فرهنگ و هنر

خبر داغ امروز از واگذاری سهام عدالت / سهامداران بخوانند


افق میهنی –

بر اساس مصوبه اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی بورس، نماد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت متوقف شد و یکی از دلایل این توقف، عدم برگزاری مجامع آنها بود.

عدم برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سرمایه سهام استانی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس به این موضوع اشاره کرده بود: در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مشکلاتی در برگزاری مجامع شرکت ها وجود داشت که باعث شد روند برگزاری آن روند. جلسات این شرکت ها متوقف شود. از سال ۱۳۹۸ هیأت مدیره این شرکت ها تمدید نشده است و همان هیئت مدیره ای که مدت مأموریت آنها به پایان رسیده است در این شرکت ها حضور دارند. مردم پس از انتخاب روش مدیریت سهام در سال ۱۳۹۸، هیچ نقشی در انتخاب اعضای هیئت مدیره نداشتند. در سال ۱۴۰۰ تصمیماتی از سوی شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد مبنی بر جلوگیری از تشکیل مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می شوند، اتخاذ شد.

سرانجام ۱۶ آذرماه سال گذشته بود که پس از رفت و آمدهای فراوان، شورای عالی بورس نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی را تصویب و ابلاغ کرد.

پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس، اولین مجمع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی در روز دوشنبه بیست و سوم بهمن سال گذشته برای استان خراسان شمالی و بر اساس اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد سهامداران برگزار شد. دومین مجمع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی برای استان زنجان ۱۲ اسفندماه با حضور ۶۳.۲ درصد از سهامداران برگزار و نهایی شد. مجمع عمومی استان گیلان اولین مجمع در سال ۱۴۰۳ و سومین مجمع استانی سهام عدالت در فروردین ماه برگزار شد.

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده در سامانه کدال، قرار بود مجامع استان های ایلام، کرمان و مرکزی به ترتیب در روزهای ۵ خرداد، ۲۲ تیر و ۳۱ تیرماه برگزار شود، اما مجامع استان های ایلام و کرمان لغو شد. اما مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان مرکزی با حضور ۸۷.۸ نفر از سهامداران تشکیل و اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.

علت لغو مجامع استان ایلام که ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مجمع شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان ایلام برگزار شد. قرار بود در ۲۲ تیرماه برگزار شود، اما به دلیل متأسفانه صورتهای مالی حسابرسی شده تهیه نشده است، جلسه لغو شد. هر گاه صورتهای مالی حسابرسی شده مورد نیاز برای برگزاری مجمع تهیه و منتشر شود مجمع این استان تشکیل می شود.

دو استان مجامع سهام عدالت خود را برگزار می کنند

مهدی حاجی وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام اخیرا در خصوص آخرین جزئیات روند برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی گفت: همانطور که می دانید سه استان خراسان شمالی، زنجان و گیلان مجالس خود را برگزار کردند. و استان هایی مانند اصفهان و کردستان دعوت نامه مجالس خود را منتشر کردند تیر و مرداد چندین استان تا چند ماه دیگر مجامع خود را برگزار خواهند کرد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: جلسه بررسی، تشریح و تشریح شرکت های سرمایه گذاری سهامی استانی در ۲۶ استان برگزار شده است و طی هفته های آینده در بقیه استان ها نیز جلسه برگزار می شود. امیدوارم شرایط شرکت ها به تدریج فراهم شود تا بتوانند صورت های مالی خود را حسابرسی کنند و تعاونی ها دعوت نامه مجامع خود را منتشر کرده و مجامع خود را برگزار کنند.

هم اکنون بر اساس آگهی های منتشر شده در سامانه کدال، مجامع دو استان اصفهان و کردستان با نمادهای وصافه و واسکرد در روزهای ۱۳ و ۲۴ مرداد ماه برگزار می شود.

همچنین برخی از حضار نسبت به زمان و روند برگزاری مجامع سهام عدالت نگران بودند. خانم حقيق زاده در اين خصوص به ما گفت: مجامع شركت هاي سرمايه گذاري سهام استاني چه زماني به صورت كامل برگزار مي شود تا بازگشايي اين نمادها مشخص شود؟

همچنین آقای علیخانی گفت: سازمان بورس به برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی ادامه دهد تا این نمادها در اسرع وقت افتتاح شوند. بیش از دو سال است که پول سهامداران ما بلوکه شده است و این حق سهامداران است که در اسرع وقت وضعیت خود را روشن کنند.

برگزاری جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی تا ابتدا شهریور ۱۴۰۳

برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت که ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی برگزار شد. سهام باید تا ابتدای سال نگهداری شود شهریور همه آنها باید در ماه ۱۴۰۳ برگزار شود و سازمان بورس پیگیر برگزاری این مجامع است. زمانی که مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی برگزار می شود، سازمان بورس مجدداً پیشنهاد بازگشایی نمادها را به شورای عالی بورس خواهد داد و قطعاً با تصویب شورای عالی بورس این امکان وجود دارد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی در ابتدای شهریور ۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی می رسد؟



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا