اخبار اقتصاد ایران

خبر داغ آخر هفته برای بازنشستگان تامین اجتماعی

یکسان سازی حقوق مستمری بگیران یکی از مطالبات ویژه این قشر عزیز است که در سال های گذشته همواره وعده های مختلفی برای یکسان سازی داده شده است. اکنون همسان سازی در دولت مصوب مجلس چالش های زیادی دارد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: نباید منافع مردم، کارمندان و بازنشستگان را بین چالش های دولت و مجلس قرار دهیم و این ظلم به مردم است. و مشکل دارد.”

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به اینکه در رابطه با همسان سازی بازنشستگان اختلاف نظر، اختلاف برداشت و اشتباه محاسباتی وجود داشت که باعث اختلاف نظر دولت و مجلس شد، ادامه داد: در تفسیر قانون، حکم حقوقی بازنشستگان چگونه است و در میزان منابعی که در بودجه برای این کار در نظر گرفته شده اختلاف نظر وجود دارد.

این موضوع در مجلس مطرح شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبی را ارائه کرد و رئیس مجلس نیز مطالبی را بیان کرد. انتظارات مردم هم مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه قانون گفته است حقوق ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته صندوق های ملی و لشگری و چند میلیون نفر در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی باید یکسان شود و منابعی برای این کار در نظر گرفته شده است، گفت: به تامین اجتماعی منابعی را در اختیار سازمانی قرار می دهد که نتوانسته منابعی را تامین کند، صندوق بازنشستگی نیز با روشی که دولت عمل کرده است کسری دارد.

دولت قبلا تصمیم گرفته بود به هر نفر یک میلیون تومان بپردازد، در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای صدور احکام قانونی هستند، اما گفته می شود منابع کافی نیست و حرف دولت از نظر حسابداری درست است و باید کسری باشد. حل شد.

تاجگردون با اشاره به اینکه رئیس شورای اسلامی اعلام کرد که نباید خلاف قانون عمل کرد، افزود: باید پذیرفت که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته کشور و صندوق ارتش هستند. مشمول دریافت یک میلیون تومان علی الحساب نبودند. اما دولت از اول سال به آنها پرداخت کرده است.

رئیس مجلس به عنوان قانونگذار باید اعلام کند که دولت تخلف نمی کند و یا در صورت تخلف با آنها برخورد می شود. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: مصوبه دولت قبل در دولت جدید اجرایی شده و مستمری بگیران نیز یک میلیون تومان حساب دریافت کرده اند و نمایندگان نیز خوشحال هستند.

بنابراین دیگر نباید دنبال دعوا و ناراحتی بازنشسته باشیم، البته از یک طرف کسری منابع داریم و از طرف دیگر عده ای پولی دریافت می کنند که مبنای قانونی ندارد و نمی شود. از آنها بهبود یافت و به همین دلیل نباید متوقف شود. باید راهکار ارائه شود و جلساتی در روزهای اخیر برگزار شود تا راه حل مناسبی پیدا شود.

این نماینده مردم در شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت لایحه ای ارائه نداده است، دولت باید لایحه خود را ارائه کند، هیات دولت می تواند قبول کند یا خیر، افزود: مذاکراتی انجام شده است که چه چیزی نیاز است. انجام شود تا مشخص شود که آیا اجرای قانون نیاز به لایحه، اصلاح یا اصلاح دارد یا خیر. این تصمیم آسانی نیست و باید گرفته شود.

تاجگردون با تاکید بر اینکه باید درباره تکلیف حدود ۵۰۰ هزار نفری که یک میلیون تومان علی الحساب خلاف قانون دریافت کرده اند تصمیم گیری شود که آیا باید وجه را برگردانند یا جلوی پرداخت را بگیرند، ادامه داد: در این زمینه پیشنهاداتی داده ایم. این مبلغ نباید برگردانده شود و یا جلوی پرداخت را بگیریم اگر حقشان نیست در ضریب سالهای بعد اصلاح شود یا قانونگذار در سال آینده فکری بکند.

وی با بیان اینکه اگر در نحوه نگارش مصوبه سازمان امور استخدامی مشکلی وجود دارد، این موضوع را به اطلاع ما برسانند تا در مجلس اصلاح کنیم یا در روسای قوا در این باره تصمیم گیری کنیم. وی تصریح کرد: مشکل دیگری نیز در این راستا وجود دارد. کمبود منابع. از ۵۰ هزار میلیارد تومان، ۳۲ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت علی الحساب شده است و ۱۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده کفاف مستمری بگیران را نمی دهد و بازنشستگان تامین اجتماعی مشکل خاص خود را دارند.

این نماینده مردم در شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از روش های مورد توافق ما این است که احکام همه مستمری بگیران صادر شود و از ماه آینده پرداخت آنها آغاز شود. ما حقوق بازنشستگان را در پایان سال پرداخت می کنیم که روش عادلانه ای است. مجلس این قانون را تصویب کرد و دولت موظف به اجرای آن است. اگر نقصی باشد مجلس رفع می کند. ما برای آزار بازنشستگان با هم دعوا نداریم.

تاجگردون ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی نیز مشکل مشابهی دارد، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در قانون پیش بینی شده است تا با واگذاری سهام، آن را به ریال تبدیل کند و برای بازنشستگانی که نتوانسته اند آن را تامین کنند، همسان سازی انجام شود. باید بدهی را پرداخت کند و دارای مجوزهای لازم باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی اعلام می کنند که نقدینگی ندارند، گفت: در صورت عدم نقدینگی از سوی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است. مقرر شده دولت برای تامین اجتماعی ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای همسان سازی تامین کند. در حال حاضر ماهیانه ۳ هزار میلیارد تومان کسری دارند.

از سوی دیگر، محسن زنگنه ضمن تفکیک موضوع تناسب حقوق بازنشستگان به دو بخش مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​و مستمری بگیران تامین اجتماعی، گفت: نحوه محاسبه تناسب حقوق بازنشستگان بخش ملی و ارتش در سال اول ۴۰ درصد یعنی حدود ۷۰ درصد نیاز به هزار میلیارد تومان دارد که معادل یک درصد ارزش افزوده مندرج در قانون است و بر اساس گزارش برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه که به کمیسیون برنامه و بودجه رسید و اعلام کرد ۸۰ درصد منابع مالیاتی دولت با احتساب ارزش افزوده محقق شده است.

بنابراین ۸۰ درصد آن ۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شده و در اختیار دولت است. نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در شورای اسلامی در ادامه به موضوعی می پردازد که در سراسر کشور و حوزه نظامی مطرح است که ردیف بودجه اختصاصی در جداول وجود دارد. ۵۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است، اظهار کرد: این در حالی است که در تبصره ها گفتیم یک درصد ارزش افزوده برای بازنشستگان است، بنابراین علت این امر باید توسط همکاران کمیسیون تلفیق بررسی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت در حال حاضر مشکلی برای تامین منابع برای تعدیل حقوق بازنشستگان لشکری ​​و کشوری ندارد و می تواند ماه های آینده را پرداخت کند اما برای چند ماه آخر سال با مشکل مواجه خواهد شد. در پایان سال می تواند اصلاحیه بیاورد یا از سران قوا مجوز ایجاد چند درصدی را بگیرد، زیرا دولت براساس قوانین بالادستی می تواند هزینه های خود را تا ۱۰ درصد تغییر دهد و نیازی به اصلاح ندارد. یا اصلاحات

زنگنه با اشاره به اظهارات رئیس مجلس درباره یک میلیون تومانی که پرداخت می شود، گفت: در حال حاضر عده ای هستند که اختلاف حقوق بازنشسته و حقوق بگیر آنها حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. طبق قانون باید ۴۰ درصد آن تامین شود.

وقتی یک میلیون تومان به آنها داده می شود، عملاً تمام ۱۰۰ درصدی که باید ظرف ۳ سال انجام شود که الان در سال اول انجام می شود که در نهایت منابع هزینه های دولت را افزایش می دهد و دولت بودجه کمتری برای انجام تعهدات خود در قبال دارد. بازنشستگان دارد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه تناسب حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​مشکلی نداریم و منابع موجود است، گفت: حتی اگر دولت در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد. چند ماهه می تواند اقتدار سازمان را برآورده کند. برنامه باید ۱۰ درصد در حوزه هزینه های حمل و نقل داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس اذن مقام معظم رهبری ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه می شود و بسیاری از منابع بودجه در نیمه دوم سال محقق می شود، در پایان سال این منابع خواهد بود. حداقل ۹۰ درصد باشد یا حتی تا ۱۰۰ درصد هم محقق شود، اما اگر دولت در حال حاضر مشکل دارد، اختیار برداشت از منابع دیگر را دارد، به ویژه طبق قانون محاسبات عمومی، می تواند از همان منابع برداشت کند. در شرکت های دولتی واریز می شود و تا پایان سال باز می گردد

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به تشریح موضوع تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط وزیر کار، گفت: به نظر می رسد رقم اعلامی وزیر که حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد است. تومان واقعی نیست زیرا بخش اکثر افرادی که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی حقوق می گیرند حداقل حقوق دریافت می کنند یعنی برای جبران ۹۰ درصد نیاز به منابع زیادی در سازمان تامین اجتماعی نداریم.

وی در ادامه توضیح داد: ممکن است افرادی باشند که حقوق بیشتری دریافت کنند اما آنچه در سازمان تامین اجتماعی ثبت شده این است که بین ۷۰ تا ۷۵ درصد حقوق بگیران تامین اجتماعی حداقل حقوق بگیر هستند بنابراین تفاوت چندانی بین حقوق افراد وجود ندارد. بازنشستگان و کارگران در حال حاضر، این نسبت در بسیاری از موارد مشاهده می شود.

بزرگترین مشکل ما در حوزه ارتش و کشور است. زنگنه در ادامه با بیان اینکه بر اساس توضیحات داده شده برآورد وزیر کار بسیار بالاست که برای سال اول نیازی به آن نداشته و شاید نصف یا حتی کمتر از آن کافی باشد، گفت: تامین منابع این امر در سازمان تامین اجتماعی نیز موجود است، اما در صورت نیاز، دولت می تواند از طریق درخواست اصلاح، نسبت به تامین منابع از محل فروش سهام و اوراق اقدام کند.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفت: پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که باید فرمول تناسب را تغییر دهیم و این یعنی افرادی که از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق بالاتر می گیرند، به آنها تقلیل داده نشود. ۹۰ میلیون تومان. به درصد حقوق کارمندان برسیم اما باید به ۵۰ درصد حقوق کارمندان برسند و حقوقشان به میزان کمتری افزایش یابد و منابع به جایی برود که مردم حقوق کمتری داشته باشند و حداقل حقوق داشته باشند که اینطور نیست. نام تناسب

تناسب یعنی فردی که ۳۰ سال کار کرده و حقوق گرفته و الان بازنشسته شده، ۹۰ درصد حقوقش را متناسب با موقعیت شغلی اش بگیرد. حقوق کمتری می گیرند، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنیم. این موضوع حمایت از بازنشستگان است و موضوعی متفاوت از تعدیل حقوق همه بازنشستگان است.

این نماینده مجلس با اشاره به گفت وگوی روز گذشته خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس نیز تصریح کرد که در این خصوص بحث و بررسی زیادی شده و درخواست بازنشستگان تناسبی است یعنی هر فردی در هر سمتی که بازنشسته شده باشد ۹۰ درصد حقوق جاری و معادل آن را دریافت می کند و میزان حقوق او مطرح نیست و تناسب نباید با این موضوع زیر سوال رود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه که پیش از این سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بود، با اشاره به فشار مالی ۶ ماهه ابتدایی کار دولت که بخش عمده آن مربوط به پرداخت گندم کشاورزان است، گفت: مطالبات و همچنین کسری بودجه ای که معمولا در ۶ ماهه اول هر سال داریم. ، خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که کسری بودجه ما تا پایان سال به ۲۶۰ همات برسد که از محل هایی که مجوز گرفته شده قابل جبران است./افکارنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا