اخبار اقتصاد ایران

خبر داغ امروز 6 آبان برای وراث سهام عدالت | انتقال سهام متوفیان به وراث آسان شد

حقوق صاحبان سهام | مدیرعامل سازمان سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: واگذاری سهام متوفیان به وراث به صورت الکترونیکی از طریق درگاه یکپارچه مشمولان در آینده نزدیک انجام می شود.

به گزارش ایرنا، از شرکت سپرده گذاری مرکزی، «محمد باغستانی» اظهار داشت: سیاست های توسعه ای با هدف تسهیل خدمات برای عموم مردم و سهامداران، به زودی وراث می توانند سهام متوفیان خود را از طریق درگاه واحد مشمولان به صورت الکترونیکی واگذار کنند. : برای انجام این انتقال یکی از وراث باید سجامی باشد.

سجام مخفف «سامانه ثبت اطلاعات جامع مشتریان» است و وظیفه آن یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان و کدهای بورس است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تصریح کرد: با واگذاری الکترونیکی سهام متوفیان به وراث، علاوه بر کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان، شاهد تسریع در ارائه خدمت دیگری به مردم بودیم که یکی از دغدغه های مهم آنها در سال های گذشته بود. شده بود، خواهیم بود.

انتقال الکترونیکی سهام متوفی به وراث در مراحل پایانی

باغستانی با بیان اینکه فرآیند الکترونیکی واگذاری سهام متوفیان به وراث مراحل پایانی خود را طی می کند و به زودی عملیاتی می شود، تاکید کرد: الکترونیکی شدن خدمات سپرده مرکزی برای ذی نفعان بازار سرمایه و عموم مردم به عنوان یک امر مهم است. اولویت در رأس فعالیت های این شرکت قرار دارد.

فرآیند انتقال سهام متوفی به وراث

مدیرعامل صمت درباره روند واگذاری سهام متوفیان به وراث گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از یک میلیون وراث از طریق شرکت های کارگزاری و بانک های منتخب در سامانه ارث ثبت نام کرده اند.

باغستانی با بیان اینکه سامانه ارث برای وراث صاحبان سهام متوفی پس از ۱۰ تیرماه ۱۳۹۸ بازگشایی نشده است، افزود: سازمان امور مالیاتی هنوز بستر مناسبی برای پرداخت مالیات حضوری برای این دسته از سهامداران فراهم نکرده است که به عنوان به محض حصول نتیجه نهایی، اطلاع رسانی مقتضی در این خصوص انجام خواهد شد.

آمار متوفیان دادگستری

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از سال ۱۳۸۳ تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از سهامداران فوت شده اند، یکی از وراث متوفی سهامداران می تواند به ۶۰۰۰ شعبه از دفاتر کارگزاری یا بانک های منتخب (ملی) مراجعه کند. بانک های ایران، ملت، پارسیان و تجارت) فرآیند واگذاری سهام را انجام دهند.

سپرده گذاری سود سهام در ماه آبان آیا قطعی است؟

صاحبان سهام انتظار دارند هر ساله در نیمه دوم سال سود سهام را دریافت کنند. اگرچه در سال های گذشته شایعاتی مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت از بهار و تابستان به گوش می رسید، اما سهامداران متوجه شده اند که انتظار برای سود در نیمه اول سال تا حدودی بیهوده است. مرحله اول سپرده سود معمولا ماهیانه است آذر انجام می شود و مرحله دوم در روزهای پایانی سال انجام می شود.

اما امکان پرداخت سود سهام عدالت در ماه چه شد آبان افزایش یافته است؟ ماجرا از این قرار است که صاحبان سهام همچنان از سال مالی سود می برند اسفند آنها ۱۴۰۱ را به طور کامل دریافت نکرده اند. بخشی از این سود سال گذشته در دو مرحله آذر و اسفند سپرده شد و مابقی آن قرار گرفت تا خرداد ۱۴۰۳ واریز می شود که برخلاف وعده ها نه تنها در خرداد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

دلیل رسوایی ها در خصوص پرداخت سود سهام عدالت عدم همکاری برخی شرکت ها است. در ابتدا اعلام شد که ۵ شرکت هنوز سود سهام عدالت را پرداخت نکرده اند اما به مرور زمان تعداد شرکت های معوق کاهش یافت و در حال حاضر ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است و تنها مپنا است که سهام عدالت را واریز نکرده است. سود سهام، باعث تاخیر می شود. سود سپرده وجود دارد.

واقعیت این است که نمی توان تاریخ دقیقی را برای واریز سود باقیمانده سال ۱۴۰۱ مشخص کرد، اما با توجه به اینکه سود سال ۱۴۰۲ در ماه های ۱۴۰۲ واریز شده است. آذر و اسفند واریز می شود احتمالا قبل از آن با سهامداران بابت سود ۱۴۰۱ تعیین تکلیف خواهد شد. بنابراین اگر دولت بخواهد امسال نیز مانند سال های گذشته رویه را در پیش بگیرد، شاهد سه مرحله از پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال خواهیم بود. یک مرحله باقیمانده از سود سال ۱۴۰۱ و دو مرحله از سود سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲.

احتمال دیگر این است که دولت تصمیم بگیرد مابقی سود سال ۱۴۰۱ را به همراه مرحله اول یا دوم واریز سود ۱۴۰۲ به حساب صاحبان سهام واریز کند که در این صورت سود سهام عدالت سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است. در دو مرحله بسته خواهد شد.

آیا صاحبان سهام شگفت زده خواهند شد؟

آخرین مرحله واریز سود سهام عدالت به اسفند به سال ۱۴۰۲ برمی گردد که طی آن صاحبان سهام ۴۹۲ هزار تومانی ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند و این ارقام ۳۰ درصد کمتر از مقادیری که در آذر ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز شد. با توجه به اینکه هر سال سود سهام عدالت نسبت به سال قبل افزایش می یابد، در صورتی که انتظار شگفتی خاصی وجود نداشته باشد، احتمالا امسال بین یک تا دو میلیون تومان سود یا بیشتر به حساب صاحبان سهام واریز خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که در اسفند ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفی به طور کامل به حساب وراث واریز نشد و برخی از وراث به هر دلیلی موفق به دریافت سود نشدند. بنابراین پیش بینی می شود امسال همزمان با یکی از مراحل واریز سود سهام عدالت، مابقی سود سهام عدالت متوفیان نیز به حساب وراث واریز شود که منجر به افزایش میزان سود خواهد شد. دریافت شده توسط برخی از دارندگان سهام.

زمان جدید تقسیم سود سهام عدالت اعلام شد

ارزش سهام عدالت امروز ۵۳۲ هزار تومان است آبان ۱۴۰۳ به ۶ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۸۵۲ تومان رسید.

امروز شنبه (۵ آبان ۱۴۰۳)، ارزش سهام عدالت با احتساب و اعمال کلیه افزایش سرمایه شرکت های بورسی در این سهام به ۶ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۴۴۵ تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا