اخبار اقتصاد ایران

خبر خوش از افزایش سهمیه بنزین در ماه مردادماه

سهمیه بندی بنزین یکی از سوخت های مهم کشور است و مدت هاست که شاهد عدم تعادل بین تولید و مصرف این سوخت مهم و حیاتی در کشور هستیم.

ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پالایشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: بحث عدم تعادل بنزین تنها بحث تولید نیست، بلکه باید به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش های غلط مصرف توجه ویژه داشت. در کشور.”

وی افزود: از اصلاح فرهنگ مصرف تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین از اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف تا توسعه حمل و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پالایشی تصریح کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده و این در حالی است که تولید روزانه بنزین بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ مصرف بنزین بین ۳۸ تا ۴۰ درصد رشد داشته است و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند که از آن جمله می توان به عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد. اتوبوس های بین شهری و بین شهری در ایران به جای افزایش، کاهش یافته و برای توسعه حمل و نقل ریلی کار موثری انجام نداده ایم.

عاشوری با بیان اینکه اگر امروز آب معدنی را در باک خودروها بریزیم بسیار گرانتر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید با جسارت وارد بحث اصلاح قیمت بنزین شوند و پس از آن باید برگردیم. افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی.»

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشگاه خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزین وارداتی به کشور برای ایران ۳۸ هزار تومان است.

وی افزود: در بخش تولید انتظار راه اندازی پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای رویکرد درستی نیست. بلکه می‌توان با استفاده از توان بخش خصوصی ده‌ها پالایشگاه ۱۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای را به‌عنوان پالایشگاه‌های کوچک ساخت که هم با اصول پدافند غیرعامل منطبق است و هم منجر به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور می‌شود. مخصوصا بنزین

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشگاه از اضافه شدن پالایشگاه آبادان به فهرست پالایشگاه های با نظر انجمن ملی پالایش نفت خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان طبق قانون مربوطه در دستور کار قرار گرفته است. .

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پالایشگاه های کشور ۱۴۱ درصد سودآوری داشتند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این در حالی است که ما باید ۳۱ حمت به عنوان مالیات مستقیم به دولت پرداخت کنیم و ۱۶۸ حمت نیز از دولت بدهکار هستیم.

چندی پیش دبیر اول کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: این موضوع باید مشخص شود که افزایش قیمت بنزین چند درصد بر افزایش قیمت سایر کالاها تاثیرگذار خواهد بود. پارامترهای زیادی در فرآیند تولید هر محصولی دخیل هستند و این ضعف در حال حاضر وجود دارد که دلیل افزایش قیمت ها مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا