اخبار اقتصاد ایران

خبر خوش از طرح جدید افزایش حقوق کارگران

اصلاح ماده ۴۱ قانون کار و معادل سازی افزایش حقوق کارگران با نرخ تورم مقوله ای است که اجرای آن می تواند ابعاد مختلف مولفه های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه چنین اتفاقی در دولت چهاردهم به واقعیت نزدیک می شود نیاز به بررسی دارد.

چندی پیش خبر اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در شورای اسلامی مطرح شد و پس از آن دیگر خبری از این موضوع نشد. از سوی دیگر، بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را با توجه به درصد تورم تعیین کند که با توجه به تفاسیر عجیب، این طرح همچنان به حالت تعلیق درآمده است. کارشناسان حوزه کارگری معتقدند مشکل حقوق و دستمزد تنها به کارگران محدود نمی شود و دامنگیر کارمندان و بازنشستگان نیز می شود. حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار در خصوص طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

تابناک نوشت: به نظر شما افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارگران با نرخ تورم همخوانی دارد و تغییری در وضعیت معیشتی آنها ایجاد می کند؟

مشکل دستمزد فقط به کارگران محدود نمی شود و در گذشته که شرایط کارگران به مراتب بدتر از کارمندان بود، موضوع حقوق کارگران یک موضوع حاد بود که مورد اعتراض جامعه کارگری قرار گرفت، اما به تدریج شرایط به وجود آمد. برای کارکنان نیز بدتر شده است، به ویژه در دهه گذشته. حقوق بگیران کفاف مخارج زندگی آنها را نمی دهد، بنابراین نه تنها کارگران بلکه بازنشستگان و کارمندان نیز با وضعیت حقوقی خود مشکل دارند.

این گفته شما به این معنا نیست که نظام پرداخت دستمزد در کشور مشکلات اساسی دارد و تنها برای کارگران مشکل ساز نیست؟

بله، درست است؛ نظام پرداخت حقوق باید بازنگری شود تا خود دولت به عنوان نماینده دولت و بر اساس مسئولیت ذاتی خود، طرح پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد را بررسی کند. زیرا در حوزه حقوق مدیران دولتی تبعیض ها و نوساناتی وجود دارد و در سیستم پرداخت دستمزد در بخش های مختلف کارگران، کارمندان و بازنشستگان مشکلات زیادی وجود دارد و این امر مورد اعتراض گروه های مختلف قرار گرفته است. به طوری که در روزهای اخیر اعتراضات کادر درمانی نسبت به حقوق آنها افزایش یافته و اکثر افراد شاغل در مراکز دولتی کادر درمانی از حقوق خود ناراضی بوده اند، بنابراین ساختار حقوق باید بازنگری شود. به طوری که شعار دولت سیزدهم از ابتدا این موضوع بود اما متاسفانه به آن عمل نکرد. حتی شورای اسلامی که بر اساس وظیفه حاکمیتی خود باید به این موضوع عمل می کرد، نتوانست قانون را به درستی تدوین کند و بسیاری از این اختلافات در مجلس شکل گرفت که بخشی از آنها حل شد، اما همچنان مشکل بزرگ پرداخت هزینه ها است. دستمزد بخش بزرگی از کارمندان، کارگران و بازنشستگان را درگیر کرده است.

به نظر شما مشکل اصلی در تعیین دستمزد کارگران چیست؟

علت اصلی مشکل در تعیین دستمزد کارگران از آنجا شروع می شود که دستمزدهای پرداختی در بخش کار باید بر اساس فرآیندهای بخش خصوصی شکل بگیرد که متاسفانه دولت در آن دخالت کرده و نقش تعیین دستمزد بیشتر است. مسئولیت دولت و کمتر شرکای اجتماعی مانند کارگران و کارفرمایان. دخالت می کنند، تصمیم می گیرند و اظهار نظر می کنند که مشکل بزرگی شده است و دولت هر چقدر که بخواهد حقوق و دستمزد را افزایش می دهد و حتی مشارکت کارگران در اظهار نظر و مذاکرات دوجانبه و سه جانبه را نادیده می گیرد که این نیز خلاف قانون است. مقررات و مشکلات را افزایش داده است.

چرا طبق اصل ۴۱ عشر بر اساس نرخ تورم افزایش نمی یابد؟

این مشکل تنها گوشه کوچکی از مشکلات بود به طوری که در دولت یازدهم و دوازدهم حتی نرخ دستمزد بالاتر از نرخ تورم افزایش یافت و در دو نوبت نرخ دستمزد افزایش یافت، اما مشکل حل نشد. از آنجایی که تعیین دستمزد یک فرآیند چند وجهی است و قیمت ها باید همزمان با نرخ دستمزد کنترل شود، زیرا دستمزدها برای یک سال افزایش می یابد، اما قیمت ها در طول سال چندین برابر افزایش می یابد و تورم جدیدی را شاهد خواهیم بود، بنابراین می توان افزایش دستمزدها چندین بار در سال امکان ندارد و مشکلات جدیدی برای کارگاه ها، کارگران و کارفرمایان پیش خواهد آمد، به همین دلیل صرف افزایش دستمزد بر اساس تورم مشکلی را حل نمی کند.

بنابراین باید بتوانیم یک فرآیند چندوجهی را که ناشی از شرایط بسیاری در نوسانات اقتصادی کشور است، حل کنیم. ضمن اینکه قانون باید ثابت باشد و بهتر است به جای افزایش دستمزدها به فکر دستمزد واقعی بود تا مردم بتوانند با توجه به شرایط اقتصادی درآمد داشته باشند. به اندازه کافی داشته باشند

اگر این فرض را بگیریم که دولت توان کنترل تورم کالاها را ندارد و شرایط فعلی ادامه دارد، آیا افزایش ۴۵ درصدی به درآمد کارگر کمک می کند؟

واقعیت این است که نرخ ۴۵ درصد را نمی دانم از کجا آمده است، چون در حال حاضر نرخ تورم بر اساس آمار رسمی ۴۰ درصد است اما در پایان سال نرخ تورم از مرکز آمار گرفته می شود. ایران و استعلام بانک مرکزی باید دستمزدها را بر این اساس افزایش دهد. سبد معیشتی نیز باید برابر با نرخ دستمزد باشد، زیرا در جزء دوم اصل ۴۱، نرخ سبد معیشت نیز ذکر شده است و اگر افزایش دستمزد متناسب با تورم نتواند با سبد معیشتی برابری کند. افزایش دستمزدها همزمان با تغییر قیمت ها در سال آینده ضروری است. و مساوات در صورت عدم تناسب دستمزد با افزایش قیمت ها، بازنگری در دستمزد در سه ماهه اول ضروری است که امکان پذیر نیست.

به همین دلیل دولت باید ابتدا برای ایجاد ثبات اقتصادی تلاش کند و تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشو پخش نشود و قیمت منطقی نشود و جلوی رشد قیمت ها گرفته نشود، مشکل دستمزد به قوت خود باقی خواهد ماند. اگر این روند ادامه پیدا کند، دستمزدها باید باشد، تغییرات قیمت ها را در طول سال بررسی خواهیم کرد.

گفته می شود اولویت دولت جدید یکسان سازی حقوق بازنشستگان است و بعید است که امسال دولت در حقوق کارگران تجدید نظر کند، نظر شما چیست؟

برنامه امسال دولت برای بازنگری دستمزدها دور از ذهن است اما به جای آن دولت موظف است حقوق بازنشستگان بخش دولتی و تامین اجتماعی را همسان سازی کند. از سال گذشته اما هیچ اقدامی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته و دولت نه بودجه ای و نه روند توافقی در این زمینه اختصاص داده است و شرایط کشور در شرایطی نیست که این افزایش دستمزد را در نظر بگیرد.

آنچه دولت در نظر دارد این است که تا پایان سال دولت بتواند شرایط اقتصادی را آرام کند و تمرکز اصلی را بر کنترل قیمت ها و مهار تورم بگذارد که می تواند به رفاه حقوق بگیران کمک کند. و هر چه سریعتر در روزهای آینده فرمول مشخصی در بخش دولتی و تامین اجتماعی ارائه کند. چون این یک مطالبه عمومی است و از آنجایی که شرایط بازنشستگان بسیار پیچیده است و نزدیک به ۱۲ سال است که این قانون اجرا می شود و دولت نتوانسته آن را به درستی اجرا کند، بنابراین برنامه هفتم توسعه این وظیفه را برای دولت ایجاد کرده است. . امسال بخشی از همسان سازی که ۴۰ درصد نوردیک است اجرا می شود. / تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا