اخبار اقتصاد ایران

خبر خوش برای کارگران | افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارگران در راه است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرح افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم خبر داد و گفت: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، طرحی برای اصلاح ماده ۴۱ قانون اساسی تدوین شد. قانون کار که در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است.

میشم ظاهریان اظهار داشت: پیشنهاد اصلاح ماده ۴۱ قانون کار چندی پیش در مجلس ابلاغ شد و برای بررسی به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. هدف از اجرای این طرح افزایش حقوق متناسب با تورم است.

وی در گفت وگو با ایسنا، توضیح داد: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، «حقوق ها باید با توجه به نرخ تورم افزایش یابد»؛ در حالی که این موضوع در سال ۲۰۱۸ به دلیل افزایش نرخ تورم، افزایش یافت. کلمه در نظر گرفته شده مبهم است، به همین دلیل در سال های گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۶ و به جز سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق عملا کمتر از نرخ تورم بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: به عنوان مثال در سال گذشته افزایش حقوق کارگران ۲۲ درصد با نرخ تورم ۴۵ درصد بوده است. تعبیر دولت این است که از آنجایی که در قانون عبارت «با عنایت» آمده است، هیچ الزامی برای این موضوع وجود ندارد، بنابراین سعی شد این ابهام در قانون برطرف شود و ماده ۴۱ قانون کار به شرح زیر اصلاح شود: «افزایش حقوق باید به میزان باشد. حداقل برابر با نرخ تورم است.” .

ظهوریان افزود: در صورت تصویب این قانون در شرایطی که نرخ تورم ۴۵ درصد است، حقوق کارگران نیز باید ۴۵ درصد افزایش یابد. انتظار می رود با این اصلاحیه ابهامات قانونی برطرف شود. پس از اعلام وصول این طرح به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. با آقای بابایی رئیس کمیسیون اجتماعی هم صحبت کردم و انشالله پس از بررسی موضوع برای تصمیم گیری به صحن علنی ارجاع خواهد شد.

چرا افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با تورم نیست؟

وی در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت به تناسب تورم در ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری آمده است که بر اساس آن ضریب ریالی حقوق باید با توجه به تورم افزایش یابد، بنابراین در این زمینه مشکل قانونی برای کارکنان دولت وجود ندارد، اما در بودجه اجرایی نشده و مجلس باید با استفاده از ابزارهای نظارتی دولت را ملزم به رعایت قانون کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: در بخشنامه اول مربوط به بودجه ۱۴۰۴ سازمان پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق را مطرح کرد که در واقع باز هم ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری رعایت نشد. البته این بحث وجود دارد که وقتی بودجه تصویب می شود بر قانون قبلی حاکم است اما نظر ما این است که لایحه بودجه باید با الزامات قانونی مطابقت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا