدار از مهر ۱۴۰۱ بی سابقه بوده است. به نظر می رسد اگر عوامل سیاسی-اقتصادی به بازار پر حاشیه فرصت بدهند، ارزش بورس تهران حداقل تا نقدینگی و ۳۰ درصد بالاتر از نقدینگی رشد خواهد کرد.

خبر تلخی که از برج معروف سعادت آباد مخابره شد

سد قوی ۱.۹ میلیون واحدی؟

شاخص کل بورس پس از ۹ ماه در حالی به رقم یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رسید که ریسک نظامی در منطقه و ریسک مسائل سیاسی در داخل کشور بورس را تهدید می کند. تغییرات ناگهانی در سمت های اجرایی دولت و افق میهن طولانی مدت کابینه باعث افزایش ابهام در بورس تهران شده است. ارزش معاملات همچنان زیر ۲ همات است و اخیراً این شاخص آماری مهم در بازار به زیر ۱ همات نیز رسیده است. همچنین برداشت ۳۲۵ میلیارد تومانی در سومین روز هفته منجر به برداشت ۴۶۰۰ میلیارد تومانی در ۱۲ روز متوالی شده است.

عبور نقدینگی ۸ هزار همات

بانک مرکزی اخیرا آمارهای پولی و بانکی تا پایان خردادماه را منتشر کرده است. بررسی ها نشان می دهد در خرداد ماه امسال رکورد جدیدی در مجموع پولی به ثبت رسیده و نقدینگی برای اولین بار از مرز ۸ هزار حمت گذشت. رشد نقدینگی نقطه به نقطه نیز به ۲۷ درصد رسید.

این در حالی است که در فروردین ۱۴۰۳ این میزان نیز به ۲۴ درصد کاهش یافته بود. همچنین طی بهار امسال رشد ۶ درصدی نقدینگی نیز قابل توجه بود. به نظر می رسد فشار بر نقدینگی تا حدودی کاهش یافته و در صورت مهیا شدن شرایط، بورس تهران میزبان خوبی برای این نقدینگی برای جلوگیری از سفته بازی در سایر بازارهای دارایی خواهد بود، در حالی که ارزش بورس تهران به زیر ۷ همت رسیده است. .

نسبت ارزش بورس تهران به نقدینگی کل کشور به ۰.۸ رسیده است که از مهر دو سال قبل بی سابقه بوده است. مهر ماهی که منجر به رونق بورس تهران شد آبان ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲، پس از ارزش بازار سهام در تیر ۹۹ به ۲.۶ رسید، همین الان فروردین ۱۴۰۲ در مرحله بحرانی فعلی به ۱.۲۸ رسید. اگر بورس میزبان خوبی نباشد، احتمالا بخش زیادی از این نقدینگی به دلار، سکه و طلا تبدیل می شود که تورم بالایی را به دنبال خواهد داشت، اما تنوع ابزار در بازار سرمایه باعث شده این نقدینگی نه تنها در بازار سهام، بلکه در طلا و صندوق های درآمد. ثابت خواهد ماند.

رشد بازار جهانی در سایه تنش

بازارهای جهانی به دلیل احتمال درگیری در منطقه با رشد قیمت مواجه شده اند به طوری که نفت در نهایت کانال ۸۰ دلاری را دوباره به دست آورد و طلای جهانی به کانال نیمی ۲۴۰۰ دلاری رسید. به نظر می رسد رشد سایر فلزات در بازارهای جهانی تنها ناشی از تنش است و رونق قیمتی ناشی از درگیری ها و بلاتکلیفی ها خبر خوبی برای بورس تهران نیست.

اقتصادهای جهان در رکود به سر می برند و اگرچه چشم انداز قیمت ها تا حدودی مثبت شده است، اما تا زمانی که درگیری های نظامی زیاد است و خطرات این تنش ها به ایران نزدیک است، خبر خوبی برای بازار سرمایه نیست. در حال حاضر مهمترین عامل رشد بازار سرمایه عوامل داخلی است، در حال حاضر بلاتکلیفی های فضای سیاسی ایران فضای غبارآلود را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

دلسرد شدن مشتقات از بازار سهام

بازار اختیار سهام نیز واکنش خوبی به از دست دادن کانال ۲ میلیون واحدی نشان نداد، به طوری که حق بیمه قراردادهای اختیار خرید پرمعامله بازار نیمی از ارزش خود را از دست داد، ضمن اینکه اختیار فروش نیز رشد قیمت خوبی را تجربه کرد. ارزش معاملات بازار مشتقه نیز بسیار پایین است و قراردادهای اختیار معامله زیر ۵۰ میلیارد معامله می شود، اما اهمیت پوشش ریسک بازار با اختیار فروش همچنان بالاست و احتمالا بخشی از زیان پرتفوی ها با افزایش قیمت ها جبران خواهد شد. قیمت گزینه های فروش، زیرا آمارها نشان می دهد که گزینه های فروش پریمیوم در کاهش های اخیر به طور متوسط ​​بیش از هزار درصد رشد داشته اند.

عدم حساسیت بازار سهام به اخبار

بورس تهران همواره نسبت به اخبار در طبقات قیمتی بازار واکنش های مثبتی از خود نشان می دهد به طوری که در خرداد در سال ۱۴۰۰ به کارآمدی رئیسی و در اواخر سال ۱۴۰۰ به خبر ارز ترجیحی واکنش نشان داد، اما در آبان ۱۴۰۱ تنها با رشد قیمت دلار و ظهور نرخ های بالا در تابلوی معاملات، شاخص بورس سقف جدیدی را ثبت کرد.

در مرداد ۱۴۰۲ از حذف ارز ترجیحی پالایشگاه ها خبر داد، در آبان ۱۴۰۲ از تجدید ارزیابی و در اسفند ۱۴۰۲ با افزایش قیمت دلار به دلیل تنش های نظامی واکنش های مثبتی از سوی بورس مشاهده شد اما تا زمانی که بازار از رشد دلار نیما، کاهش احتمالی نرخ سود و کاهش قیمت ها مطمئن شود. خطرات سیاسی، خبری از رشد بورس نیست و می توان سد قوی فعلی را نیز شکست. to be همه پارامترهای بازار مانند نسبت P/E، ارزش دلاری بورس و نسبت آن با نقدینگی، نشان دهنده احتمال تکرار وقایع پاییز ۱۴۰۱ است، اما بدون محرک، هاون بزرگ نخواهد بود. روشن شود

بورس اوراق بهادار تهران در سعادت آباد واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا