اخبار بورس

خبر خوش بورسی برای معلمان بازنشسته

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامصندوق ذخیره فرهنگیان برای معلمان چه اقداماتی انجام می دهد؟ ماجرا از آنجا شروع می شود که در صورت تمایل معلمان در مدت خدمت، ماهیانه مبلغی از حقوق آنها به عنوان حق عضویت در صندوق ذخیره معلمان واریز می شود و طبق قانون دولت نیز موظف است این مبلغ را برای آنها واریز کند.

صندوق ذخیره که دارای چهار هلدینگ پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه گذاری، ساختمانی و خدماتی و ۶۶ شرکت از جمله این هلدینگ ها است، متعهد به انجام فعالیت های اقتصادی برای رسیدن به سودآوری و خلق ثروت برای اعضای خود است.

فرهنگیان در زمان بازنشستگی، از کارافتادگی یا بازپرداخت، سهم خود را در شرکت اعم از سهم اعضا، سهم دولت و سود سالانه حاصل از سرمایه‌گذاری‌های مؤسسه دریافت می‌کنند، اما تاکنون طبق ماده ۲۱ اساسنامه صندوق. ، سهم اعضا ارزش خالص دارایی های موسسه که به ارزش دارایی معروف است عبارت است از: پرداخت نشده است.

سرانجام پس از گذشت ۲۸ سال از ایجاد این صندوق و ۱۲ سال مطالبات از اعضای آن، در دوره مدیریت جدید این صندوق، طرح ارزش گذاری املاک در دستور کار قرار گرفت و پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام مرحله اول ارزش املاک و مستغلات در ۶ آذر ۱۴۰۲ با حدود ۱۰ درصد از دارایی های این صندوق اجرا شد و مستمری بگیران اوراق سهام موقت خود را دریافت کردند.

فارس نوشت: در خصوص جزییات این طرح بزرگ و مهم فرهنگیان گفت وگویی با محمدحسن صدکی، دبیر کمیته عالی طرح ارزش تملک، یکی از فرهنگیان متخصص بازار سرمایه و فرهنگی برگزیده این طرح داشته ایم. استان خراسان رضوی.

جزئیات گواهی موقت حقوق صاحبان سهام

فاز اول تخصیص حقوق صاحبان سهام چه زمانی اجرا شد؟

فاز اول اجرای طرح ارزش املاک و تخصیص سهام به مستمری بگیران با تلاش مدیران صندوق و حمایت نهادهای بالادستی و کشوری ساعت ۶ آذر ۱۴۰۲ کامل. برآورده می کند. سر راست کشاورزان تا انتها عضو صندوق هستند اسفند ۱۴۰۱ پس از بازنشستگی، می توانند از طریق ابر اپلیکیشن فرهنگیان و سایت موسسه، گواهی سهام موقت خود را که حاوی مشخصات فردی و تعداد سهام تخصیص یافته به هر بازنشسته است، مشاهده کنند.

تعداد سهام تخصیص یافته در این مقطع چقدر است؟

در این سطح حدود ۱۰ درصد از دارایی های صندوق در قالب سهام شرکت «سرمایه گستر سهند» به بازنشستگان تخصیص می‌یابد و این روند تا زمان تخصیص و واگذاری سایر دارایی‌های مؤسسه ادامه خواهد داشت.

چه زمانی مربیان می توانند سهام خود را به پول تبدیل کنند؟

طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود ظرف ۹ ماه آینده، سهام این شرکت در بازار سرمایه قابل خرید و فروش است و دانشمندان سهام خود را به ارزش روز مدیریت خواهند کرد. البته این بازه زمانی با توجه به نیازهای بازار سرمایه و بورس و سایر موارد مرتبط با آن در معرض تغییر است.

ارزش ریالی این سهم چقدر است؟

ارزش اسمی این سهام تابع قوانین سازمان بورس است ۱۰۰۰ ریال اما ارزش واقعی سهام پس از طی مراحل فنی و اجرایی و واگذاری به دانشمندان بازنشسته بر اساس سازوکارهای بازار سرمایه و پس از تعیین قیمت مشخص خواهد شد و همانطور که گفتم احتمالا اجرایی خواهد شد. در ۹ ماه آینده

این سهام در این مرحله به چه کسانی تعلق گرفت؟

در مرحله اول تخصیص سهام در ارزش اموال به مستمری بگیران عضو صندوق، از ابتدای تاسیس تا پایان صندوق، حدود ۸۷۰۰۰۰ نفر از اعضای صندوق مشمول شدند. اسفند ۱۴۰۱ بازنشسته، گواهی سهام موقت دریافت کرد.

تکلیف کسانی که بعد از این تاریخ بازنشسته می شوند چه می شود؟

سهام این افراد محفوظ است و پس از تکمیل مشخصات این بستگان تا پایان سال، سهام آنها محاسبه و به آنها تخصیص می‌یابد. همانطور که گفتم این طرح تدریجی است اما مربیان باید مطمئن باشند که هیچکس از قلم نیفتد.

آیا اعضای فوت شده صندوق نیز سهام دریافت می کنند؟

بله البته. بنابراین سهام ارزش دارایی به کلیه فرهنگیانی که حداقل یک ماه عضو ذخیره مربیان بوده اند تعلق می گیرد. وراث اعضای متوفی می توانند اقدام قانونی کرده و سهام دریافت کنند.

وارثان دانشمندان متوفی باید فردی را به عنوان نماینده خود برای صندوق تعیین کنند. ساز و کار این فرآیند در زمان توافق شده که متعاقبا اعلام خواهد شد مشخص می شود و این افراد می توانند با ادارات آموزش و پرورش و یا ادارات استانی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تماس گرفته و فرم های مربوطه را تکمیل کنند.

آیا همه اعضا تعداد یکسانی سهام دریافت می کنند؟

به هیچ عنوان. مرحله اول تخصیص ارزش اموال به فرهنگیان بازنشسته که عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند به همه این افراد تعلق می گیرد در حالی که تعداد سهام تخصیصی به هر یک از اعضا از ۰ تا ۱۰۰ درصد است. یک سهم برای حدود ۲۲۰۰۰ سهم متفاوت خواهد بود.

با توجه به تعداد سهام هر یک از مستمری بگیران از دارایی های صندوق، مدت عضویت و مبالغی که این شخص در مدت عضویت به صندوق پرداخت می کند، مبنای محاسبه است. بر این اساس سپرده اعضا ابتدا با استفاده از شاخص تورم ماهانه بانک مرکزی محاسبه شده و در مرحله بعد سهم یا درصد تخصیص اموال به هر فرد مشخص می شود.

بدیهی است افرادی که مدت طولانی تری در صندوق عضویت داشته اند و یا در طول مدت مشارکت خود مبالغ بیشتری به صندوق آورده اند، سهام بیشتری دریافت خواهند کرد. از آنجایی که میزان سپرده ماهیانه کشاورزان بین ۱ تا ۵ درصد حقوق و مزایای کشاورزان و همچنین مدت عضویت آنها متغیر است، میزان ارزش اموال آنها نیز متفاوت خواهد بود.

بنابراین تعداد سهامی که فرهنگیان دریافت می کنند از یک سهم تا چند هزار سهم در هر مرحله از فرآیند تخصیص سهم متغیر است. فرهنگیان با مشاهده وضعیت مالی در سایت موسسه می توانند مبنای محاسبه تعداد سهام تخصیص یافته را تعیین کنند.

سهام فرهنگیان چگونه تخصیص می یابد و آیا برای فروش است؟

ارزش اموال صندوق ذخیره فرهنگیان به مستمری بگیران عضو صندوق به صورت سهام موقت و پس از طی مراحل قانونی و اجرایی قابل مدیریت و فروش است.

مربیان چگونه می توانند از میزان سهام خود مطلع شوند؟

با معرفی سیستم اثبات وضعیت مالی و ارزش ملک سایت صندوق و ابر اپلیکیشن فرهنگیاندر آن زمان، اعضای بازنشسته مؤسسه می توانند سهم خود از ارزش دارایی صندوق و امتیازهایی که ارزش ملک به آنها تعلق می گیرد را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

همچنین اعضای موسسه می توانند فرمول محاسبه سهم خود در ارزش اموال موسسه بر اساس نرخ تورم ماهانه اعلامی بانک مرکزی از ابتدای تاسیس صندوق را مشاهده کنند.

این سامانه هم اکنون بر روی «برنامه فوق العاده فرهنگیان» قرار دارد. به نشانی szf.satpay.ir و “سایت موسسه” به نشانی www.szf.ir و یا مستقیماً به آدرس mb.szf.ir در اختیار اعضای موسسه قرار گیرد.

آیا داشتن کد بورسی برای بازنشستگان برای دریافت سهام الزامی است؟

همانطور که گفتم واگذاری سهام طبق الزامات سازمان بورس صورت می گیرد فقط با کد صرافی این امر امکان پذیر است، لذا به مستمری بگیرانی که تاکنون کد بورسی را دریافت نکرده اند و یا برای کسب قانونی سهام خود آن را در سایت موسسه وارد نکرده اند، توصیه می شود در اسرع وقت نسبت به اخذ کد بورسی اقدام و نسبت به صدور آن اقدام نمایند. سیستم صندوق

ارزش اموال صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب سهام بورس از طریق شرکت سرمایه گذاری سهند به بازنشستگان تخصیص می یابد. این شرکت یک مؤسسه مالی است و بسته به نوع فعالیت خود و الزامات بورس، توانایی فعالیت در بازار سرمایه را دارد.

طبق اطلاعیه های قبلی صندوق ذخیره فرهنگیان درصد بالایی از فرهنگیان نسبت به اخذ کد بورسیه و ثبت آن در سامانه صندوق اقدام کرده اند. اما برخی از فرهنگیان هنوز موفق به انجام این کار نشده اند به همین دلیل توصیه می شود هر چه زودتر این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا