اخبار اقتصاد ایران

خبر داغ دولت برای زوج های جوان

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از ۱۹۶ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان (همت) شده اند. همچنین آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که در این مدت ۱۹۶ هزار و ۹۶۲ فقره وام و تسهیلات قرض الحسنه کودکان به ارزش بیش از ۱۶.۰۸۸ هزار میلیارد تومان (همت) از سوی شبکه بانکی کشور به متقاضیان اعطا شده است.

بر اساس این آمار، تعداد دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه فردز از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۱۹۶ هزار و ۹۶۲ نفر و تعداد متقاضیان در نوبت در این بازه زمانی ۴۱۷ هزار و ۵۶۴ نفر است. بر اساس این آمار، تسهیلات وام کودکان توسط ۲۸ بانک شبکه بانکی کشور اعطا شده است که در این میان بانک های ملت، تجارت، ملی، صادرات و کشاورزی در رتبه های اول تا پنجم اعطای تسهیلات قرار دارند. بر اساس این آمار، پنج بانک مذکور در مجموع ۱۳۴ هزار و ۶۶۴ فقره وام و تسهیلات به ارزش ۱۱.۰۸۵ هزار میلیارد تومان اعطا کرده اند که نزدیک به ۶۸ درصد از کل شبکه بانکی را نسبت به تسهیلات کرز الحسنه به خود اختصاص داده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا بیست و نهم مرداد در این ماه مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات وام فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به ۱۹۶ هزار متقاضی اعطا شده است.

در خصوص تسهیلات کمکی ودیعه مسکن از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه ۱۴۰۱ لغایت ۲۹ مرداد امسال ۶۲۰ هزار و ۷۳ نفر تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد ۵۴۳ هزار و ۲۸۰ نفر به مبلغ ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

لازم به ذکر است عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مطابق با سهمیه در نظر گرفته شده برای پنج ماهه سال جاری بوده و تاکنون ۱۰۶ درصد سهمیه سال جاری محقق شده است.

هشدار به بانک مرکزی در مورد وام ازدواج

ستار شیرعلی معاون اقتصادی سازمان بازرسی پس از دریافت شکایات فراوان در سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی (۱۳۶.ir) در خصوص مشکلات ثبت نام تسهیلات ازدواج اجباری و فرزندآوری در سامانه بانک مرکزی هشدار داد. رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای

در این نامه آمده است: در راستای اجرای ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانان و همچنین بر اساس بند (۱) بند (۳) تبصره (۱۳) قانون بودجه. بانكها و مؤسسات اعتباري غيربانكي طبق دستورالعمل مورخ ۲۸ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف به منابع پس انداز و وام جاري شبكه بانكي هستند. فروردین ۱۴۰۳ پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به واجدین شرایط.

وی تاکید کرد: در ماده (۱-۴) این دستورالعمل آمده است که کلیه متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری باید ابتدا از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه به نشانی Ve.cbi.ir ثبت نام و فرم مربوطه را تکمیل کنند. do اما ملاحظه شد که امسال در بانک مرکزی رویه‌ای اتخاذ شده است که سامانه مذکور روزانه و در ساعات خاصی تعداد محدودی از متقاضیان برخی بانک‌ها را می‌پذیرد. این در حالی است که جدا از مشکلات کمبود منابع بانکی و افزایش میزان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، روال حاکم به گونه ای شده است که عدم امکان ثبت نام متقاضیان در سامانه مذکور، نارضایتی بیشتری را در بین مردم به همراه داشته است. مردم و مقدار قابل توجهی از شکایات روزانه این سازمان به این موضوع اختصاص دارد.

معاون اقتصادی سازمان بازرسی در پایان این نامه به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که در اجرای بند (ج) ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی آن ( مبنی بر ارسال به موقع گزارش ها نظارت هشدار دهنده برای جلوگیری از هرگونه تخلف و تخلف ) ضمن رسیدگی به موضوع و اصلاح روند، اقدامات اصلاحی لازم به منظور کاهش زمان ثبت نام متقاضی انجام شود. بنابر این گزارش، سازمان بازرسی کل کشور درگاهی را با نام درگاه نظارت یکپارچه الکترونیکی به آدرس آی آر ۱۳۶ راه اندازی کرده است. اقدام کنید.

چندی پیش اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی در جلسه ای که با حضور مدیران عامل شبکه بانکی و محمد شیریجیان معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی و تعدادی از مدیران بخش اعتبار تاکید کردند: بانک مرکزی به دنبال همکاری با شبکه بانکی برای افزایش توانایی بانک ها در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری است. هدف از این اقدام کاهش تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش درخواست های جدید است.

وی با تاکید بر اجرای سیاست تشویقی در شبکه بانکی برای تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و در عین حال کنترل ابزارهای پولی در نتیجه افزایش پرداخت وام های اقساطی، افزود: از ابتدای سال تا بیستم مرداد در این ماه بالغ بر ۱۴.۳ درصد تسهیلات فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. این رقم حدود ۴ درصد از تکلیف تعیین شده برای شبکه بانکی در دوره مربوطه عقب است. در این شرایط بانک‌های عامل موظفند با پرداخت سریع‌تر تسهیلات فرزندآوری بر اساس تکلیفی که بانک مرکزی برای آن‌ها در نظر گرفته است، از تعداد متقاضیان تکمیل مدارک نزد شبکه بانکی (حدود ۴۷ هزار نفر) بکاهند. ) تا آخر مرداد ماهانه پرداخت کنید.

معاون بانک مرکزی با اشاره به اضافه شدن دو بانک قرض الحسنه رسالت و مهر ایران برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب شبکه بانکی در زمینه تسهیلات ازدواج، بانک ها در ۵ ماه سال ۴ درصد جلوتر هستند. با همکاری شبکه بانکی اجرای تکالیف محوله در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یک ماه به جلو کشیده می شود و عملکرد این اداره به پایان موکول می شود. مرداد ماه به ۵۰ درصد می رسد به این ترتیب ۴۶ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج که مدارک خود را در شبکه بانکی تکمیل کرده اند از تعداد افراد در نوبت کاسته می شود و زمینه پذیرش متقاضیان جدید در شبکه بانکی فراهم می شود. .

ابوالحسنی با اشاره به پیشنهادات مدیران شبکه بانکی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری، خاطرنشان کرد: اتخاذ تدابیری مانند تامین خط اعتباری، کاهش ذخیره قانونی بانک های مشارکت کننده در پرداخت این تسهیلات به بانک مرکزی مبلغ تسهیلات پرداختی و ارائه اقدامات تشویقی از جمله معافیت از کنترل ترازنامه معادل تسهیلات پرداختی برای بانک های مشارکت کننده در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از جمله راهکارهای پیشنهادی است که به منظور تسریع در پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه داوطلبانه در دست بررسی است. . قطعا این روش ها پس از نهایی شدن در مراکز قانونی با همفکری مدیران شبکه بانکی اجرا خواهد شد. با اجرای این روش ها حدود ۱۰۰ هزار متقاضی به نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کاهش می یابد.

گفتنی است از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد در این ماه بیش از ۶۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و حدود ۱۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا